HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om spikes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/03 :  18:13:27  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kollade priset på Q-dampers och det är överkomligt om man har en dyrare högtalare. Såg att TNT-audio var mycket positiv till dem. Hittade också detta. Någon som provat.

The A.R.T. CD Mat Q-Damper is a CD stabiliser made from special synthetic graphite, which was created following many years of development. A.R.T. hold exclusive rights to the compound, so beware of imitations. In studying digital reproduction, A.R.T. have paid very close attention to the effects of Ultra High-Frequency Pulse and Electromagnetic emanations, the first being generated by electronic components of a digital circuit, and the second by transformers, capacitors, diodes, etc. As a CD spins at high speed in your transport it starts to act as an antenna capable of capturing even the weakest emanations which deteriorate the signal causing the so-called 'Digital Noise'. The CD Mat Q-Damper not only absorbs these waves, it also imparts greater stability and inertia on the rotation of your CDs. Naturally this results in improved reproduction, especially at low frequencies.

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/11/03 :  18:54:41  Show Profile Send Peder B a Private Message
Får man göra lite reklam för.... // Peder B
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4696

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/03 :  19:10:48  Show Profile Send Timbre a Private Message
Deras hemsida ger lite ett intryck av tingeltangelmarknad men de två A.R.T. produkter jag har träffat på hittills har varit mycket effektiva.
Använder A.R.T. Big Feet Limited Edition under mina slutsteg.
Frågan är hur mycket det hade kostat i förstärkaruppgradering för att få motsvarande förbättring som jag upplever det.
Dessutom kunde man ibland höra ett mekaniskt brum som verkade sätta förstärkaren i "självsvängning". Det aldrig har återkommit sedan slutstegen vilar på dessa grafitklossar.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/03 :  21:45:15  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Racerpuckarna placerar du under konspetsen mot golvet.
Det medföljer tillbehör för detta som passar till andra koner/spikes än BDR´s egna.

A.R.T. Q-dampers borde väl funka lika effektivt oavsett om man har smala spikes eller koner under högtalaren/stativet, eller? Kopplingen dem emellan ska väl ändå bara vara den yttersta spetsen?
Står ändå inte högtalaren still borde man ju kunna prova med Q-dampers/BDR under stativen och SD-kuddar mellan stativ och högtalare, sen vore det väl själve f-n...

I övrigt är det väl att invänta Markkus tester, om man inte har flaxen att hitta någon återförsäljare som frivilligt lånar ut BDR eller Q-dampers på öppet köp... Specialbeställda SD-kuddar kan nog vara än tuffare att få till öppet köp på!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/03 :  23:26:53  Show Profile Send Timbre a Private Message

Gardera med etta, kryss, tvåa...
Har kört mina stativare på det sättet emellanåt. Jag tycker att det blir ett mjukare ljud.
Som alltid, handlar det om vad man eftersträvar.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/04 :  00:50:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Timbre,
Tack för tipset! Jag har kikat runt litet och Q-dampers verkar vara ett bra alternativ. F.ö. har A.R.T. ett specialpris på de stora dämparna om man köper direkt av dem under november (dom kanske har det litet då och då, jag vet inte). Så det jag undrar över är vad det är för skillnad mellan de vanliga Q-dämparna och limited edition förutom att de senare är större och tjockare.
Jag har inte svårt att tänka mig att det kan innebära en stor skillnad med Q. Borttagningen av kronorna gav en rätt stor effekt. Jag tror att spikarna nu står direkt mot betongen eller mot ett tunt och sammanpressat lager av skivan under plastmattan.
Under CD-spelaren har jag ett set av Durumas som ger en flytande upphängning horisontellt. Det gav en stor förbättring av ljudet.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  00:53:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Gardera med etta, kryss, tvåa...
Har kört mina stativare på det sättet emellanåt. Jag tycker att det blir ett mjukare ljud.
Som alltid, handlar det om vad man eftersträvar.

Ärligt, hur stor del av detta gör det på hela lyssningsintrycket ???
har provat många olika varianter, och inte hört ngn skillnad som motiverar priset.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  00:55:28  Show Profile Send ekman a Private Message
du kan nog bilda klubb med Tek då =)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  00:56:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

du kan nog bilda klubb med Tek då =)

Bara för att man har en åsikt som avviker mot din ??

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  00:57:57  Show Profile Send ekman a Private Message
lugn nu pojken jag skojade bara lite dessutom så har jag ju inte ens sagt min åsikt om detta den kanske är exakt samma som din? vem vet...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  00:58:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

lugn nu pojken jag skojade bara lite dessutom så har jag ju inte ens sagt min åsikt om detta den kanske är exakt samma som din? vem vet...

Hmmm du är allt lite mystisk !!!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  01:01:26  Show Profile Send ekman a Private Message
klart jag sysslar ju trots allt med voodoo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  01:02:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

klart jag sysslar ju trots allt med voodoo

Det förklarar varför man har ont i vänster skinka !!!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  01:03:44  Show Profile Send ekman a Private Message
stack in en vässad banankontakt i min larshodocka
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  01:05:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

stack in en vässad banankontakt i min larshodocka

Banankontakt av tredje graden

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/04 :  08:57:16  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag kör A.R.T. under mina stativare... gör stor skillnad.. till den grad att jag nog är tvungen att köpa dem. Någon som vet vart man får tag på dem billigast? Där jag var och lånade dem ville de ha 3k för 8 stycken (1 par högtalare). Lite dyrt känns det som... är inte Black Racing billigare då?

quote:

Det kan jag mycket väl förstå. Mynt brukar vara det sämsta efter vad jag har erfarit.
Prova A.R.T. Q-dampers en enda gång, så får vi se...
Glöm bara inte att skriva om det här...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/04 :  11:27:26  Show Profile Send Timbre a Private Message
Anders47, jag testade Big Feet under högtalarkonerna. Det stämde inte. Dels kom golvhögtalaren alldeles för högt upp, dels sitter inte konspetsen stabilt. Det finns en mikroskopiskt liten fördjupning på ovansidan av klossen men det känns inte som detta är tänkt för konunderlägg. Det ser onekligen maffigt ut, men Q-dampers fungerade mycket bättre.
Mässingsplattan på ovansidan är säkerligen inte bara ett estetiskt tilltag, utan vibrationsöverföringen till grafiten kanske också förbättras.
Kan bara varmt rekommendera.
Tre stycken Big Feet, som apparatstöd direkt mot bottenplåten, är däremot ett seriöst och billigare alternativ till Black Diamond Racing. Speciellt för tyngre apparater känns det rätt.
Har även använt klossarna mellan stativ och högtalare. Det resulterade i ett mycket slankare ljud. Fungerar utmärkt om just detta är målet med tweakandet.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/04 :  14:57:43  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tackar för denna värdefulla upplysning, Timbre. Det är ju inte alltid det blir bättre för att det blir dyrare. En ska jag tycker om med Q-dampers är att det känns intuitivt rätt för spikes, det lilla hållet och mässingsplattan.
Neodynium, du kanske kan få Q-dampers litet billigare men det känns tveksamt eftersom du fått servicen att låna hem dem för test. Det kostar också pengar.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000