HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Jag blev förvånad!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/07 :  07:53:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Att en Thorens TD-150 skulle låta bättre än en Ariston Q-deck Pro kanske inte var så förvånande, TD-150 är ju rätt så hypad som en av de första med fjädrande subchassi och en klassiker medan Q-deck Pro nog är den enklaste spelare Ariston tillverkat.

Men en gammal Dual? Hör här: Sonen som bor i en liten lya i en annan stad ville gärna ta över vår Ariston så vi for dit med den. Vi var säkra på allihop att hans av mormor ärvda Dual 1225 med mellanhjul, fast plint och knarrig automatik inte kunde matcha en modern remdriven spelare med "Rega-stuk" utan skulle passa bättre i anläggningen på landet tillsammans med det andra gamla ihoprafsade prylarna.

Vi kopplade in spelaren och sonen la på en skiva med Suzanne Vega. Och det lät ju fint. Men han rynkade pannan och kopplade in den gamla Dualen igen och spelade samma skiva. Skillnaden var enorm, ett helt annat liv och öppenhet. Det kunde inte vara möjligt. Vi kopplade fram och tillbaka och spelade olika skivor och Dualen var överlägsen alla gånger. Automatiken knarrar men fungerar perfekt och tycks inte påverka ljudet. Utseendet är långt ifrån hi-end!

Så vi åkte hem igen med vår Ariston. Det är ingen dålig spelare, vi har varit nöjda med den i tio år, och den har en bra pickup, en AT 95E.

Jag måste säga att jag blev förvånad. Slutsatsen är att alla de gamla skivspelare, Thorens och Dual och Lenco, som finns kvar i svenska hem sedan HiFi-vågen på 70-talet, måste räddas! De är riktigt bra jämfört med mycket av det som säljs i dag.

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2006/02/07 :  09:10:02  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Var det samma pickup på Dualen?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/07 :  10:15:23  Show Profile Send mapem a Private Message
Nej det var det inte Gemeni, det var en Dual DN 211 och den har suttit där sen 70-talet. Förmodligen är nålen aldrig bytt. Och ändå....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2006/02/07 :  11:56:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett lysande exempel på vad många här på forumet har insett: Allt är inte guld som glimmar.

Rent allmänt och utan att nämna specifika märken:
Det finns äldre apparater och teknik som fungerar alldeles förträffligt och låter kanonbra.
Av det som produceras numera (liksom förr) finns en stor del som är rena skräpet i mitt tycke.
Ofta förses skräpet med ett mycket väldesignat och snyggt skal.

Det finns bara ett sätt att skilja agnarna från vetet och det är att lyssna noga!

Jag brukar ställa mig frågan: Är det här ljudet trovärdigt, lät det så här när det spelades in?
(Jag menar nu akustisk musik) Det är sällan jag tycker det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/02/07 :  13:02:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
mapen: Är det den Dualen som är helautomatisk och med repeater??Min pappa hade en som om man tryckte ner centrum pinnen när skivan var slut så började den om igen. Tyvärr så bröts tonarmen av vid nån flytt och mellanljulet hadee ett stort hack.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/07 :  13:34:48  Show Profile Send mapem a Private Message
Bernt, håller helt med dig!

HLindgren, jo den är helautomatisk men om den har repeater vet jag inte. I alla fall så lägger man på skivan och drar på en spak och sen sköter den sig själv. Pitchkontroll och antiskating finns också. Den är i väldigt fint skick, har bara ägts av min svärmor som inte använde den mycket. Sonen som haft den ett tag nu sen han ärvde den är mycket försiktig av sig så den kommer nog att leva länge till. Till spelaren är kopplad en NAD 3020 och ett par Mirsch OM-3-28. En Denon CD-spelare och dito kasettdäck finns också. En mycket bra anläggning sammantaget, som förgyller den fattiga studentens tillvaro.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:34:27  Show Profile Send Jazz a Private Message
Min 1225 repeatar inte men den låter faktiskt riktigt bra!
Hänger inte riktig med min TD125 med sme3009 och sumiko puppa men långt borta är det inte...
Skulle dock behöva en ny pickup.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/02/07 :  21:30:40  Show Profile Send geldis a Private Message
Dual 1225 var min första skivspelare. Inköpt hösten 1975. Kostade ca 500 spänn. Så här i efterhand var väl den helt OK för pengarna men mycket rumble var det, det hördes i alla tysta partier på skivan. Budgetspelare med mellanhjul och automatik var inte fiint, inte ens på den tiden. Tror den finns kvar i släktens ägo någonstans. Måste lyssna på den igen om jag får en chans och då med trettio års perspektiv.

Edit: vid närmare eftertanke var det inte 1225 utan troligen 1214? som förmodligen var en enklare och billigare modell. Ber om ursäkt.
Detta kan förklara olika intryck om hur störande "rumblet" igentligen var och är.
mvh

geldis

Edited by - geldis on 2006/02/09 00:07:45
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:24:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En sådan var också min första skivspelare tror att jag fick den i 14 års present 74, jag hittade en sådan på en secondhand butik för ett par år sedan 30:- ville de har så den fick följa med hem. Min sitter i en vacker teak imiterad plastplint som dock kommer att ersättas med en i trä.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/02/07 :  23:28:57  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har ni kollat inuti en sån där Dual 1200-serie växlare? Det är en förfärlig massa delar... Att tillverka en sådan idag skulle nog inte bli billigt.
De stora maskinerna i serien (1219 och 1229) har ju många anhängare, skulle vara kul att få lyssna på en någon gång.

http://dual-reference.com/
http://www.ol-technik.de/Dual/dualindex.htm
http://mitglied.lycos.de/dennisrolllinger/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/08 :  07:07:11  Show Profile Send mapem a Private Message
Visst hörs rumble om man lyssnar noga efter det, men inget som direkt stör vid normal koncentrerad musiklyssning ens i svaga partier.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/02/08 :  08:48:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kollat lite på dual-reference och det var en 1210 min far hade. Synd att den inte är vid livet längre.
Hade varit roligt att fixa till den.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/11 :  20:00:07  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Dual är inte en särkilt bra skivspelare men den har några starka sidor i jämförelsen. Först mellanhjulsdrift, som reducerar energilagringen i remmen, läs mitt inpass om Mr Egava som snurrade tllriken med fingret! Dels troligen en bättre anpassning mellan tonarm och pickup, genom att tonarmen har tillräcklig massa för att ge pickupen hygglig anpassning.
Dualens svaga sidor är framförallt hög rumblenivå, men det stör när man har hygglig basåtergivning. Tonarmen har dålig rörlighet lateralt, men har man en pickup som orkar dra det kan det fungera. Att sedan Dualen har tallrik som skulle kunna tjänstgöra som ringklocka och en massa plåtdetaljer som sjunger med kanske är av mindre betydelse än fördelarna med direktdrift och bra koppling till motorn.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/02/13 :  13:44:34  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Nej det var det inte Gemeni, det var en Dual DN 211 och den har suttit där sen 70-talet. Förmodligen är nålen aldrig bytt. Och ändå....

Förlåt, men detta gör att testet är helt meningslöst. Olika pick-uper, en kanske helt slut efter suttit på i 30 år, gör att man testar ju inte alls på samma nivå. Släng på samma pick-up på båda, ställ in dom lika och testa igen.

Edited by - nin on 2006/02/14 04:04:52
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/14 :  07:43:07  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag förstår inte vad du menar nin. Vadå meningslöst test? Jag bara berättade att vi tyckte Dualen lät bättre när vi jämförde spelarna precis som de var. Till min stora förvåning. Och trots gammal pickup och allt det där. Och det resulterade i att sonen ville behålla den.

Har aldrig hävdat att vi gjorde något som man kan kalla test. Det låter väldigt anspråksfullt. Jag vill inte pracka på någon annan min uppfattning, jag bara redovisade en som jag tyckte intressant upplevelse som ledde till slutsatsen att gamla skivspelare väl kan jämföras med nyare.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/02/14 :  15:15:40  Show Profile Send nin a Private Message
Okej, vi kan jämföra en Ferrari som motorn har skärt på och en Volvo 360. Den gamla Volvon kommer gå bättre än Ferrerin och därför är den bättre. Eller är den?
Pick-upen är ju extremt viktig och om den är 30 år och helt slut så ger den ingen som helst vettig bild av vad spelaren kan ge, samma som min jämförelse med volvon och ferrarin.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2006/02/14 :  17:13:45  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Nu satt väl i och för sig den gamla pickupen på den skivspelare som lät bäst vilket gör att den här diskussionen blir lite konstig.

I exemplet ovan är det i så fall Ferrarin med den skurna motorn som går bäst.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/14 :  17:47:46  Show Profile Send mapem a Private Message
Jo så var det ju, den gamla pickupen satt i Dualen. Det skulle vara spännande att prova Dualen med en nyare pickup! Undrar vad det skulle leda till. Eller är det kanske så att en gammal Shure M75 faktiskt är bättre än en betydligt nyare Audio-Technica AT-95E. Det finns de som tycker det, och jag är inte helt främmande för tanken. Om jag orkar ska jag sätta AT95:an på min Thorensspelare som har en M75:a med HE-nål. För att "testa" lite.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/02/18 :  17:50:14  Show Profile Send nin a Private Message
Fortfarande så att kunna jämföra SPELARE så måste man ha samma pick-up och riaa, annars så faller det ju.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/27 :  07:27:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej, tillbaka från fjällen! Jodå samma RIAA var det (Naims MM-instickskort) och jag lovar att vid ork och tillfälle jämföra skivspelarna med samma p-u och därefter avge ett auktorativt omdöme!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000