Author |
Topic  |
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 19:06:25
|
Har bara hört en låt med Norah Jones (Don't know why) från High-fidelity nr:67 Helt underbart, vad skall man köpa jag vill ha allt!!! (utom det dåliga) |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 17:36:48
|
Jag köpte en promotionutgåva med greatest hits av Beth Nielsen Chapman på en secondhand butik som visade sig vara kanonbra. Mest akustiskt och lite country influerat och ljudkvaliten visade sig vara i toppklass. Är det någon annan som hört något av henne?
|
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 20:32:44
|
Om du bara vill ha lite olika låtar och att det ska låta fint, kan du köpa en high fidelity-tidning & lyssna på den skivan. annars, om du fortfarande vill att det ska låta fint, så är det bara att leta upp häftiga hifi-inspelningar. från opus 3, barbarossa, propriusound, chesky records, turtle records o s v. jag gillar att lyssna på mer normal musik, men ändå intressant musik, t ex erykah baduh, sugababes, massive attack, kari bremnes(felplacerad, vet ), roots manuva, miles davis, jan johanson & så. :P |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 13:00:12
|
Lyssna på mina tips som jag redan angett i forumet, jag lovar dig att dom inte är helt fel i sammanhanget. Herbie Hancock "Gershwin`s world" Pat Metheny group "Imaginary day" Bägge skivorna innehåller både akustiska och "elektriska" högkvalitativa låtar och inspelningar. Mvh STRUTS
|
 |
|
keso86
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 15:39:05
|
HAR INGET SUPERBRA TIPS PÅ GRUPPER.. MEN EN DEL LÅTAR FINNS ATT LADDA NER PÅ TAX WINMX DÄR FINNS ALLA MÖJLIGA THX LJUD O SURROUND ATT LADDA HEM.. SÖK PÅ THX.. DÄR FINNS RÄTT MYCKET/ALEX |
STABILT SOM FAN! |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 19:16:36
|
Rush, Different Stages. Albumet består av två skivor med live-spelningar och en skiva med studioinspelningar. Vi talar 70-tals hårdrock när den är som bäst. Bandet består av tre stycken oerhört skickliga musiker. Trummisen Neil Peart är av många ansedd som, kort och gott, bäst. Det är också trummspelandet på vissa av låtarna som gör skivorna så trevliga vid provlyssning. Lyssna på hur anläggningen lyfter fram trummspelandet, och basgångarna också för den delen. Inte bara tycker jag detta avslöjar anläggningens dynamik utan också taktkänslan och musikaliteten. Ja, bara lyssna till musiken och njut helt enkelt. När du bara vill kasta dig över ditt testobjekt och gifta dig med det har du hittat rätt. Låtar som jag speciellt kan rekomendera: Overtures, Grand finale och Animate
Nigtwish, Century child. Gotisk opera-metal? Ja, något sånt kan man väl klassa det som. Inspelningskvalitén är väl på intet sätt exeptionell, men den är inte dålig. Det intressanta är musiken. Jag tror det brukar sägas att en riktigt duktig sångerska skall kunna orsaka gåshud på armarna. Får du den reaktionen när du provlyssnar den här skivan är det ett gott tecken på en bra anläggning. Många av låtarna är väldigt pampiga och det är mycket ljud, så musiken ställer rätt höga krav på anläggningen. Ett gott tecken är om ljudet inte börjar gröta ihop. Rekomenderade låtar: Ever dream och Ocean soul.
Nick Cave & The bad seeds, Greatest hits. Vad jag syftar till här är vad jag tror är en specialutgåva där det följer med en extra skiva som heter Live at the royal albert hall. Det är en mycket välgjord inspelning. Helt utmärkt för att få en bra aning om ljudbilden i den anläggning du provar. Luta dig tillbaks, slappna av och blunda. Njut av den lugna musiken. Mysfaktorn på den här skivan är grymt hög. Jag rekomenderar: Lime tree abour, Let love in och The weeping song.
Erasure, I say I say I say. Det här är en skiva som blir helt underbar i en bra anläggning. Alla småljuden som målas upp skapar en härlig 3d-känsla, man skall omedvetet kunna glida in mitt i musiken. Sedan är sångarens röst ett helt kapitel för sig. Han må ha tighta byxor, men jösses vad den gossen kan sjunga! Bästa låtarna: Take me back och So the story goes och
Leonard Cohen. Jag kan inte bestämma mig för någon skiva att rekomendera. Talar vi vinyl skulle jag säga Songs of love and hate och Famous blue raincoat. Hög mysfaktor helt enkelt.
Andra skivor som brukar få följa med mig på provlyssning, utan vidare kommentar:
Sarah Brightman, Eden. Depeche Mode, The singles 88-98 Simon and Garfunkel, Tales of New York Dire Straits, Alchemy Frank Zappa, Strictly comercial Queen, Greatest hits Black Sabbath, Cross purposes Haujobb, Haujobb And One, Nordhausen
Kan inte komma på något mer nu. Hoppas det var till någon hjälp. 
|
Objektivist |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 15:52:15
|
Laste igeonom traden ovan mycket fort sa om jag upprepar ngt tips sa ber jag om ursakt...
I min provlyssningsarsenal ingar Pink Floyd - the Wall Diana Krall - Love Scenes Opus 3 - test cd 4.1
Om Du ar stor fantast av akustiskt kan aven Nils Lofgren - Acoustic Live rekommenderas.
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 12:39:12
|
Själv provar jag med klassiskt. jazz, soul. ECM - skivor har alltid bra ljud. Vissa pop-skivor kan vara bra bara för att avslöja hur dåligt inspelade de är. Prova Roling Stones 80-tals skivor. Hör du hur ostämd Ron Woods gitarr är och Keith Richards falska sång då är det en hyfsad anläggning du lyssnar till. Om säljaren säger att den är musikalisk i stället gå till annan affär eller köp annan produkt.
Hi-Fi ska låta som det spelades in inte försköna skavanker som en plastik kirurg.
|
 |
|
mucke
Member

353 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 19:29:33
|
Är det bara jag som gillar Heather Nova här? Annars tycker jag en bra platta är senaste Santana ( shaman ).
Mvh Mucke. |
 |
|
Mr_fit2002
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 11:02:46
|
Eagles är ju aldrig fel=), eller Garth brooks /Fredde |
 |
|
Tony S
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 12:57:12
|
Mitt tips för dagen är en skiva av Jarmo Lindell "Annie for president" (med reservation för titelstavningen). Ljudkvalitén (realismen) är nära nog referensklass. Musiken känns inspirerad av Lenny Kravitz och äldre Louise Hoffsten. Hög "bör-ingå-i-ljudskivesamlingen-faktor"
Tofflan |
 |
|
jas39
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 18:14:49
|
Josefin Nilsson - Shapes . Grymt bra digitalt inspelad platta. Spela "We won't be going anywhere" om du vill höra hur bra koll din stärkare har på baselementen. 
Tori Amos - Boys for pele. Hakan-ner-i-golvet-bra ljud. Här ska man bla. tydligt kunna höra pedalerna på pianot. Suverän skiva för övrigt.
|
Edited by - jas39 on 2003/03/23 18:23:41 |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 17:11:18
|
"Sedan är sångarens röst ett helt kapitel för sig. Han må ha tighta byxor, men jösses vad den gossen kan sjunga!"
Så du återanvänder dina skämt från sweclockers.com ?? 
|
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
 |
|
LGT
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 16:32:38
|
Det finns en serie med klassiska skivor, bl.a. en del inspelningar med Göteborgssymfonikerna spelande Sibelius, där det står stora röda varningstexter på som påstår att musiken är så dynamisk att den kan skada en dålig anläggning. Det låter väl spännande att testa sin anläggning med? Själv har jag inte brytt mig att pröva, är ingen större fan av Sibelius. Jag kan tyvärr inte svara på vilket skivbolag det handlade om men konvoluten var/är svarta och den röda texten med WARNING är mycket effektfull och ser ytterst farlig ut. |
 |
|
Tony S
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:38:22
|
Kents platta, Vapen och ammunition är inte helt fel. Gillar framför allt låten duett. |
Tofflan |
 |
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 13:05:03
|
mucke: nej då, Heather Nova spelas ofta hemma hos mig. Hon är kalas...
Jas39: Jo då, man kan höra pedalerna på vissa låtar. Dock så har jag ingen high-end anläggning, men jag hör dom iaf stundtals.
|
 |
|
mucke
Member

353 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 18:50:20
|
Gudmundsson: Kul. Jag blev lite orolig där ett tag. Verkar som om Heather Nova inte är så jätte stor här i Sverige. Annat är det i Tyskland. Där är dom som galna.
Mvh Mucke. |
 |
|
lbstr
Member

137 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 10:24:11
|
Jacques Loussier - Plays Bach (Telarc) - dynamisk. Bach Cello Suites, Fabio Biondi (Opus 111) - närvaro/rum Mozart, Piano Concerts 21&24 (Reference Recordings) - klang Eric Clapton - Unplugged - behöver väl ingen närmare presentation Ry Cooder - Buena Vista Social Club Mephisto & Co (Reference Recordings) - dynamik GCS2000 (Larry Graham) - elbas! Rebecca Thörnqvist - A Night Like This - röst Roger Waters - Amused to Death Peter Gabriel - So Pink Floyd - Wish you were here |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:50:35
|
Jag tycker man ska köra med sina favoritskivor som man vet exakt hur dom låter. Det brukar funka bäst för mig, även om inte skivan är perfekt inspelad har jag hört skivan så många gånger i så många olika anläggningar att jag vet exakt vad som ska "låta fel" och var dåliga anläggningar brukar få problem.
Jag brukar köra med:
Him - Razorblade Romance Erykah Badu - Mama's Gun Zwan - nya plattan Bo Kaspers Orkester - brukar köra ett&noll och lite annat smått och gott Hood - Cold House Neil Young - Silver & Gold Sole - Bottle Of Humans (grymt bra att testa basåtergivning med)
Dessa är alla skivor som jag hört MÅNGA gånger i de mest skiftande system. Jag tycker man är helt sjuk i huvudet om man testar anläggningar med sånt man inte brukar lyssna på, men det är ju bara min åsikt.
|
Give me my medal because I bleed for it. |
Edited by - Akhenaton on 2003/05/06 16:51:35 |
 |
|
MrKernel
Starting Member
1 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 12:31:26
|
Tjena! Här e ett par låtar som jag alltid lyssnar, dels för att dom har alla tre väldigt tighta basslag som avslöjar ganska mycket om förstärkaren och dess effektrenhet, tycker jag iaf :o)
D'Angelo - Send it on, från Voodoo skivan Erykah Badu - Certainly, från Baduizm CDn Bo Kaspers - ett & noll, brutalt bra att höra basdynamiken med
Detta är naturligtvis en del av den musik som brukar köras 24/7 på mina brukar.
Ha det! |
Menaru?! |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 16:22:39
|
Laddade ner Apocalyptica - Cult. Lät riktigt bra, måste låta ännu bättre då man köper skivan, skall göra detta i slutet på månaden. Det är som bekant 4 killar från Finland som spelar hårdrock på CELLO!!! Finns det bättre sätt att kolla ljudet än att rocka loss på aukustiska intrument av denna klass?? Man får med bas, mellan register och lite diskant med diverse utfyllnads pling från andra instrument. Det har mickats bra och ljudbilden känns helt enkelt OK.
Annars tenderar hårdrock att få med en massa brus och elände. Inget fel i det om ljudbilden är super, men här får man med båda delarna dvs, rent ljud och stor dynamik.
EDIT:
Heather Nova är super.. Om någon missat henne, kolla nästa gång ni är i skivbutiken. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/05/14 16:25:12 |
 |
|
stef
Member

241 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 00:14:02
|
tony s om du gillar kents senaste skiva så kommer du älska deras tidagare också...om du nu redan inte har dem.
några riktigt bra låtar från tidigare skivor: cowboys stenbrott 747 |
| Hemsidan | |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 12:46:19
|
Ja deras skivor låter ju tämligen lika varandra. |
Oops! I did it again |
 |
|
stef
Member

241 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 18:53:27
|
sant..men jag tycker ändå att de äldre, speciellt isola och verkligen är bättre än övriga... iofs så är hagnesta hill grymt bra också |
| Hemsidan | |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 16:16:34
|
>MrKernel
Måste bara säga att jag tycker du verkar mycket vettig i ditt val av testlåtar!
Det råkar dessutom vara musik som körs 24/7 på mina brukar också. Kul med nån som verkar ha liknande öron som man själv! |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Topic  |
|