HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare och sub. MA B2 + AudioPro Evidence?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/11/03 :  21:36:25  Show Profile Send olle a Private Message
hej allihopa,
för någon vecka sedan så slängde jag igång en tråd "golvare från tyskland i fyratusenkronorsklassen" där jag sökte tips från er erfarna! kort och gott så behöver jag en ny anläggning, som ska fylla upp ett ganska stort vardagsrum och låta bra, framförallt till musik.

efter tips från niklas_pson så har jag öppnat mitt sinne för möjligheten stativare+sub istället för stora golvare. jag var hos braskens (bor i lkpg) och lyssnade på monitor audios b2 efter att ha läst mycket väl om dom, men behöver lyssna en gång till med lite av mina egna skivor för att kunna avgöra hur jag tyckte det egentligen var.

kan jag få lite input av er angående lämpliga kombinationer, stativare+sub? MA B2 + Audio Pro Evidence gör att totalpriset blir en liten bit över 5000 pix, helst skulle jag väl komma ner en bit under 5000 istället men men =) Har ni alternativ till denna kombinationen, eller synpunkter vad som fungerar bra/mindre bra? Lyssnar på mycket olika sorters musik; från rock, pop, elektronisk till soul och jazz, men tyckte utifrån min förra anläggning (nad+dali505) att framförallt gitarrmusik a'la pearl jam, smashing pumpkins, lät för "grötigt".

Andra funderingar jag har är vilka skillnader på krav på stärkaren det ställer att köra en stativare+sub kombo istället för två golvare? fixar de flesta vanliga stereostärkare att driva en sub? om jag väljer att köpa en billig begagnad 5.1 - reciever istället, kommer jag då kunna dra nytta av .1-baskanalen från mina dvd-filmer, genom att typ mixa ner alla 5 "vanliga" kanaler till stativarna medan jag kör baskanalen direkt till subben? klarar vanliga hembiorecievers detta? vill ju ha min anläggning primärt till stereolyssnande men att få en sjysstare filmupplevelse är ju givetvis värt några extra kronor. har en xbox (som spelar dvd finfint), och den levererar ju ut ljudet digitalt om man vill, och det vore ju fint att ta vara på detta om möjligt =)

andra funderingar: när man använder sub, funkar det så att den följer volymen på "huvudsystemet" eller måste man vrida separat på subben varje gång man vill höja/sänka volymen på musiken/filmen? är evidence en lämplig sub att användas till musik? andra subbar? något annat man bör tänka på när man använder sub till musiklyssning?

jag har även funderat på möjligheten med stativare med större element (8" kanske) och större lådvolym än "vanligt" för att på så sätt få mer tryck. polaren har ett par event studiomonitorer som låter helbra, kanske går att hitta någon sådan "mindre bra" motsvarighet i 4-5000 kronors klassen? ideer?

jag är novis inom detta område och är medveten om att jag svävar ut, yrar, och ställer konstiga frågot i mina inlägg men hav överseende och jag är er evigt tacksam (njae kanske inte ändå).

jag är jätteglad för alla kommentarer/funderingar ni vill skriva!

mvh olle
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000