HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på hur man efterbearbetar bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  18:25:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Olika frågor på kamror , objektiv och annat har varit uppe lite från och till. Men inget om hur man med enkla medel fixar sina bilder. Man kan rädda/rätta till lättare än vad man tror.

Orginal bild


O med lite olika filter så blir det så här




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2006/02/22 :  18:46:47  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Efter ytterligare redigering kan bilden se ännu mer olik ut.



Har ändrat på Shadow / Highligt samt ändrat (korigerat?) färgerna.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  18:54:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Var man sätter gränsen beror mycket på ens skärm. Efter dina justeringar som är lika mina egna så får jag en blåaktig ton över tvättstället. Jag o andra sidan har en svag gulaktig ton utom på ett ställe. Det stället är referens för hela bilden. Det utgår efter att vit ska vara vitt men det ska inte vara en bränning.

Lite väl mycket Shadow/Highlight har du lagt på i mina ögon för bilden börjar brusa o ormens färger ser bleka o urvattnade ut.

Se det INTE som nått elakt nu !
Du vet vilka verktyg man jobbar lättast med


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:03:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan man få orginalbilden på länk i rätt storlek (Så vi andra kan leka)?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:08:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Visst kan få det
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/makro/orginal.JPG


Man kan göra massvis med den bilden om man vill. Själva poängen med tråden är att visa (har inte kommit så långt än) hur man med enkla o snabba medel kan fixa till sina bilder.

Lite olika exempel är på ingång

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:20:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom primära funktionerna som jag jobbar med normalt o vilken ordning är följande

Levels för att ljusa upp bilden. Man påverkar både kontrasten o ljuset i bilden. Dom gånger man inte tycker att det blir nått bra med den så kan man välja Brightness/Contrast istället. Där ställer man dessa 2 saker oberoende av varandra.

Justerat via levels

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:28:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nästa steg som jag tar är att justera färgen. Kan jag så ändrar jag bara via Photofilter. Det beror helt o hållet hur man har tagit bilden för den påverkar allt.

Här är ett cyan filter pålagt

Och det ser inget vidare ut. Det beror på att jag var klantig när jag tog bilden så jag får färgstick på flera nyanser.

Min utgångspunkt för vad som är vitt är till vänster om kranen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/02/22 19:29:06
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:36:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När man redigerar så får man tänka ett par steg fram vilket alltid inte är så lätt.

För att fixa färgerna så skrotade jag Photofilter (jag använder det nästan alltid) o använder istället Curves Det är ett underbart verktyg men det kräver lite vana om man vill nyttja det fullt ut. Jag har bara justerat på ett ställe.

Det verktyget jobbar i RGB som deafult men ändrar man om bilden till CMYK så blir det lättare om man inte är van.



RGB är justerat var för sig för att lätta upp färgerna i bilden

Jag gör om hela bilden från början så den kommer säkerligen inte se ut som den andra när jag e klar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:44:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
I och med att jag gick in och justerade via Curves så kan man nu jobba med Photofilter om man vill. I det här fallet så behövs det inte. Man kan även justera Levels igen för för Curves påverkar ljusheten i bilden

Shadow/Highlight är åxå det ett användbart verktyg. Speciellt i advance då kan man även vrida färgerna kan man säga. Man kan även påverka i mellantoner. Huvudsakligen jobbar det filtret med kontrasten så man får lätt bränningar o brus om man ökar förmycket.

På dazzins bild ser man bruset speciellt på dörrarna till höger i bild.
Jag ser nu att den första justerad bilden var jag lite vild med RGB för Röd slår över , typiskt

*edit*
Mer text

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/02/22 19:58:04
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:52:34  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Intressant, fortsätt att berätta! Jag har själv bröllopsbilder tagna i ett partytält som behöver justeras lite. (Partytältsbilderna lider just nu utav ett visst gulstick.)

Använder du Photoshop/Photoshop Elements?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:55:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Intressant, fortsätt att berätta! Jag har själv bröllopsbilder tagna i ett partytält som behöver justeras lite. (Partytältsbilderna lider just nu utav ett visst gulstick.)

Använder du Photoshop/Photoshop Elements?


Photfilter är kalas där ! Du har säkerligen ett jämt lager gult över hela bilden.

jag kör med Photoshop 8

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:56:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
LÄS: På dörren

Photoshop 8 = CS

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:02:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Får väl lägga upp mitt förslag på hur det skulle kunna ha sett ut.
Man får ta allt med en nypa salt, så få av oss sitter på kalibrerade skärmar.




Nå Johan ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:02:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jämför vasken


Mot



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:06:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vasken känns fortfarande gul, i framkant,,, (På min skärm)(Nu är vi hårda här!)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:07:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Titta inte på nyansskillnaden På den övre bilden ser man vaskens kontur i form en svag skuggning. Från kanten ner till ormen.

På den undre bilden ser den biten likadan ut.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:11:20  Show Profile Send teflon a Private Message
Har du en bild i raw, så testa att sätta vitbalansen mot handfatet eller nån tandkrämstub och se vad som händer. Jag ser nåt konstigt gult stick som jag inte gillar i den sista. :D Annars gillar jag tråden, intressant som attans.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:15:20  Show Profile Send Egill a Private Message
Det är mycket lättare att få till en bra bild om man tar den i RAW-format, om kameran kan ta sådana, för då kan man ställa vitbalans, färgtemperatur, lontrast, exponering och en massa annat vid rawkonverteringen. Att försöka rätta till färgstick och annat pga felaktig vitbalans (lätt hänt om man kör automatisk vitbalansering på kameran) blir aldrig lika bra.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:21:09  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Aaaah, det där blev ju mycket bättre!

"Levels" (som heter Nivåer i min version utav Photoshop Elements (fan, att jag missade att se till att jag beställde en engelsk version)) gjorde susen på bröllopsbilderna!


Nu är jag redo för fler tips.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:22:30  Show Profile Send teflon a Private Message
Jag gillar raw shooter, fast finessen finns säkert i andra program.. man kan ta en liten markör och sätta på nåt vitt föremål så sätter den vitbalansen efter det. Inget mekkande med nån slider fram och tillbaks. Jag är ju lite lat iofs. ;) Sen kostar inte 4 gig minneskort så mycket om man litar på prisjakt, 500 bilder i NEF+jpeg basic på en D70 är ju inte fy skam. Eller? :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:33:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Här handlar det bara om det fina formatet .jpg dom flesta plåtar i det o som jag skrev innan , det handlar inte att redigera den här bilden bäst utan hur dom olika funktionerna verkar.

Den gulaktiga tonen är lätt att få bort om man maskar bilden men det är överkurs för Svensson.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:36:01  Show Profile Send teflon a Private Message
Oki oki. JPG it is.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:38:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Vasken känns fortfarande gul, i framkant,,, (På min skärm)(Nu är vi hårda här!)


Missade dit inlägg

Det är lite som pest o kolera. Här så blir väggen o den övre delen av vasken lite för blå. Att min bild är gul i framkant är helt korrekt , jag valde kolera Så jag offrade en del för att få ormen i en varmare färg.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/02/22 20:40:42
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:43:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi kan väl säga att alla kameror inte har RAW formats funktionen, sen så kan jag ibland föredra att använda jpeg, dels för att inte behöva bry mig om antalet bilder och även lite annat

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:45:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Med Shadow/Highlight går jag in o justera det ljusa i bilden så där inte är bränning i vaskens framkant. Tar man i som ett djur så kan man påverka så här mycket.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:46:01  Show Profile Send teflon a Private Message
Självklart vet jag att inte alla kameror klarar att lagra bilder i raw. Lugnt, jpg funkar. Tipsa på. Jag är ingen photoshop-kung direkt.. kan nog lära mig ett och annat.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000