HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/22 :  22:20:26  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tjena!

Har väldigt lite erfarenheter när det gäller Naim.
Har lyssnat på NAC 202 och NAP 200 ihop med ett par BC Acoustique ACT A3 och det lät riktigt bra, jämförde grejerna med Hegel elektronik på 140w.

Naim lät minst lika bra och kraftfullt men då BC Acoustique är relativt lättdrivna så undrar jag om denna kombo (NAC 202 / NAP 200) klarar av att driva lite tyngre grejer... Exempelvis B&W 804S, Dynaudio Contour S 3.4?

Tacksam för svar!

www.minhembio.com/radiuz

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:03:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Tjena radiuz Har du nu varit och jämfört A2 mot A3? Kan bara svara säkert angående 3.4orna och dem skulle jag inte matcha med dessa Naim grejer som du är lite sugen på. B&W burkarna skulle funka klart bättre gissar jag på ska vara lite snällare än de förra 804 när jag frågade om det på klubben.
Och Hegel steget är på 2*160W

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:07:01  Show Profile Send Peter J a Private Message
Naim är relativt strömstark men det är nog bra om det inte är allt för krävande högtalare.
Det finns ju faktiskt en orsak till att naims egna högtalare är en reltaivt snäll last för förstärkaren. Har du råd så skulle jag hellre satsa på NAP250 istället för en 200a. Det är rätt stor skillnad mellan dessa.
I den prisklassen skulle jag rekomendera att lyssna på naim allae, naim rekomenderar dessa själva till den förstärkar kombon som en lämplig ingångs nivå.

Det enda jag kan tänka mig att ersätta dessa med är ett par Wilson Watt-Puppy6/Sophia



Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:12:04  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tja FBK! Jag ska dit nu på fredag och lyssna på A2:orna :) Tack för svaren iaf!
Är lite smått sugen på just NAC 202 och NAP 200, är det verkligen så stor skillnad mellan 200 och 250? Enligt specifikationerna är det inte mycket,
men jag har ingen erfarenhet så ska nog inte säga så mycket mer angående det.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/02/23 :  15:35:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
NAp250 är ett bättre slusteg än NAP200, det är inte bara effekten som skiljer, det låter lite annorlunda oxå...

Dock får du bättre resultat rent ljudmässigt genom att gå upp till NAC 282 tillsammans med NAP200 steget...

Sen ska man aldrig underskatta NAIMs slusteg, har kört med NAP150 på ett par Totem Hawk i ett jätterum, och volymen var inte låg direkt, och Hawk är inte heller en så jättelätt produkt att driva..
Men det fungerade hur bra som helst...

Mvh, Martin
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:00:14  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag kör NAC202/NAP200 tillsammans med B&W805 (gamla versionen). I samband med köpet lyssnade jag till denna kombo med B&W804. Det lät mycket bra (i Graham's Hifi's lyssningsrum) men tillsammans med 805 fick jag en anläggning som funkar i mitt rum. Jag är oerhört nöjd med mina grejor, bra driv, stampa takten känsla mm. För mig med mina "behov" funkar denna kombo kanon.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:46:57  Show Profile Send hman a Private Message
Jag kommer inte ihåg vilka Naim produkter som jag lyssnade på men jag garanterar att jag aldrig kommer att glömma hur bra och rytmiskt en naim/linn lp12 uppsättning kan låta. Vid samma tillfälle lyssnade jag även på LP12:an genom en Linn uppsättningen, vilket tog lite mer tid att uppskatta eftersom den var mer neutral.

Jag kan inte hjälpa till med dem aktuella högtalarna, men jag skulle råda dig att välja ett alternativ som är lite mer lättdrivet då förstärkar effekt är proportionellt med priset.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/28 :  21:17:54  Show Profile Send radiuz a Private Message
Mina B&W är nu sålda och är ute efter ett par nya som kan fungera bra ihop med NAIM då jag kanske ska byta till naim 202/200-kombon lite senare.
Är inne på ProAc Response D25, även B&W 804S. BC Acoustique är en mycket trevlig högtalare men rent estetiskt tror jag inte dom kommer fungera i mitt rum.
Vill ha en relativt diskret högtalare då jag även kollar på film.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/28 :  21:49:45  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag gillar Naim skarpt. Jag gillar även pi60/S skarpt!
Dessa tillsammans tror jag på!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/03/01 :  07:39:05  Show Profile Send mapem a Private Message
Naims grejer är mycket bra, dock inte deras högtalare enligt min uppfattning. Möjligen med undantag av de allra nyaste Arriva och n-Sat som jag inte hört. Själv kör jag med en basal Naimanläggning, Naim CD3 och Nait 3 med Neat Petite-högtalare. En lysande lågbudget-hi-end-kombination!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/01 :  08:22:50  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ja Naim's Ariva har jag hört och den föll mig inte i smaken.
Audiovector Mi3 Signatur har låtit bra till NAC202 + NAP200.

Men som jag skrev tidigare så har jag en stark aning om att just Naim kommer att låta riktigt bra med pi60/S!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/03/01 :  09:45:26  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag har hört Naim/Linn några gånger och det har alltid låtit bra.
Nu lite OT:
Många sammankopplar Naim/Linn med "stampa takten" och "rytmiskt". Vad betyder detta och vad beror det på?
Varför "svänger" en Naim/Linn pryl mer än vissa andra? Vad beror det på?
/Shaft
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/03/01 :  10:38:23  Show Profile Send mapem a Private Message
Det där med att stampa takten är en reklamgrej främst Linn körde med tidigare. Man menar att naim och Linn excellerar i "timing" och därmed betonar rytm framför "soundstage" dvs ljudbild samt upplösning och annat som brukar höra till önskade hifi-egenskaper. Och så gjorde man en hel filosofi av det hela. Anhängarna till den kallades flat-earthers av moståndarna, men plattjordingarna gjorde skällsordet till ett hedersbegrepp i stället. En riktig hard-core flat-earther har en Linn LP 12 med alla tillbehör, naims häftigaste elektronik, gärna bi- eller triampat och till detta pyttesmå Linn Kan-högtalare. Source first, you know!

I dag talas i dessa kretsar om PRaT dvs Pace, Rythm and Timing. Kolla siten http://pinkfishmedia.net/forum , en tummelplats för plattjordingar. Liksom naims användarforum http://forums.naim-audio.com/eve .

Själv anser jag att Naimelektronik är lika bra som andra apparater på att måla upp en ljudbild, det hänger nog mer på högtalare och rum hur det blir med plattheten. Men de är framför allt bra på att förmedla det musikaliska på ett medryckande sätt, och det gäller all sorts musik.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:18:11  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jo jag känner till en del av det där Linn-filosofin etc. MEN jag blev mest nyfiken på att få höra en förklaring till at t.ex. en förstärkare har mer "stampa takten" än en annan. Är det dynamikförmåga kanske. Finns det t.ex. förstärkare som skickar ut "fel timing"? Densen har ju sin "Luftgitarrfaktor", men jag har aldrig förstått vad det skulle vara?
/Shaft
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:56:24  Show Profile Send Larsho a Private Message
mapem

Den riggen du har är ingen lågbudget high-end förstår att du är nöjd

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2006/03/01 :  23:48:10  Show Profile Send radiuz a Private Message
Nu kanske jag börjar bli säker på vad jag vill ha! Ino Audio pi60/s, dom i pianolack är ju faktiskt inte alls så dumma!

EDIT : Fick dock prislista nu och pi60/s går ej att beställa längre, dröjer till April tror jag. Och priset är 43000kr, rätt rörig lista :S

www.minhembio.com/radiuz

Edited by - radiuz on 2006/03/02 00:07:52
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/02 :  09:42:37  Show Profile Send Manga X a Private Message
Efter april är det nästan ingen väntetid alls på dessa fantastiska högtalare.
Innan dess kan man inte beställa dem. Jag tror att IÖ byter snickeri till ett som har högre produktionsförmåga.

Köp dem i "byggsats" då kostar de c:a 27kkr. Lådan är färdigbyyggd det som skall göras är lödning av terminalen, filtret dragning av internakablage, instoppande av dämpmaterial samt ordna någon ytfinish på dem.
Det där sista låtar man en billackerare göra för någon tusing. Blir riktigt bra!!!
Vips har du ett par finfina högtalare och c:a 13000 kronor att köpa skivor för eller varför inte spara lite till för att kunna köpa en Hi-Cap!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/03/02 :  12:20:35  Show Profile Send mapem a Private Message
quote:
Den riggen du har är ingen lågbudget high-end

Okejrå. Minimalist-hi-end då. Men jag har köpt allt billigt, begagnat och som demo till under halva priset totalt sett. Utöver naimeriet finns en Arcam-tuner (exdemo, halva priset) en Thorens TD-150 (gratis) och ett urgamnmalt Tecnics kasettdäck, ex-demo det med.

Många gillar naim i kombination med Carlsson. Med tanke på konstruktörsgemenskapen numera kanske Ino inte är fel. Kan säkert bli bra.
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2006/03/02 :  12:41:08  Show Profile Send radiuz a Private Message
Är inte kunnig inom att bygga själv! Så att jag skulle köpa denna "byggsats" är uteslutet tyvärr.. :(

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000