Author |
Topic  |
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 19:01:35
|
Hejsan.
jag har just flyttat till ett hus med ett trevligt rum för hifi.... trodde jag.
problemet är att rummet är 5.80*5.70m och som säkert många vet så innebär det utsläckningar i basen. givetvis så har jag placerat på alla tänkbara sätt i rummet och lyckats få bas men med lidande av diskant och mellanregister. är det någon vettig själ här som har något tips eller råd till mig så att jag kan bli av med mitt otrevliga problem.
jag bor i umeå och bjuder hemskt gärna på kaffe och bulle.
Prylar jag har är: försteg: musical fidelity NU-Vista cd: CEC 5100Z med lc audio klocka Monoblock: Zapsolute Mk2 som är uppgraderade till mk3. Högtalare: B&W DM 604 S3 HT kabel : taralabs prime 1000 signal kabel: taralabs prism 55 (ner till blocken) signalkabel: DIY Anders Interconect mk1 eller vad man ska kalla den.
hoppas ni kan hjälpa mig.
MVH Samuel Rönnqwist |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 19:02:45
|
Diagonalt!
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 19:33:11
|
Tomas: jo det är en möjlighet som jag inte har provat. är inte så sugen på det heller. jag har en sambo som har gränser ibland även om det tar väldigt lång tid innan de träder in.. jag funderar på tubetraps.. men kommer det att hjälpa mig?
MVH Samuel Rönnqwist. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 19:42:08
|
Du hade inte så gynnsamma mått på rummet men om du har fått till basen så borde det inte vara så svårt att fixa resten. Jag bor för övrigt också i norrlands största stad. Västerslätt närmare bestämmt. |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 19:46:45
|
Dahlberg: jag bor på backenvägen och det är ju inte så långt ifrån lust att komma på kaffe och se mitt probem någon dag?
hur som haver så har jag pratat med min respektive nu och hon godkänner att spela på diagonalen. hmm.. kan ju bli bra då. men just nu så har jag ryggskott och är inte så sugen på att lyfta och pyssla..
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 19:49:05
|
Du kan nog göra en riktig supertrap genom att avdela rummet med en vägg av glas- eller stenull vilken du ställer högtalarna mot! |
sound pollution |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 20:04:03
|
Kan jag väl göra. Jag står i katalogen så du kan väl slå en signal.
Hälsn. Bengt Dahlberg. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 22:03:14
|
Hej alla Umebor!
Jag bor också i Norrlands huvudstad inte långt från Backen och om vi går över till ditt konkreta problem. Kubiskt rum, inte bra. Orkar inte räkna ut vad är det för frekvenser som släcks ut vid dessa rumsmått 5,80 x 5,70. Djupbasen försvinner, tror jag. Testa orgelmusik. Men inte bara i basen va. Den första fråga som inställer sig är: Har högtalarna gått bra i det förra rummet? Eller är dom nya. Själv håller jag till med min anläggning på 4,5 x 3,8 ungefär och upplever inga utsläckningar i något speciellt register. Kanske du ska ställa högtalarna närmare väggen. Eller dela av rummet med fiberskärmar så att något slags asymmetri uppstår.
mvh Johan C |
Hifiarkeologen |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 22:47:47
|
tjenare johan.. jag hade inte något problem med de i förra rummet. och jag har provat allt här utom diagonalen. så det blir nästa projekt.. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:38:17
|
Om du slår mig en signal i morgon så har jag en eventuell lösning (simulerad iofs). Annars har jag mailadress: d.bengt@bredband.net |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 01:08:29
|
jag får se vad som händer.. men förmodligen slår jag en pling i morgon.. annat fall så kan du ju komma på en kopp kaffe så får du se vad jag har för plan.. jag ska vara hemma i morgon iaf pga mitt ryggskott som jag fick i lördags . inte lönt att fara och kasta sig efter betong golvet och fortsätta svetsa en dag tidigare ifall jag skulle få tillbakas skiten..
jaja.. men ifall du inte har nått bättre för dig så slå en pling och dyk förbi..
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
chrixter
Member

50 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 08:30:04
|
Posta gärna erfarenheterna av diagonalplaceringen, jag har liknande problem i mitt lyssningsrum, dvs grova bas-tapp i lyssningspositionen (kvadratiskt rum...). En extra djävlighet i mitt fall är att jag har olika bas i höjdled, sitter jag ner låter det skit men ställer jag mig upp så är det otroligt mycket bättre.
Lät givetvis ohyggligt bra inna jag flyttade
Mvh, Christer |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 09:08:24
|
redan varit där.. de har inte 604 s3 bara s2 .. det är helt olika högtalare så det är inte såååå sjojj att lägga ner timmar där.. |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 11:01:25
|
Samuel
Jag har ett rumm med liknande förhållande mellan väggarna och har ett (i mina öron) alldeles utmärkt ljud.
men
När jag flyttade in här hade jag en lite minimontor som tyvärr inte gav någon bas alls. Zip, noll. Hur jag än försökte så gick det bara inte. Det var så det började, mitt intresse för akustik.
Först en liten bakgrund och så ett konkret tips: Ljud är en vågrörelse som när den kommer mot väggen studsar ut i rummet igen. Studsen gör att vissa frekvenser förstärks och vissa släcks ut helt. Vilka bestäms av rummets dimensioner. Ett bra sätt att hantera detta problem är minimera studsen från väggen genom att införa absortion. Exempelvis sk "tube traps" eller andra DIY varianter. Dessa tar mest hand om mellanregistret även om de påstår sig hantera bas. Riktiga basabsorbenter byggs på lite annat sätt vilket kräver lite mer. Dina högtalare hanterar nog inte någon egentlig djupbas så vi kan spara detta till senare.
Jag tycker du skall testa med enkla absorbenter för att kolla vilken effekt du får. Mitt förslag är att ställa in en rejäl bit skumplast (t. ex. en madrass) i hörnet bakom högtalarna. Komplettera gärna med taket och en stor bit mellan dem. Fortfarande på front väggen.
Gör detta när din respektive är borta bara för att se om du är på rätt väg. Senare får du fixa sånt som ser bra ut.
Tyvärr ändrar nog inte en placering på tvären rummets dimensioner så jag är inte optimistisk till det.
Pröva och berätta.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2002/11/04 15:52:36 |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 11:59:10
|
micke: tackar.. du är inne på samma som jag är . Gigantiska tube traps. vågorna du pratar om är ju stående resonanser i rummet som bildar utsläckningarna när de först träffar den bakreväggen för andra gången ? är det rätt? efter som bakom högtlarna är det väldigt dov bas och där med har förstärkningen redan skett där och när de träffar bakre väggen för andra gången så släcks de ut.. eller är det jag som yrar.. därför så har jag tänkt mycket på att bygga tubetraps i par så att de blir lika hög som takhöjden i rummet när de staplas på varandra.. sen får man ju bygga fler och fler tills det blir bra .
så är jag inne på rätt spår eller är det helt fel?
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 15:50:35
|
Fattar jag det rätt att du har bas bakom högtalarna? Då skulle jag flytta ut de från väggen i 5 cm steg för att se om basen kommer till längre ut i rummet. Ibland blir det mer bas genom att flytta ut högtalarna FRÅN väggen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:19:50
|
micke: det fenomenet äger inte rum här.. jag tror att jag ber Dahlberg göra en utvärdering av sina intryck i mitt rum . jag börjar bli villrådig.
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:25:12
|
just ja.. jag vill även tacka Dahlberg för all info han har skrynklat min härna med . kommer förmodligen inte att kunna sova på typ 14 dagar eller nått innan jag har behandlat allt.. |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:51:05
|
nu har jag mixtrat mera och kommit fram till att det fortfarande inte är som jag vill ha det. visst det går att få det en aningens bättre men då går det inte att vistas i rummet .. så jag tror att jag helt enkelt får börja med att bygga mig tubetraps för att fixxa mitt problem och hjälper inte det så vet jag inte vad jag ska göra..
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 19:58:12
|
pust stön och fy fan.
det är rätt många som har rått mig att prova att ställa upp prylarna på diagonalen kan jag bara tala om att det låter som att man har fasvridit basarna.. *blä* det funkar inte. basen jag vill ha är i hörnet bakom högtalarna.. där har jag all den rätta attaken .
Mvh mummel mummel |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 20:01:50
|
när jag skaffar hus så skall det bygga separat utbyggnad för hifi!! eller så ska det vara ett mycket bra befintligt rum.
oj ooj vad intressant det kommer bli... om kanske 10 år..  |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 20:18:33
|
NN: jepp så blir det. ett korrekt rum helt enkelt.. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 22:47:18
|
Hej,
har gjort lite beräkningar om du inte redan gjort det. Du har stående vågor vid ca 30, 60, 90, 120 Hz etc som förstärks av både längd och bredd dimensioner eftersom rummet nästan är kvadratiskt. Jag vet inte vilken höjd du har men jag räknade med 240 cm.
Om sittpositionen är 180 cm från ena sidoväggen så får du följande resultat med olika avstånd till bakvägg (cm):
120 toppar vid ca 150 och 300 Hz, dip vid 241 Hz. 130 topp vid 267 Hz, dip vid 241 Hz 140 toppar vid 119 och 237 Hz, dippar vid 59, 78, 241 Hz 150 samma som 140 hz 160 dippar vid 241, 267 Hz 170 dippar vid 148 och 241 Hz. |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 02:06:35
|
Tomas: tack. kan du förklara det dära med 120 toppar och 130toppar osv.
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
|
Topic  |
|