HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumskorrigering med PC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/11/20 :  15:28:45  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag tänkte visa steg för steg hur man på ett enkelt sätt kan göra PC'n till en bra transport och rumskorrigerare utan krångliga mätprogram och mätmik.
Även de som inte har så stor datorvana ska kunna hänga med.

Ni som inte tror er ha några basresonanser i rummet, grattis!
Prova ändå för skojs skull att ladda ner det linjära sinussvepet från LTS och testa, det går från 0-120 Hz.
Det låter ofta mycket värre än vad man tror.



1. Datorn

Tysta datorn om den ska vara i samma rum eller använd långa kablar och sätt den i ett annat rum, alternativt trådlöst.
Det finns mycket information om hur man gör detta på internet det är bara att söka på "diy htpc".

Själv köpte jag ett trådlöst tangentbord med trackerball för att minimera antalet kablar
och gjorde sen hål i väggen där resten av kablarna fick plats.
S-VHS kabel för bilden till teven, nätverkskabel och firewirekabel till ljudkortet.


2. Ljudkort/DAC?

Behövs en extern DAC eller duger ljudkortets DA-omvandlare?

Jag använder bara digitalutgången på ett M-audio Audiophile Firewire kort till en separat DAC.


3. Mediaspelaren

Ladda ner en mediaspelare som kan använda plugins av hög kvalitét, gärna DirectX.

J. River Mediacenter 11.0 är bra men även den billigare Mediacenter 10.0 ska klara av dsp plugins.
Testas fritt i 30 dagar.
http://www.jrmediacenter.com/
Spelaren kan visa alla filer och diskar precis som i utforskaren, väldigt smidigt när man vill ha koll på allt.
Det är inte ens nödvändigt att skapa spellistor man bara klickar på första låten sen fortsätter den automatiskt med resten av låtarna.


4. DirectX host i mediaspelaren.

Utan denna går det inte att använda DirectX plugins, som kommer bli EQ'n i detta fall.
Har man inget behov av att korrigera stående vågor utan bara vill ha datorn som transport kan man hoppa över detta steg.

Med Mediacenter 11.0 är det enkelt att installera.
Första gången man startar spelaren surfar man automatiskt till deras hemsida.
Klicka på rubriken "Skins and Plug-Ins" högst upp.
Välj Download på "DirectX Host" och installera den.
Nu är mediaspelaren klar för att använda DirectX plugins av alla dess sorter, det finns hur många som helst att välja mellan.


5. EQ plugin

I Mediacenter startas EQ'n genom att välja DSP Studio under Playback Options, kryssa i DirectX host och adda den EQ du vill använda.

Ozone från Izotope är en 64 bitars multieffekt med 8 bands parametrisk EQ.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/
Det kanske även går att ladda ner den från andra ställen på internet.

Kan testas i 10 dagar innan man köper.

Förutom EQ modulen i Ozone har den fem andra moduler att leka med.
Vill man piffa upp tråkiga och livlösa inspelningar gör dess presets med alla moduler igång ett förvånansvärt bra jobb.
Det är tom lätt att förlora sig och börja tro att perfekt inspelad musik låter tråkigt i bypass läget.

Med alla sex moduler igång tar den mycket processorkraft så det kan vara nödvändigt att bara ha EQ modulen aktiv.


6. Hitta rumsresonanserna.

Tag fram penna och papper spela upp LTS svepet.
http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html

Det är linjärt så tid och frekvens är samma vilket gör det enkelt att veta vid vilka frekvenser rumsproblemen finns.
Notera vid vilka frekvenser dipparna och peakarna hörs, notera också hur brett problemet är dvs vid vilken frekvens det börjar och slutar, vissa dippar och peakar är bredare än andra.
Uppskatta ljudnivån (dB) som skiljer sig vid problemfrekvenserna, det är inte så noga finjusteringen kommer sen.


7. Utjämna rumsresonanserna.

I Ozone: välj show info under paragraphic equalizer modulen.
Här går det att använda sig av 8 olika frekvenser.

Skriv in problemfrekvenserna och den uppskattade nivåskillnaden (dB).
Filtret som lämpar sig bäst till rumskorrigering är Bell.
Välj ett Q-värde för varje frekvens, Q-värde 1 = en oktav
Ju högre Q-värde desto smalare blir bredden av centerfrekvensen.

Ex. Om man har en bred dip som jag har vid 50 Hz väljer man ett lägre Q-värde kanske runt 3. Annars kan det vara mer lämpligt med Q 4-7

I mitt system hördes det tydligt att det inte skulle fingras för mycket på de frekvensmässigt högre peakarna och dipparna.
Jag började med att lägga in 8 olika frekvenser i EQ'n med olika Q-värden (bredd) och nivå (dB), fyra peakar och fyra dippar.
Efter detta lät musiken hemskt illa med ett stelt, tråkigt och överanalytiskt ljud helt utan dynamik.
Efter flera timmars lyssning och testande tog jag till slut bort alla utom de tre lägsta frekvenserna som härjade värst.
En peak vid 35 Hz, dippen vid 50Hz som tog bort all "spark i magen" känslan och ytterligare en peak vid 70 Hz.
Med Ozone EQ'n kan man lätt slå av/på de olika frekvenserna var för sig utan att radera värdena.

Om man höjer en dipp måste man vara försiktig själv höjer jag 10dB vid 50 Hz vilket gör att slutstegen måste jobba 10 ggr mer.
Hade höjningen istället varit på 20 dB skulle slutstegen jobba 100ggr mer.
Med monoblock på 1000watt går det trots allt bra med 10dB, men har man inte den effekten måste man prova att höja i små steg och lyssna efter distorsion vid olika volymer. Flera slutsteg lär ha mött sin död på detta sätt. Peakarna kan man naturligtvis sänka utan några problem för slutstegen.


8. EAC - Exact Audio Copy

http://www.exactaudiocopy.de/
Ett freeware-program som rippar CD-skivor så förlustfritt som möjligt till hårddisken istället för så snabbt som möjligt.
Det gör datorn till en överlägsen transport jämfört med den dyraste traditionella transporten.
Enbart denna funktionen kan ju vara intressant för en audiofil om man inte vill ha rumskorrigering utan bara den bästa transporten.
I en stationär CD/DVD spelare används felkorrigering hela tiden och ju repigare och smutsigare skivorna blir desto mer måste den användas.

Med en knapptryckning laddas artist- och låtnamn in från CDDB på internet så man slipper skriva in det själv för varje skiva man rippar.


9. Finjustering av EQ värdena.

Låt musiken bestämma hur inställningarna ska vara på EQ'n.
Det är trots allt musiken som ska låta bra och inte LTS svepet, risken är stor att det låter ansträngt om man korrigerar för mycket.



Hur låter det nu då?

Ja, innan gick det kanske och spela en av tre skivor med bas och det lät allt annat än roligt.
Nu går uppskattningsvis nio av tio skivor utan några större problem och dessutom har mycket av gröten i lågt mellanregister försvunnit.
Det negativa är att dynamiken är något sämre än innan förmodligen pga höjningen med 10dB.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/20 :  15:37:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mycket fint. Men allt detta går även att låte datorn göra med datorn och en mikrofon.
Jag gjorde en sådan korregering häromdagen med gott resultat. Tyvärr sprang miken hem med sin ägare så det blev aldrig klart.

Det finns trådar som berör detta med det sättet redan.
Samt en ganska grundlig beskrigning i senaste numret av High Fidelity

För er som undrar så kan jag säga det låter och fungerar suveränt hos Hjort.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/11/20 :  16:35:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Mycket intressant Hjort. Har fått tips/länk om izotope av dig förrut men har aldrig fått tummen ur..men snart så..

Vad gäller rippning så tycker jag det fungerar lika bra med JRMC som EAC..eller..?
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/11/20 :  16:48:18  Show Profile Send hjort a Private Message
Har inte jämfört med MC nu rippas allt med EAC för säkerhets skull

Sen finns det ju betydligt enklare EQ's än Ozone som kan vara lika bra men som tar mindre processorkraft.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:14:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Ju högre Q-värde desto smalare blir bredden av centerfrekvensen.


Centerfrekvensen är ju alltid vad den är. Fast jagförstår vad du menar,,,
Q-värdet är alltså Resonansfrekvensen/Bandbredden (vid -3dB)

Intressant Hjort. Det finns mycket att utforska tillsammans med burken

Edit:
Till vänster ett högt q-värde och till höger ett lägre q-värde
(Förutsatt samma skala på axlarna)



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:27:15  Show Profile Send Hasse a Private Message
intesannt jag fick låna en "SPL mätere" idag som jag tänkte koppla in till datorn ock köra med "eq wizzard".

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:47:45  Show Profile
Själv kommer jag att använda http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Main_Page ... trolla bort rummet totalt

hjorts är ju betydligt enklare, men trevligt då man endast behöver en ljudtrycksmätare.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/20 :  19:56:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Systemet som står i High Fidelity o även det som Vemsom o U1 testade ska jag ge ett försök här hemma. Idén e lite fräck o om inte annars så har man lite att göra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/11/20 :  20:06:00  Show Profile Send hjort a Private Message
Tack Zalve, bra förklarat.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/20 :  20:16:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det börjar ju bra............

Programet som styr ljudkortet har en massa filter , som jag tydligen inte kan stänga av

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/11/20 :  20:49:59  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tack för denna tråd. Har haft funderingar om PC grejer som nu är besvarade, Tack!

/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/11/20 :  20:53:34  Show Profile Send Mattias a Private Message

När jag såg kruvorna Zalve ritat började jag genast tänka jobb konstiga fördelningar och låga cp-värden, puh men tur det är ju först imorrn

/Mattias
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/11/21 :  14:54:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förresten, är det någon som läste artikeln i High Fidelity om ljudkort där dom skrev att Windows XP klippte bort den sextonde biten i digitala musiksignaler?
Jag begrep inte mycket om när det inträffar och om det är ett problem när man kör iTunes och hur man ska komma tillrätta med problemet.
Någon som har kläm på detta?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/11/21 :  14:55:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ursäkta att jag nyttjar din tråd, Hjort, men vi vill ju inte ha en massa bortklippta bitar som skräpar ned när vi spelar musik med datorn.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:58:13  Show Profile Send hjort a Private Message
Det är helt Ok Björn det har ju i hög grad med detta ämne att göra.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/02 :  14:51:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har nu testat detta och det är ju högintressant. Det gör mycket stor skillnad, den saken är klar. Tyvärr får jag problem med att Ozone verkar dra processorkraft. Jag har en Pentium 4, 2 GHz i datorn. Jag har ställt ner J-river Mediacenter 11 till 16-bit 44.1 kHz och kör med max buffring, 5 sekunder. När jag kör två korrigeringar (Som låter bäst) får jag knaster då och då i ljudet, det blir störande. Med en korrigering funkar det ganska ok även om jag får något enstaka knaster. Har någon något tips eller måste jag ha snabbare processor för att klara det här?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:08:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Inga problem med knaster här. Kör just nu fyra korrigeringar, tre i basen samt en BBC-dip. Men då handlar det om att dämpa frekvenser, inte öka. Har inte kollat hur mycket cpu detta drar, men har en 3,6'a vilken borde orka en del. Bernt, kolla aktivitetshanteraren hur mycket det lastar..?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:25:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett telefonsamtal till mäster CH löste bekymret!

(Det var inställningen av buffertstorlek på ljudkortet.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000