HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Inspelningar på MozartOperor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:12:25  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Jag har fått för mig att bredda mitt skivbibliotek med lite Mozart operor. Jag har blivit särskilt intresserad av Figaro, Don Giovanni och Trollflöjten...
Jag har lyssnat en del till Gardiners Mozart inspelningar, bla. pianokonserterna och jag tycker att han är helt suverän, men jag inbillar mig att han på operorna driver upp tempot lite väl.
Nån som har erfarenheter av dessa inspelningar?

Sen så har jag kikat lite på Abbados inspelningar (Figaro) och jag tycker att även han är en fenomenal dirigent! Dock är ju inte denna inspelning inspelad med tidstrogna instrument, men känns ändå fräsh.

Eller är det någon som har några andra tips? Jag vill alltså ha en fräsh inspelning och inte nån seg med klumpig artikulation, alla 60-tal. Vidare är ju bra ljud ett måste.

Tacksam för svar!

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:28:09  Show Profile Send Mattias a Private Message

En modern inspelning av Figaro som finns på egen lista är denna;



Mozart Le nozze di Figaro
Soloists; Ghent Collegium Vocale; Cocerto Köln / René Jacobs
Harmonia Mundi HMC90 1818/20


Skivan har fått pris av tidningen Gramophone; Best of Category (Opera)
Gramophone Award winner and Record of the Year 2004.

/Mattias
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:31:18  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Hej Orfeus!

Jag har inte erfarenhet av Gardiners inspelningar. Men du kanske ska kolla på www.gramophone.co.uk här kan få en recensioner, tips m.m. Jag vet inte om jag förstår vad du menar med seg artikulation alla 60-tal. Jag har del operaskivor inspelade på 60-talet som jag tycker om. Om du eventuellt är intresserad SACD kan du kolla på www.sa-cd.net.


KennethF
Go to Top of Page

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/02/22 :  17:23:31  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Tack för tipsen! Kanonfint! :)

Segt och med klumpig artikulation? Kanske var lite mysko uttryckt, men förr så upplever jag att de hade längre fraser. De var helt enkelt inte lika pigga på att spela den enkla och luftiga artikulationen vi gör idag (jag menar alltså inte hur sångarna lägger order i munnen, utan legato spel mm.). Sen upplever jag också vissa äldre inspelningar som lite långsammare... Men... jag vill inte på något sätt säga att äldre inspelningar skulle vara sämre, utan bara att många idag tänker på ett lite annorlunda sätt.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/22 :  21:40:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Figaros Bröllop. Solti på Decca med Kiri Te Kanava, Samuel Ramey, Fredrika Von Stade mfl kan jag rekomendera. Har dock inte jämfört med så många. Min favorit opera platta.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2006/02/25 :  18:18:38  Show Profile Send jas39 a Private Message
Rekommenderar verkligen Enleveringen ur Seraljen.
Inspelning från -92, enormt bra framfört, underbar musik (som vanligt), och ohyggligt bra ljud (mycket 3D-känsla).

http://www.deutschegrammophon.com/catalog/product.htms?PRODUCT_NR=4358572&COMP_ID=MOZWO&WIDTH=852&HEIGHT=685&COLORS=&PLAYER=yellow
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/03/17 :  00:58:35  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
om man inte lyssnar på hela utan står ut med godis-utdrag och Querschnitt etc

så tycker jag att få sångerskor kan mäta sig med Cecilia Bartoli

kommersiellt--visst

men oerhört bra kvillrande Mozart e det...

alla hennes plattor!

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000