HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 lindvall bygger musikinstrument!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/02/13 :  15:55:37  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har byggt en sak!

Såg en kul pryl som heter Cajón och som man trummar på häromdagen, så jag tänkte att jag skulle ta och bygga en sån. Cajón betyder "låda", och så svårt att bygga en låda borde det inte vara, ens för en nybörjare!

Först så tar man och handlar några brädor i lämpligt träslag, kanske björk eller nåt lite mer exotiskt. :-)




Sen får man ta och mäta så man får rätt längd på brädorna.




Så är det bara att försöka såga rakt. Jag är tydligen rätt dålig på det, så för att spara tid och jobb så skulle jag så här i efterhand valt att få brädorna uppsågade. Men jag tycker det är lite dyrt med 25kr snittet, så jag testade själv.




På antingen baksidan eller någon sidovägg i den här lådan vi håller på att snickra ska ett hål göras! Ta lämplig mall och rita upp hålet.




Borra sen hål så du får ner sticksågen och kan börja såga.




Färdigt hål:




Sen är det bara att försöka limma ihop lådan. Jag har sett en del som inte använder skruv, men som den nybörjare jag är med tummen nästan mitt i handen gjorde jag det "lätt" för mig och använde både lim och skruv. Kanske man kan ta träplugg om man vill det. Jag förborrade med lämpligt borr också innan jag drog i skruvarna.








Bredden på lådan ser ni här:

(Brädorna var 30cm breda, och 18mm tjocka ungefär, ungefär 13,5 tum blev bredden)



Baksidan:




Ett ändlöst filande, beroende på oförmåga att såga rakt tog sen vid:




Sen är det dags att fixa själva "trumskinnet" som består av plywood, helst ska det nog vara typ 2mm björkplywood, men det finns bara 4mm, och björk var så dyrt så jag tog furu istället och hoppades att det skulle gå bra. Det gjorde det.
Först fick jag ett dumt infall och lackade plywooden, men det gjorde att Cajónen tappade tonen. Jag hade ett grovt jobb med att sandpappra ner plywooden så den skulle bli mjuk och tunn. I första försöket skruvade jag fast plywooden med skruv också, men körde i andra endast med lim.




Som fötter så tog jag några hockepuckar, dessa fantastiskt användbara saker! Jag limmade fast dem, och sen drog jag en skruv igenom så det skulle sitta fast ordentligt. Jag förborrade med litet borr.




Så lite finish på alltihop!






Jag drog i en spik i toppen på plywooden för att dämpa till det lite så basslagen inte skramlar. När man slår uppe vid kanten låter det som en virveltrumma. De riktigt ambitiösa sätter gitarrsträngar på insidan så man verkligen får virvelljudet. Det vet jag inte hur man löser så jag kör utan. Jag har faktiskt aldrig sett en professionellt byggd cajón i verkligheten.





Efter väl förrättat värv är man värd lite belöning!

http://bildarkiv.hififorum.nu/lind

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:00:52  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kändisar som lirar låda:
http://www.tonecajon.com/?page=insession
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:13:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Lät ju rätt coolt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:20:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Cajóner är helhäftiga "slagverk"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/13 :  17:36:42  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Cajón is the shit! Percussionisten i mitt lilla folkband har en. Mysigt "omph" i den som kompletterar min plåtreso och sångarens mandola.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/13 :  17:59:32  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag vet inte hur haj du är på språket de brukar i Nederländerna, men här finns en liten sida i alla fall!

http://home.hccnet.nl/e.h.van.munster/cajon.htm
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/13 :  22:50:07  Show Profile Send svejk a Private Message
På mitt midsommarfirande 05 var det några afrikansk toch på det hela. Några afrikaner var där och lirade på diverse slagverk och andra lattjo instrument kul och svängigt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/14 :  01:08:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jäklar vad läckert

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000