Author |
Topic  |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:16:31
|
Hej alla Vad skall jag göra nu! Har en thorens TD 318mk2 (servad för 2000:-) HK670, Sony CDP-XB920, och Jamo consert 8 (som dom hette förr). Högtalarna är ju (som bekant) extremt avslöjande, det låter bra vid aukustisk och lungn musik men när man spelar "snabb" lite brutalare musik låter det sisådär. Vad bör jag göra??
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:22:15
|
Menar du vilken del du bör byta ut för att det skall låta bättre? Och i så fall vad som gör mest skillnad.... |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:27:55
|
Japp Säg inte högtalarna (även om dett skulle vara ditt val). Jag vill nog byta förstärkaren, men till vad (funkar inte Jamo consert 8 till metal?) Kablar är jag ganska skeptisk till, men har provat biwiering för 2800:- och det gav ett litet lyft |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 20:14:22
|
Hej!
JC-8 h-talarna med 1st:  -samt 1st  -är vida överlägsen övrig hifiapparatur, riktigt bra faktiskt( bortsett ifrån den låga basen( var är den??, ed ;)
Mvh A*. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 00:30:44
|
Mycket upplyftande men vad skall jag göra för att få ett lyft i musiken?? |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 00:52:56
|
Om du redan funderar på att byta förstärkaren så bör du göra det. Kanske Arcam kan vara något för dej när du spelar snabb och brutal musik. Jag känner inte till din CD-spelare MEN själv är jag mycket besviken på det mesta som jag har lyssnat på från Sony de senaste åren.
quote: Originally posted by jatttelite
Japp Säg inte högtalarna (även om dett skulle vara ditt val). Jag vill nog byta förstärkaren, men till vad (funkar inte Jamo consert 8 till metal?) Kablar är jag ganska skeptisk till, men har provat biwiering för 2800:- och det gav ett litet lyft
|
Edited by - Gebex on 2002/11/02 00:53:22 |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:10:44
|
Vad för modell av Arcam (max 12.000)? CD-spelaren är jag mycket nöjd med QX-serien ( "för att möta europeiska hifi entusiasters behov" ) Har du erfarenhet av Consert 8, kan dom "rocka loss" ??? |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:33:08
|
Jag gillar Densen B-100 (10000:-) rockar rejält(!) med mycket värme i ljuet som passar avslöjande högtalare men Arcam är inte dåliga heller...
http://www.densen.dk |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/02 01:33:44 |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:36:32
|
Ja, om du är nöjd med både CD-spelaren och dina högtalare så är det väl inte mycket annan elektronik kvar än din förstärare. Du hittar lite info om Arcam på: http://www.agrenshifi.com/arcam.html
Jag tror faktiskt att Ågrens hifi är inblandade i agenturen för Arcam i Sverige. Om du kan tänka dej att köpa begagnat så bör du nog kunna få en SAT Audiofix för det priset. Den gillar jag själv så mycket att jag använder den själv .
Jag har tyvärr inte lyssnat på dina högtalare så jag kan inte uttala mej om deras potensial. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 09:40:37
|
Hur får jag metal att låta bra i dessa högtalare?? |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 11:23:41
|
Gebex: Det är väl AudioSquad i Malmö som är generalagent för Arcam, inte Ågrens hifi?
jattelite: HK670 har inte direkt världens varmaste ljud, den är aningen ljus i mellanregistret och till vissa högtalare blir detta en dålig matchning. Jag bytte själv högtalare nyligen just för att högtalarna inte matchade min HK670 tillräckligt bra. (Nu stämmer det dock till 100%). Din CD-spelare har ju också ett ganska analytiskt och ljust ljud. Du har nog en dåligt "matchad" anläggning för tillfället helt enkelt. Sen är det väl inte bara "metal" som ska låta bra, eller?
Testa med någon av de ovanstående rekommenderade märkena, de har lite varmare ljud än HK'n, förvänta dig dock inte några mirakel.... Det blir också ännu större skillnad om du också provar med en annan CD-spelare som har varmare ljud, t ex Arcam CD62 eller NAD541i. Sonys XB920 har ett ganska skarpt och analystiskt ljud och den skulle nog inte vara mitt första val för just metal.
Ett annat alternativ är Marantz. Varmare ljud får man leta efter... Även deras surroundreceivers spelar musik ganska bra t ex SR-serien. Har man ljusa och jobbiga högtalare/CD-spelare funkar dessa jättebra. Försök låna hem och prova några alternativ!
|
Man borde inte sova. |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:02:21
|
Jag har för mig att det är Ljudtema i Göteborg som har agenturen på Arcam, men det spelar mindre roll.
Visst kan du prova lite annan elektronik, både cd och förstärkeri, troligtvis så skulle dina högtalare klara av det med glans. Men ett alternativ för att få ett riktigt lyft kanske skulle vara att köpa en subwoofer. Prova, jag kan nästan lova dig att du blir förvånad av vad det kan göra för helheten.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:28:45
|
[quote]Originally posted by Stefan007
Gebex: Sen är det väl inte bara "metal" som ska låta bra, eller?
Helt rätt men jazz, aukustisk musik låter redan bra. Har en viss förkärlek när det gäller skarp och analytiskt ljud (av någon mycket märklig anledning) elektrostater och rör har ju alltid varit drömmen, så motsägelsefullare än mig kan man nog inte bli  |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 13:51:28
|
För metal, byt högtalare till nått med mera slammer, typ CV. |
sound pollution |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 14:22:44
|
Jag har haft både 8an och 11an och tycker att dom tål att matchas med ganska dyr kringutrustning. Jag har personligen ingen erfarenhet av just HK670, men med tanke på att högtalarna är ganska krävande och analytiska så bör dom inte paras ihop med ljus eller hårt klingande apparatur. Då blir resultatet nämligen inge vidare. Skulle nog tro att rekommendationen om Arcam kan funka. Och nog kan dom rocka på ganska bra. Det enda som begränsar dom är konutslaget, kommer nämligen ihåg att dom kunde slå igenom ganska oväntat när övriga register fortfarande spelade rent. |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 14:37:58
|
quote: köpa en subwoofer. Prova, jag kan nästan lova dig att du blir förvånad av vad det kan göra för helheten.
Nja, då kan man ju lika gärna vrida upp basen på förtärkaren om det bara handlar om "baskvantitet". Man får ju offra offra ganska mycket baskvalitet om man använder en subb till musik tycker jag (särskilt till snabb musik som metal). Det är mycket svårt (och dyrt) att hitta subbar som är lika snabba och rena i ljudet som vanliga högtalare. Då byter jag hellre högtalarna eller CD/Förstärkare. Men det är min prioritering...
|
Man borde inte sova. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 14:40:47
|
quote: Originally posted by David A
Jag har haft både 8an och 11an och tycker att dom tål att matchas med ganska dyr kringutrustning. Jag har personligen ingen erfarenhet av just HK670, men med tanke på att högtalarna är ganska krävande och analytiska så bör dom inte paras ihop med ljus eller hårt klingande apparatur. Då blir resultatet nämligen inge vidare. Skulle nog tro att rekommendationen om Arcam kan funka. Och nog kan dom rocka på ganska bra. Det enda som begränsar dom är konutslaget, kommer nämligen ihåg att dom kunde slå igenom ganska oväntat när övriga register fortfarande spelade rent.
Tack Arcam får det bli (vilken modell ?). 10-15tkr. |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 17:10:29
|
Bara några tips...
Du bör kanske också se över dina signalkablar/högtalarkablar. Ljudet kan anpassas en hel del åt olika håll beroende på vilka kablar man väljer. Kör du med någon typ av "dämpkuddar" under spelare/förstärkare? De gör till 99% att ljudet blir mindre hårt och vasst. På högtalarna är det för det mesta bäst med spikes (gärna Souncares) men ibland får man mycket mjukare ljud med dämpkuddar även under högtalarna istället.
Prova också att "vända" på nätkontakterna till dina apparater och lyssna om det blir nån skillnad (när fasen är "rättvänd" blir det alltid mjukare och naturligare ljud). I en så pass högupplösande anläggning bör du märka skillnad direkt.
Flytta också högtalarna lite bakåt, närmare bakväggen, det ger fylligare och mjukare ljud. Det bästa är att spela på en ensam högtalare och låta nån kompis flytta högtalaren sakta lite framåt och bakåt samt vinkla den inåt och utåt tills du tycker att mellanregistret är perfekt.
Tillsammans kan dessa enkla små "tweaks" innebära stora förändringar i ditt ljud och det är betydligt billigare än att byta förstärkare också. |
Man borde inte sova. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 18:07:15
|
quote: Originally posted by Stefan007
Bara några tips...
Kör du med någon typ av "dämpkuddar" under spelare/förstärkare? De gör till 99% att ljudet blir mindre hårt och vasst. På högtalarna är det för det mesta bäst med spikes
Tillsammans kan dessa enkla små "tweaks" innebära stora förändringar i ditt ljud och det är betydligt billigare än att byta förstärkare också.
Jag tackar för tipset (använder spikes som snart borrar sig ner till grannen ) Men, och märk väl jag vill inte låta dum eller vetenskaplikt ignorant, varför skulle en "sak" som (står still) en förstärkare låta bättre med olika underlag ? Jag ska prova ditt tips men vad skall man använda som dämpkuddar? |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 12:23:03
|
Jag har högtalarna hemma på prov. Dom har väldigt bra upplösning men jag upplever att ljudet hårdnar när man drar på med lite högre ljudvolymer. Kanske är mina exemplar fortfarande inte färdiginspelade.
Jag tror helt enkelt inte att det här är rätt högtalare för dig om du bara lyssnar på metal. Det är inte upplösningen i sig som jag tycker är viktigt när det gäller sådan musik. Inspelningarna kan ofta vara lite vassa och det avslöjas obamhärtigt. Jag föredrar lite mer förlåtande högtalare till sådan musik. Däremot är dom ypperliga till klassisk musik och kör-musik.
|
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 12:32:44
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Jag har högtalarna hemma på prov. Dom har väldigt bra upplösning men jag upplever att ljudet hårdnar när man drar på med lite högre ljudvolymer. Kanske är mina exemplar fortfarande inte färdiginspelade.
Jag tror helt enkelt inte att det här är rätt högtalare för dig om du bara lyssnar på metal. Det är inte upplösningen i sig som jag tycker är viktigt när det gäller sådan musik. Inspelningarna kan ofta vara lite vassa och det avslöjas obamhärtigt. Jag föredrar lite mer förlåtande högtalare till sådan musik. Däremot är dom ypperliga till klassisk musik och kör-musik.
Jag håller med dig om att de låter mycket bra till klassisk musik (även jazz). Jag lysnar på det mesta, men som sagt metal låter vasst. Problemet är att jag inte vill byta högtalare då de låter mycket bra till viss musik, och 2 uppsättnigar högtalare blir lite dyrt. Jag skall mog testa Arcam och se om det blir bättre.
OBS högtalarna behöver spelas in ganska länge innan de kommer till sin rätt. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 12:39:44
|
Då har du tyvärr samma problem som jag. Jag lyssnar på musik från Megadeth till Aida, och jag tycker det är svårt att få ihop en anläggning som passar till både metal och klassisk musik. Jag kör med förstärkare från Advantage, dom första modellerna som låter lite varmare än dom senare. Helt klart är att högtalarna kräver bra elektronik som drar lite åt det varma, mjuka hållet till. Mjuka kablar från t.ex. Clou passar också bra.
Men det lutar nog åt att jag behåller mina QLN-Signaturehögtalare. Jag tycker nog att dom helt enkelt är mer musikaliska även om upplösningen är ett snäpp sämre. |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 15:10:46
|
quote: varför skulle en "sak" som (står still) en förstärkare låta bättre med olika underlag ? Jag ska prova ditt tips men vad skall man använda som dämpkuddar?
Förstärkaren står inte still tyvärr... Chassit och fötterna absorberar vibrationer från rummet och det leder till resonanseffekter i de olika komponenterna som påverkar ljudsignalen negativt. I många högtalarfilter och finare utrustning är därför ofta varje enskild komponent dämpad med "dämpmassa" på grund av detta... Dämpkuddar under förstärkare/CD är en betydligt enklare (och billigare) lösning som är nästan lika bra. Jag använder dämpkuddar från "Sonic Design" kostar mellan 100-200:- per apparat och de gör klart hörbar skillnad för ljudet.
http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html
Dessutom glömde jag nämna en annan pryl som jag använder ofta. Det finns en CD kallad "Densen Demagic" som går att köpa i många hifi-butiker. Den kör en pulserande signal genom anläggningen som "avmagnetiserar" apparater och kablar. Resultatet är bl a att ljudet blir betydligt mindre vasst och hårt, så den borde du också prova. Skivan kostar ett par hundra ungefär... Trots att detta kanske låter som rent "hokus-pokus" så är effekten också vetenskapligt bevisad (för en gångs skull). Har man provat den en gång så släpper man den inte!
http://www.densen.dk/products/demagic/demagic.htm
|
Man borde inte sova. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:10:31
|
Tack för alla tips Jag har bestämt mig för ny förstärkare (någon som vill köpa HK670) men vad? Jag bor där det finns en trevlig handlare, men att låna hem hela sorimentet går nog inte. Har fått tips om Acram vad tror ni om det? |
 |
|
|
Topic  |
|