Author |
Topic  |
Light Head
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:37:09
|
Har någon lyssnat på dessa högtalare?
Jag undrar vad ni tycker om dem. Jag kommer att berätta vad jag tycker först efter era utlåtanden. Allt för att det skall bli så rättvist som möjligt, så att jag inte projicerar en åsikt...
http://www.klubben.net Det är rätt intressant eftersom det inte finns något filter mellan högtalarkabel och elementen!!
/Light Head |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:48:33
|
Nej, jag har inte lyssnat på dem och jag avstår från en lyssning. Bara att titta på dem gör att jag avstår...
Att sedan läsa vad tillverkaren har skrivit gör mig ännu mera misstänksam. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:48:47
|
det lär vara väldigt ont om folk som har hört dom hmm har du köpt dom själv du gillade dom ju SÅ mkt |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:21:26
|
Hej Lennart,
att kommentera tyckanden är för tråkigt så det hoppar vi, men jag blev intresserad av din misstänksamhet angående vad tillverkaren skrivit. Kan du förklara lite närmare vad du syftar till och varför.
mvh |
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:30:11
|
jag kollade just bilden och ja det är möjligt att dom låter bra men lagt ner några pengar på design det har dom definitivt inte |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:43:36
|
quote: Originally posted by ekman
jag kollade just bilden och ja det är möjligt att dom låter bra men lagt ner några pengar på design det har dom definitivt inte
Huvudsaken är väl att de låter bra !!!!!
|
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:47:36
|
Hej Ekman,
vad spelar du på själv?
mvh |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:48:30
|
qln signature hd2 just nu inte så grymt designade dom heller men ändå =) |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:49:44
|
qln signature hd2 just nu inte så grymt designade dom heller men ändå =)
Fortfarande ljudet som är vikitgast |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:54:26
|
för dig ja |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:55:07
|
Hej Ekman,
härligt. Men då har du ju jättefina högtalare. Är du inte nöjd med dem eftersom du så ivrigt kommenterar andra produkter?
mvh |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 00:55:27
|
för dig ja
Borde vara det för alla, hellre en ful högtalare som låter kanon än en supersnygg som låter som skräp |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 01:00:25
|
jag är inte supernöjd med mina högtalare nej saknar lite upplösning och annat kul och jag säge rheller inte att mina låter bättre än reference A3 men vaddå får man inte kommentera andra grejer förrän man är nöjd själv eller?
och Larsho det ena behöver inte utesluta det andra jag vill gärna ha både och... |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 01:01:35
|
jag är inte supernöjd med mina högtalare nej saknar lite upplösning och annat kul och jag säge rheller inte att mina låter bättre än reference A3 men vaddå får man inte kommentera andra grejer förrän man är nöjd själv eller?
och Larsho det ena behöver inte utesluta det andra jag vill gärna ha både och...
Jovisst men om du var tvungen att välja ??????? |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 01:02:41
|
självklart sätter jag ljudet först men jag betalar även gärna lite extra för utseendet |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 01:03:41
|
självklart sätter jag ljudet först men jag betalar även gärna lite extra för utseendet
Du borde bli politiker med dina svar !!!
 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 01:06:34
|
men vafan man vill väl inte dra in vilket åbäke som helst i huset även om det låter bra? ska d va dyrt ska d fan se bra ut också annars finns det alltid andra alternativ =) |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 08:25:14
|
Godmorgon Ekman,
visst får man tycka, men det är lite tjatigt enbart med grundlösa insinuationer och påhopp. Dina tyckanden verkar inte grunda sig på att du studerat det du uttalar dig om, men enbart att du utan att tänka dig för hastigt slänger iväg en kommentar.
Låt oss ta ett exempel. Du har gjort en produkt du vill sälja och du publicerar en bild av den samt tillhörande data. Syftet med det är givetvis att du vill att produkten skall vara till glädje och njutning för många. Du skriver om det på forumet för att meddela hifi intresserade.
Fyra sekunder senare dumpar ett inlägg in där någon tycker att det antingen verkar vara nåt skumt med produkten, den verkar ful, eller att den omöjligt kan låta bra.
Jag tror du ser poängen. Du skulle förmodligen tycka att personen i fråga bara hasplade ur sig insinuationer och tyckanden som absolut inte grundar sig på äkta kunskap om produkten. Du ser även säkert att det även är illa genomtänkt och en smula arrogant mot de som redan har köpt produkten.
Så, - poängen är att man gärna får tycka, men det verkar mera intelligent att tycka om saker med grund i kunskap om produkten. Kort och gott att man vet vad man snackar om. Eller hur?
Mvh,
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 08:27:49
|
quote: Originally posted by robban
Godmorgon Ekman,
visst får man tycka, men det är lite tjatigt enbart med grundlösa insinuationer och påhopp. Dina tyckanden verkar inte grunda sig på att du studerat det du uttalar dig om, men enbart att du utan att tänka dig för hastigt slänger iväg en kommentar.
Låt oss ta ett exempel. Du har gjort en produkt du vill sälja och du publicerar en bild av den samt tillhörande data. Syftet med det är givetvis att du vill att produkten skall vara till glädje och njutning för många. Du skriver om det på forumet för att meddela hifi intresserade.
Fyra sekunder senare dumpar ett inlägg in där någon tycker att det antingen verkar vara nåt skumt med produkten, den verkar ful, eller att den omöjligt kan låta bra.
Jag tror du ser poängen. Du skulle förmodligen tycka att personen i fråga bara hasplade ur sig insinuationer och tyckanden som absolut inte grundar sig på äkta kunskap om produkten. Du ser även säkert att det även är illa genomtänkt och en smula arrogant mot de som redan har köpt produkten.
Så, - poängen är att man gärna får tycka, men det verkar mera intelligent att tycka om saker med grund i kunskap om produkten. Kort och gott att man vet vad man snackar om. Eller hur?
Mvh,
Påhoppet på mig var av det skämtsamma inslaget, så ingen fara men annars kan jag hålla med dig
 |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 09:44:07
|
Med risk för hälsan får jag väl säga att jag tycker de är ganska snygga i sin enkelhet. Dessutom är det alltid intressant med produkter som genom sin utformning ifrågasätter etablerade "normer" som minimerad baffelyta och avfasade kanter. Visst vill man lyssna!! |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 09:48:23
|
quote: Originally posted by Lennart
Nej, jag har inte lyssnat på dem och jag avstår från en lyssning. Bara att titta på dem gör att jag avstår...
Att sedan läsa vad tillverkaren har skrivit gör mig ännu mera misstänksam.
Utseendet kan ju var och en bedöma själv, men att högtalaren saknar delningsfilter verkar minst sagt lustigt. För att inte säga orimligt. Diskanten borde smälla även vid mycket måttliga ljudtryck, så någon filterfunktion finns det ju visst.
Dessutom beter sig ju alla högtalarelement på ett sätt som beskriver ett filters, även om ordningstalen ibland kan vara odefinierbara. Avrullningen av ett baselement exempelvis.
Frågan är alltså hur högtalaren egentligen är konstruerad. Jag är nyfiken! Men jag vänder mig mot formuleringen "utan filter", vilken verkar vara gjord enbart för att tillfredsställa minimalisten.
Som sagt, elementen själva filtrerar ju... |
|
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:20:05
|
Hej J,
så här är det,
Diskanten är "filtrerad" och enbart aktiv över 3000 Hz. 6 dB/oktav < 3 kHz. Enbart två kondensatorer är monterad over diskanten för att förhindra lågfrekvent hara-kiri.
Mellanregisterelementet är handbyggt och speciellt utformat för ökat snabbhet och upplösning. Det har inget filter och kopplas "direkt till" förstärkaren. Dens naturliga avrullning sker vid 3 kHz, vilket är var den ”mekaniskt” delar över till diskanten. Nominell impedans är 9 Ohm, verkningsgrad 92 dB/1W/1m. Frekvensomfång, 44 Hz - 20 kHz. Rekommenderat förstärkare, 5 - 120W.
Konstruktör är Daniel Dehay. Intressant kille med över 30 års erfarenhet och några av de allra bästa högtalarkonstruktioner, patent etc. i bagaget.
mvh |
Edited by - robban on 2002/11/04 10:35:04 |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:31:37
|
Hej J,
så här är det,
Diskanten är "filtrerad" och enbart aktiv över 3000 Hz. 6 dB/oktav < 3 kHz.
Mellanregisterelementet är handbyggt och speciellt utformat för ökat snabbhet och upplösning. Det har inget filter och kopplas "direkt till" förstärkaren. Nominell impedans är 9 Ohm, verkningsgrad 92 dB/1W/1m. Frekvensomfång, 44 Hz - 20 kHz. Rekommenderat förstärkare, 5 - 120W.
Konstruktör är Daniel Dehay. Intressant kille med över 30 års erfarenhet och några av de allra bästa högtalarkonstruktioner, patent etc. i bagaget.
mvh
Misstänkte att diskanten var filtrerad. Då påminner högtalaren lite om några av Epos konstruktioner.
Har baselementet inbyggd baffelkorrektion också? Skulle vara kul att se mätningar på en sådan högtalare.
Vad har Daniel Dehay gjort i övrigt då? |
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:43:21
|
För mätningar, se:
http://www.soundstagemagazine.com/measurements/reference3a_mmdecapo/
Det ser ganska hemskt ut, tycker jag. Vad gör den lustiga platån från 500 Hz till 1000 Hz? Den stigande tendensen kan ju bero på frånvaron av baffelstöd. Och var orsakar egentligen oroligheterna i diskantens arbetsregister? Dessutom verkar diskanten och basen arbeta på olika nivåer.
I ärlighetens namn tror jag diskantområdet mäter bättre än så, det kan ju vara mätartefakter också. Såg dock en annan mätning som antydde samma oroligheter i frekvensgången, speciellt "bluppen" vid 500-1000 Hz...
|
|
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:45:12
|
Hej J,
eller kanske Epos påminner om Reference 3A ...
Mellan/bas elementet är utformat för att perfekt matcha lådans geometri.
Mätningar, - visst...den är ännu roligare att lyssna till.....
Angående Daniel kan du slå upp honom på nätet. Det finn en hel del att läsa om honom och hans konstruktioner.
mvh |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:49:31
|
Hej J,
eller kanske Epos påminner om Reference 3A ... mvh
Så sant så sant... Epos var den första högtalare jag kom i kontakt med utan delningsfilter till baselementet. Men det verkar ju onekligen som om Daniel varit med ett tag.
Jag lovar att provlyssna till dem om jag får chansen, oavsett mina förbehåll om hur de mäter... |
|
 |
|
Topic  |
|