HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Beg Linn LP12, tips önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2006/02/27 :  21:06:32  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag flyttar över detta inlägg från Linn-forum:

Jag har länge tänkt skaffa ny vinylspelare. Min nuv maskin är en direktdriven från ca 1980, som visserligen fungerar men inte enbart sprider välljud utan numera även biljud.
Nu har jag hittat en LP 12:a i till synes fint skick, men den kan ja vara lika gammal som min direktdrivna (jag vet inte serienumret på LP12:an).
LP 12:an jag sett har ingen extern motorstyrning och är riggad med en Ittok-arm (verkar bra, inget glapp, men förmodligen första modellen).

1. Kommer denna LP 12:a att ge mig bättre ljud (med en minst lika bra pu som min nuv)?
2. Är det ett vettigt köp för 5000-6000?
3. Vad jag förstår kom motorstyrningen Valhalla ca 12-15 år efter introduktionen av LP 12:an. Man borde alltså kunna använda en Linn-spelare även utan (extern) motorstyrning idag också (eller...?).
4. Är Valhalla en extern motorstyrning, och är den i så fall en vettig uppgradering. Kanske bättre att leta efter en beggad Lingo...
5. Vad bör jag mera tänka på, om jag köper en sådan här gammal LP 12:a?

tompa

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/02/27 :  21:56:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, Valhalla är ett kort som du sätter på (eller snarare under) själva spelaren. Lingo är den enda externa motorstyrning som Linn tillverkat till LP12:an.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:05:05  Show Profile Send tompa a Private Message
Tack, det var skönt att äntligen få lite reda på sakerna!
Då har kanske spelaren jag sett det där kortet.
Om det där kortet inte finns, innebär det då endast att motorn går något mindre exakt?

tompa
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:06:13  Show Profile Send Sondek a Private Message
1. Om den är i bra skick och mycket viktigt -> injusterad efter konstens alla regler vilket görs bäst av en aktoriserad Linn butik.
2. Om det inte är några felaktigheter så är det ett bra pris!
3. Självklart! Valhallan är en fullt kompetent motorstyrning och de är långt i från alla som kör med Lingo.
4. Valhalla sitter monterad internt i skivspelaren. Lingo1 och Lingo2 är de externa motorstyrningarna från Linn. Finns tredjepartstillverkare också som tar fram motor styrningar till LP12:an. Exempelvis Naim, Heed och Origin Live.
5. Om du köper den privat så bör du ta med den till närmaste Linn butik och få den injusterad. Eventuellt kan vissa delar behöva bytas ut plus att det kommit många uppdateringar under åren.

Lycka till med ditt eventuella köp!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:11:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Om det kortet inte finns lär det vara ett annat kort som sitter i, Basik. Du får ta och fråga. Basik är inte fy skam heller, men visst, det är instegsmotoron och Valhalla är bättre.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/02/27 :  22:42:50  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Valhalla har en röd Led som tänds i själva knappen sär du startat spelaren, Valhalla har endast hastigheten 33 1/3.
Verkar vara ett ok pris. Du kan ju sedan uppgradera spelaren till högra status med båge beg och nytt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/28 :  00:38:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En Linn kommer köra i 8:or runt en gammal direktdriven spelar om nu den är riktigt injusterad. Kostar nån tusenlapp eller så att få den kollad vilket det är värt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000