Sen 3 dar så har det börjat låta riktigt elakt, det nästan tjuter, ur högtalarna i 2 sek, detta inträffar några sekunder efter det att jag slår på eller av mina rörförstärkare. Det är väl nåt som blir varmt resp svalnar men varför kommer detta ljud nu, har aldrig hört detta förut? Vad beror det på? Kan nån hjälpa mig att lösa detta problem?
Men när jag har haft missljud på ngn kanal och detta beroende på kallödning på ngt av slutrören. När jag har varit med om detta så har helt enkelt ngt av slutrören slutat lysa och då är det ganska lättidentifierat fel. Det har bara varit och plocka ur röret och löda om rörets infästning mot dess sockel med försiktighet.
Att ditt slutsteg tjuter vid på och avslag beror sannolikt på att förstärkaren vid på och avslag är något instabil. Om det inte har varit så förut kan kanske byte av rör avhjälpa problemet.
Jag har nån gång hört ett högfrekvent ljud från själva röret, men inget i högtalaren... Rör är mystiskt, för oss som vill leva lite farligt och på gränsen...
Jag har oxå EL 34:or i mina Sentec monoblock och jag misstänkte att det var dags att byta rören. Jag trodde att de skulle sluta låta helt och hållet eller låta dåligt hela tiden men de låter ju bra efter detta missljud så det är väl bara att vänta och se med andra ord.