Märkte att min centerkanal lät lite illa häromdagen och tänkte att jag borde efterdra elementen då jag inte gjort det på länge (kanske inte ens sen jag köpt den för ca 9 månader sedan). Till min fasa upptäcker jag då att faspluggen sitter löst men att det går att skruva fast den igen.
Ska det vara så här? Högtalaren verkar nu vara 100% frisk och jag vet att folk har bytt fasplugg men är det så här man går tillväga (dvs skruvar ut den gamla)
Mvh Hans
PS Mailat Hi-fi Klubben men deras svarstid verkar ju vara över 24h så nu orkar jag inte vänta längre
Fick du inte med någon instruktionsbok till din centerhögtalare? Där står ju ganska tydligt att man inte ska försöka förändra elementets spänning mot baffeln...det är också därför man får med den runda plastbrickan att skruva fast bak på elementet under transport.
Bubben, nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar? Jag har inte justerat/skruvat något på något (kommer inte på vad "skruven" som fäster FST-mellanregistret i bakkant heter) på baksidan av högtalaren utan det var faspluggen som satt löst och att efterdra skruvarna som elementen sitter fast med är väl snarare kutym då dessa lossnar i samband med användning.
Edit: Jag fick med manual till både HTM1:an och 804:orna och samtliga hade transportskyddet monterat samt varningstext.
Efterdra skruvar? Jag provade på en i ena högtalaren förut och den verkade gänglimmad. Inte alltid nödvändigt alltså, utan snarare skadligt om den är limmad efter ursprunglig dragning med rätt moment.