Author |
Topic  |
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 20:39:47
|
Tja alla glada!
jag är ute och letar efter lite schysst musik att testa min anläggning med.. kan inte ni va så snälla å posta in lite bra skivor med bra låtar på.. musiktyp e spelar inte såå stor roll, men akustisk musik e + tackar på förhand
hade gött alla!
Heco Argon 50, AR su |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 21:22:23
|
Dave Brubeck "Double Live" (Har skrivit om den förut)
Cantate Domino, Oskars Motettkör
Joe Cocker "Organic"
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 21:47:59
|
okej, tack, ska jaga dem i butik imorrn...
nåt mer förslag?
Heco Argon 50, AR su |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 11:45:15
|
Om du är ute efter akustisk (och förvisso elektrisk) gitarr så skulle jag rekommendera Erik Borelius samlingsskiva "Guitar". Förutom att det är otroligt bra musik (James Bond möter spaghettiwestern möter Janne Schaffer osv) så är det bra inpelning och man får bra koll på mikrodynamiken, anslag och sånt. Bra att testa timingen med. Men framförallt kul att lyssna på! Särskilt de snabbare låtarna.
http://www.erik-borelius.com/
där finns det ljudklipp också...
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 12:27:21
|
Tack Lindvall! jag ska springa å lyssna på den..
handlade en ny cd igår för att testa om den kunde va nå bra (impulsköp, de är alltid lika roliga:P)
köpte skivan, David Foster The Symphony Sessions.
å den funkade kanon i mitt tycke..
Heco Argon 50, AR sub
Edited by - Robin Fischer on 2002/07/04 12:28:0 |
 |
|
adf
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 21:33:28
|
Som jag skrev i en annan tråd....
Dire Straits samlings platta låter också jäkligt bra. (HDCD).
Andra skivor som också låter bra är Traci Chapman och Lenny Kravitz greatest hits samlingar!
Dessa är några skivor i min samling som låter klart bättre än de flesta andra!
- AD |
 |
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2002/07/26 : 09:54:31
|
Testa lite klassiskt Förslag Orgel med Jean Guillo på Dorian records DOR-90117
Du kanske har den då det är en vanlig cd när man testar subbar.
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/07/29 : 10:33:27
|
um, nej den har jag inte=)
Easy Come, Easy Go Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 08:00:26
|
quote:
Som jag skrev i en annan tråd....
Dire Straits samlings platta låter också jäkligt bra. (HDCD).
- ADF
uhm, vilken platta menar du? jag har den senaste, den är Remastrad med bättre ljudkvalité (SBT) men den är icke i HDCD, det hade jag märkt..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
ChaLy
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 02:56:35
|
Jag kan rekommendera (som det står i en annan tråd)
Nitin Sawhney - Prophesy Nitin Sawhney - Beyond Skin
Dessa album tycker jag är både musikaliskt och kvalitetsmässigt superba ! Testa ! Om du vill kan jag bränna en CD åt dig först innan du går och köper dig ett orginial !
------------------------------------------------ | Är man dum i huvet så får kroppen lida | |
 |
|
fonzeka
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 21:04:56
|
quote:
uhm, vilken platta menar du? jag har den senaste, den är Remastrad med bättre ljudkvalité (SBT) men den är icke i HDCD, det hade jag märkt..
Det är dubbelcd versionen av Sultans of Swing han menar (begränsad upplaga), en av mina absolut bästa skivor faktiskt. Synd bara att inte CD72:an inte klarar HDCD, men det kommer nog att åtgärdas så småningom 
"Less is More"
Edited by - fonzeka on 2002/08/28 21:06:1 |
 |
|
keyzer
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:22:21
|
Prova Jennifer Warnes "Way Down Deep" från skivan "The Hunter" (fint uppbackad av Paulinho Da Costa på slagverk) och "Bird on a wire" eller "A singer must die" från skivan "Famous blue raincoat"... ähh, lyssna på dem båda i helhet vet jag.
Sen lite Yello kan man ju alltid ha kul med en stund. Inte särskilt akustisk musik dock, hihi.
|
 |
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 10:36:51
|
Buena Vista Social Club är en riktig höjdare!!
/Stefan
-- Life sucks, then you die - |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:31:34
|
En väldigt udda svensk grupp som heter Bazar Blå gör en slags musik... som dom kallar för "Trip Folk".. och så heter också skivan...
Testa spår 8 och 9.
Ifall du vill lyssna först innan du skaffar den så är du välkommen hem till mej Robin.. 
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire |
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 08:53:06
|
Eric Bibb: where the green grass growes. Den är inte fel, opus3.
*rörande rör, berör |
 |
|
Bee
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 14:48:44
|
Jag kan rekommendera TAG McLarens "Test Tracks". Innehåller mycket bra musik som är ihopplockad av TAG:s chefskonstruktör just i syfte att testa din anläggning. ("Boken" innehåller även "Audiofilkommentarer" om varje spår.) Det finns två sätt att få tag i skivan: antingen beställer du den från www.tagmclaren.com eller så köper du t.ex. som i mitt fall en TAG förstärkare för 12.000:- 
Exempel på artister är t.ex. Bill Morrissey, Sara K |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 15:27:10
|
Cheskys 'The Ultimate Demonstration Disc'. Varje låt har en kort presentation i stil "trompetisten står 3meter bakom mikrofon.." så gäller det att lyssna om det är fråga om det är 0.3m, 3.0m eller 30 meter hemma hos dig...
Mera info här:
http://www.chesky.com/catalog/body_catalogdtl.cfm?product=100133&category=1
Denna skivan bör anses som verktyg.
mvh Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld |
Edited by - markku on 2002/09/09 15:28:11 |
 |
|
Vrullen
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:39:51
|
Just Ahead med Pat Coil inspelad hos Sheffield Lab. Har inte hittat något att anmärka på i ljudkvaliteten.
Rymdskeppet hängde där precis som en tegelsten inte gör... |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 21:20:30
|
Jag bara säger skaffa snarast ngn av Stockfishs skivor de är definitivt i en klass för sig själv med akustiska gitarrer som specialitet du får till och med reda på fabrikat på strängar&gura stockfish hör hemma i facket singer/songwriter. Eric Bibbs Roadworks är aven en bra testskiva med en hel del liveinsp. Vill du ha en annan höjdare både vad det gäller insp.&musik måste du skaffa Nora Jones Come away with me. mvh JMlab |
 |
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 21:36:53
|
Lisa Loeb "Firecracker" gillar jag skarpt. Jimmy Nail Big river klarar inte anläggningen hans lite falska sång på refrängen är det nått som inte stämmer IMHO. Dave Matthews vilken som John Lee H The Healer Ella & Louis Eric Bibb som sagt
|
Don't go to heaven 'Cause it's really only hell - RJD |
 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 11:49:13
|
Eric Bibbs opus3 skivor är alltid trevliga hdcd också har jag för mej,eller varför inte Norah Jones nya Mvh Neon Park |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:44:11
|
THE CHIEFTAINS-TEARS OF STONE KEB MO-SLOW DOWN EMMY LOU HARRIS-WRECKING BALL AL DI MEOLA-HEART OF THE IMMIGRANT |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 00:28:39
|
Bästa skivorna att kolla sin hifi med är väl de man gillar bäst? Eller ska man börja lyssna på musik man hatar bara för att det låter bra på sin dyra fina stereo? Då tycker jag man är ute på en väldigt lång cykelsemester... |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 01:25:47
|
Hej Fischer! Om du har bråttom och är ekonomisk. Köp gamla återutgivningar eller lyssna på radio. Gillar du klassisk musik. P2. Mycket bra musik där men dålig signal. Om du absolut måste kombinera stor musik med bra ljud. Köp halvgamla Teldec skivor i serien "Das alte werk" eller någon annan indipendent tysk/engelsk/fransk/italiensk/svensk klassisk label. Varför inte tyska Cpo eller svenska Intim musik. Inte laboratorklinisk imponatorhifi. Men bra musik.
Här är tre orgelskivor med bra akustisk musik där basen går djupt. Hur djupt vet bara din referensanläggning. Om du har nån. Ack ack, servobas var är du. Skivorna står ibland på artisten eller kompositorn.Kan vara lite halvsvåra att få tag på i ett svep om du inte går på amazon.com.
Koopman. Bach organ works vol 1. Teldec. Buxtehude. Abendmusik. Intim musik, inspelad med den nya barockorgeln i Örgryte. Scheidt. Organ works from tabulatura nova. Cpo.
mvh/johan
|
Hifiarkeologen |
 |
|
Babuska
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 20:32:24
|
Hejsan! Kände mig tvungen att svara då jag såg din fråga. Toto - mindfields är det själklara valet. Skivan har otroligt sound, en perfekt referens för din stereo. Används som referensskiva på flera ljudbutiker. /Ola
quote: Originally posted by Robin Fischer
Tja alla glada!
jag är ute och letar efter lite schysst musik att testa min anläggning med.. kan inte ni va så snälla å posta in lite bra skivor med bra låtar på.. musiktyp e spelar inte såå stor roll, men akustisk musik e + tackar på förhand
hade gött alla!
Heco Argon 50, AR su
|
 |
|
Topic  |
|