HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Birgit Nilsson är död.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:56:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En av de största superstjärnor som någonsin stått på operascenerna världen över är död.
Hon dog på juldagen men det hölls hemligt tills begravningen var över.



Jag har aldrig hört henne live men väl på skiva, sen har jag sett ett par intervjuer på TV. Maken till färgstark personlighet får man leta efter!

Läs mer här:
http://expressen.se/index.jsp?a=503814
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=121036

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:58:25  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hon var en legend, helt klart! Var lämnar man sin kondoleans?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:09:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Mycket bra fråga. Jag sökte lite och hittade inte ens en hemsida för henne...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:25:29  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Mycket sorgligt. Hon var en stor personlighet med karaktär och självfallet en oerhörd sångerska!

Även jag har tyvärr bara hört henne på cd. Men nu måste jag snart göra slag i saken och köpa Tristan und Isolde på Decca med Solti som dirigent. Detta är en klassisk inspelning där Birgit Nilsson gör en av dom absolut starkaste tolkningarna som gjorts av Isolde. Lyssna på hennes tolkning av sista arian "Liebestod" det är stor musik! Jag har denna på en samlings-cd med Birgit Nilsson.

KennethF
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:37:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
kenneth.friberg: Jag tror jag ska ta och skaffa den också.

Expressens Lars Sjöberg skriver i sina minnesord till Birgit om att bli "Hög på sång", "överväldigande auktoritet" och om tigerdressyr på cirkus utan galler mellan tigern och publiken. Hon var tydligen så stark på scen att hon var skrämmande. Det är klart, kan man lekande lätt sjunga så rösten bär över en hel symfoniorkester och kör i full gång, fortfarande rent, klart och vackert så blir det nästan omänskligt. Publiken avgudade henne.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/13 :  14:15:21  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Enda ARTISTEN jag vet med 72 inrop ..... orkestern gick å åt middag under tiden !!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:03:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Läste det ja. Det hände visst i Wien.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:30:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En av de människor jag beundrar mest.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:46:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Går ett program om henne på 2:an ikväll kl 20 för den som är intresserad.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000