HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tips på interconnect
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:02:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tips på xlr interconnect som tar bort vasshet i toppen. Har idag Clou Red Jaspis. Gärna något som jag kan hitta begagnat för 2-3000kr.

Ska användas till Electrocompaniet AW250R + 4.7, Cairn Fog2 soft samt Totem Model One Signature. Högtalarkabel är Kimber 8TC bi.

Jag kan givetvis ha fel att mina Red Jaspis är boven i dramat, så även andra tips angående vass top tas emot!

Dan

Artphotography

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:22:51  Show Profile Send stargazer a Private Message
Intressant, jag har idag Cairn Fog2/soft och Totem Model One Signature.

Eftersom Model One är rätt energirik i toppen, gäller det att inte ha "ljusa" signalkablar. Jag provade för drygt en vecka sedan mina Signalcable Silver Resolution XLR mot Kimber Hero + 2 st DIY-kablar.

Min signalcable var ljus i karaktären jämfört med de andra jag provade och passar mindre bra - även om just den kabeln har härlig upplösning och en del andra bra saker.

Clou har jag dock ingen erfarenhet av, så jag kan inte uttala mig om just den. Ej heller Electrocompaniet (jag kör Pathos).

Jag ska nog byta just av den anledningen. Absolut inget fel på Signalcable SR, men den passar inte i min anläggning.

Tipset till dig är att låna hem och prova andra kablar.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:44:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag ska prova fler kablar och även variation på uppställning/lyssnningsposition. Det känns som de är väldigt kännsliga/kräsna. Jag har gått igenom ett bra gäng med CD's och det är bara en handfull som låter bra. Men när det känns rätt så är precisionen helt makalös, ljudbilden är otroligt bred och högtalarna försvinner. Fantastiskt. Likaväl som var och varannan Cd jag slänger på är olyssningsbar, låter skränigt, noll bas och vass top. Det bara måste vara inspelningar av högsta kvalitet för att det ska sjunga.

Artphotography
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:09:25  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
HT´s pro silway säljes för halva nypriset på hifimagasinet. klipp.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:13:56  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag tänke precis säga/skriva samma sak.
HT Pro Silway MkII är rätt bra faktiskt.
Annars är Transparent rätt okej också.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:50:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag är lite tveksam om andra kablar kommer att fixa problemet. Både Cardas och HT kablar är säkert tänkbara men frågan är om det räcker? Kanske fixar du 0,5-1dB av den topp på 5dB som jag tror att högtalaren har.
Enligt norska forum så hjälper inte heller förstärkaren till. Baserat på vad som skrivs om den uppgradering av trissor som finns tillgänglig för modellen så tar den bort den brist på bas som vissa tycker att den har. När man ser fler kommentarer så verkar slusteget lite energifattigt från mid till djupbasen och resultatet kan bli lite ljust.

Vinkla högtalaren bort från ditt öra samt dämpning av 1:a reflex kan du pröva direkt. Funkar det är det nästan gratis. Annars blir det nog mer smärtsamma åtgärder som gäller.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:56:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har du en vasshet i toppen finns det ingen kabel i världen som kan hjälpa. Felet bör sökas nån annan stans.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/01 :  16:21:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
OK, tack för dessa svar. Jag hade ett par B&W 802 s3 innan model ettorna och dessa gick underbart djupt i basen, med stor kontroll. Då skulle jag avfärda alla som sa att 250R var ljus i karaktären, MEN nu med model ettorna så känns det lite så.....jag trodde dock absolut inte att det skulle kunna ha med slutsteget att göra med förra högtalarna i färskt minne.

Att vinkla högtalarna "utåt" har jag inte provat, men ska göra det. Noteras ska också att rummet inte är optimalt utan det ska jobbas lite på akustikförbättringar också...

Artphotography
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:12:21  Show Profile Send hman a Private Message
Efter har gjort lite efterforskningar verkar det som att Du har två eventuella problem i ditt system.

1. Enligt Totems hemsida ska signiture one inte ha mer är 120 watt per kanal genom 8 ohm. Du har mer än dubbelt så mycket. En möjlighet är att prova Elektrokompaniets klenare AW120 steg som ligger lite bättre till i effekt. Det skulle vara intresant om "stargazer" kunde uppge vilken förstärkning han använder för att se om över laddnings teorin har några belägg.

2. Du har olika fabrikat på högtalare och signal kablar. Det verkar som att i dyra system att detta inte är att föredra. Ett byte till en helhetslösning från en tillverkare kanske hjälper, låna hem och prova. Däremot löser kablar inte mismatchings problem, vilket kan förklara att B&W fungerade bättre.

Hoppas att Du hittar boven i ditt system inom kort.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2006/03/01 18:23:38
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:29:58  Show Profile Send CC a Private Message
"Har du en vasshet i toppen finns det ingen kabel i världen som kan hjälpa. Felet bör sökas nån annan stans."

- Där tvistar de lärde! ;-)
Jag skulle vilja hävda raka motsatsen!
-----------------------------------------
"Enligt Totems hemsida ska signiture one inte ha mer är 120 watt per kanal genom 8 ohm. Du har mer än dubbelt så mycket. En möjlighet är att prova Elektrokompaniets klenare AW120 steg som ligger lite bättre till i effekt."

- Jag vill hävda totalt raka motsatsen! Du kan ALDRIG ha för mycket kräm från steget!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/03/01 17:30:41
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:44:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En kabel, som fixar till en vasshet i toppen, borde det vara fel på...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:08:38  Show Profile Send CC a Private Message
Systemfel skulle jag vilja säga ;-)
Men sedan finns det naturligtvis definationer på nivå om vasshet åsso...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:16:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ingen erfarenhet av Red Jaspis men Clou-kablarna i allmänhet är inte vassa i toppen. Lasse Andersson strävade efter ett mjukt ljud.
Själv kör jag med Royale och Silvervoice. Garanterat inte vassa i toppen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/03/01 18:17:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:28:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rummet kan ju också bidra till vassheten. Dämpbafflar kan hjälpa.
Det är lätt att kolla genom att köpa lite mineralullsskivor och placera ut på strategiska ställen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:32:18  Show Profile Send CC a Private Message
Silvervoice tyckte jag var en riktigt bra kabel! Speciellt den som han gjorde som nätkabel! Riktigt grym!
Men övriga kablar från ClouCable vill jag minnas att jag upplevde lite spretiga å påträngande... Men det var förståss en väldans massa år sedan så minnet kan svika samt så var jag AudioQuest frälst på den tiden...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:40:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Absolut inte. Minnet måste svika.
Han fick ofta kritik mot att kablarna kunde vara för snälla i vissa system.
Lasse spelade med Thiel-högtalare och jag misstänker att det bidrog till karaktären på hans kablar.
När han köpte QRS-högtalare som ju är mjuka och fina i karaktären så åkte dom ut rätt snart. Dom passade inte ihop med hans kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/03/01 18:41:26
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:57:45  Show Profile Send hman a Private Message
"stargazer" har bara Kimber signal och högtalare kabel med Totem och Cairn Fog2/soft, vilket följer mitt tidigare råd om en kabel tillverkare. Emedan kör han med en Roksan Caspian förstärkare, vilket ger i alla fall lite fog för spekalationen kring slutstegen.

CC: jag brukar hålla med om att effekten inte spelar någon roll men mer än det dubbla gör mig lite misstänksam. Men jag har för lite erfarenhet med försteg/slutstegs kombinationer för att vara säker. Du får gärna ge mig ett exempel eller motivera varför Du har kommit till din slutsats.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2006/03/01 19:00:00
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/01 :  19:44:18  Show Profile Send CC a Private Message
Hm? Jo, jag kan ha fel där... Jag var ju själv till hem honom å lyssnade på hans system med Thielburkarna... fast då körde han nog Silvervoice rakt igenom... Samt så köpte några hifi-vänner till mig in hans kablar å hemma hos dem vill jag minnas det lät okej? Kanske de bara inte fungerade hemma hos mig vid tillfället? Förutom Silvervoicarna då!

Men något var det som jag inte gillade med övriga sortimentet i alla fall. Såpass minns jag i alla fall! Eller kan det berott på att jag jämförde Silvervoicen med de övriga och att skillnaden vart så stark? Hm? Nåja... Jag viker mig, Björn-Ola, du har trots dem hemma och ge en bättre dagsfärsk bedömning utav dem!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/01 :  19:58:57  Show Profile Send CC a Private Message
hman,
"jag brukar hålla med om att effekten inte spelar någon roll men mer än det dubbla gör mig lite misstänksam. Men jag har för lite erfarenhet med försteg/slutstegs kombinationer för att vara säker. Du får gärna ge mig ett exempel eller motivera varför Du har kommit till din slutsats."

Jag skulle först vilja ställa en motfråga till på vilket sätt det skulle kunna skada att ha dubbla (eller fyrdubbla för den delen) effekten på steget?
Bl.a. är risken betydligt större att bränna elementen med för lite effekt från steget än tvärtom! Lite som att ha stor motor i bilen minskar risken att du kör sönder den... Det finns liksom hela tiden en effektreserv...

Praktiska erfarenheter har jag gott om:
Har faktiskt aldrig lyckats spela sönder ett par högtalare med slutsteg som har högre märkeffekt än själva högtalaren. Tvärtom däremot... Över huvud taget är det ganska ointressant med hur många watt ett par högtalare har! Huvudsaken är att steget har strömstyrka o effekt som kan kontrollera elementen oavsett ljudnivå samt inte börja släppa ifrån sig dist...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/01 :  20:21:39  Show Profile Send mayro a Private Message


När jag besökte Lasse (tror)1999 så lirade hans grejor med vasst hårt ljud.Och jag menar tyvärr i ordens absoluta mening.. Tyvärr minns jag inte ens vad han hade för grejor då.. Men om jag inte minns helt galet va det några rörprylar.. Samma som han visade på mässan i GBG om inte minnet sviker helt här....
och min uppfattning har alltid varit att Lasse sökte ett mycket "ljust" klingande ljudideal mot vad undertecknad söker och alltid sökt...

Däremot var hans silver nätisar "för den tiden" bra i en "viss" mängd på utvalda ställen... Men idag är dom helt borta ifrån skalan för mig.. Hurvida detta beror på att dagens elektronik inte gillar dessa "ljusare" kabelval vet jag inte.. Har inte utprovat det i större skala ..och kommer inte göra det heller..

lasse erbjöd bra nivå för billigare pengar mot många andra.. Vilket öppnade dörrarna för många med lite mindre plånbok att få bra kvalitativa kablar som låg straxt under toppkablarna för kostnader om det dubbla eller mer..

Men för mig var kablarna starkt förknippade med tillverkarens person.. DVS i possetiv bemärkelse...

Lasse var en skön "lirare"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/01 :  20:41:23  Show Profile Send CC a Private Message
Jag körde hårt med bl.a elektronik från bla. Rotel och Adcom då det begav sig med Silvervoice kablarna och de gillade Lasse dyrkablar...
Vad min nuvarande elektronik skulle tycka kan vara svårt at sia om...

mayro, jag tror inte du gillar soundet från Thiel ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/01 :  20:49:46  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
mayro, jag tror inte du gillar soundet från Thiel


Nej och ja. OM man lyckas tämja dom i toppen så gillar jag dom.. 7,2 är inte leksaker direkt.. och med 450w VTL monoblock kan det svänga finfint...

Men hua så svåra dom verkar att tämja i topparna så dom inte "skjuter fram saker rakt i ansiktet på en"......man får inte begå misstag där...Så dom kanske inte är en nybörjarhögis direkt...

Men men.. Det va en annan topic det kanske

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/03/01 :  21:22:09  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu har jag inte läst allt, men mina tidigare erfarenheter med HT - truth link är att den fungerar bra som en "filt" över högre register.

Om det passar trådskaparen, vet jag inte. Bästa kanske är att ta reda på vad som skapar problemet och sen lägga in åtgärder efter det.

/Mattias
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/01 :  21:51:10  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hej alla,

Jag har haft en "session" nu i eftermiddag/kväll tillsammans med en kompis som också är djupt i träsket.....
Vi konstaterade att stundtals (läs: vissa låtar/CD) lät det helt magiskt. Kort sagt en ljudupplevelse. Enormt perspektiv och upplösning. Ingen vasshet som jag tidigare skrev.
MEN, och detta är ett stort MEN! Det är 1 CD på 10 som låter så och problemet är inte att de flesta CD låter ok och emellanåt kommer den där grymma in i släden, nej, den tionde CDn är magisk medan de föregående 9 är olyssningsbara!!! Hur kan det bara vara en sådan total svart/vit grej? En är fantastisk. Nio är piss!
Jag ska givetvis fundera över alla tips och exprementera själv, men det vore faktiskt lite intressant ifall det finns någon som har upplevt så drastiska skillnader i sin CD sammling, med samma uppställning/lyssningsposition/ljudnivå/ljus/värmeihuset/luftfuktighet osv osv att antingen är det nirvana eller trycka på stoppknappen efter 15sekunder?

Artphotography
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/01 :  22:15:25  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Electrocompaniet brukar ju anses ha ett ganska varmt sound så där borde inte "felet" vara. Antingen är det din CD-samling, eller så gissar jag att du har problem med rumsakustiken, fömodligen alldeles för odämpat. Det verkar ju inte vara fel på någon apparat då vissa CD låter magiskt.

Vilka CD låter magiskt och vilka funkar inte? Ge några exempel på titlar som det är troligt att många på forumet äger så kanske du kan få mer förslag på vad det kan vara. Kan du ge oss bilder på lyssningsrummet och lyssningsrummets mått och konstruktionsmatrial?

Om 9/10 CD är olyssningsbara så är jag övertygad om att kablar inte kan fixa det problemet. Kablar kan på sin höjd tweaka in ett system.

Min gissning är rumsakustik, men det kan ju också vara någon form av felmatchning i systemet, jag känner inte till dina övriga saker. Hur är det med klappekon, är rummet tillräckligt möblerat, finns absorbenter och andra akustikåtgärder osv?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/03/01 22:16:36
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/01 :  23:13:25  Show Profile Send CC a Private Message
När jag ibland "trimmat/tweakat" min anläggning för att få ut det "yttersta" ur välljudplattor så är det just det fenomenet som uppträder för mig! Välljudsplattorna låter suveränt medans övriga inspelningar i bästa fall blir lyssningsbara... Vad är det då jag "trimmat" med i huvudsak? Jo, nätkablar!

Balance sa Bill... ;-)

Mina erfarenheter...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000