Jag håller på och plockar ut lite favoritlåtar som man jag tänkte lägga på ett par mixskivor för att ha med sig till affärer eller vid provlyssningar hemma. Jag har använt programmet Exact Audio Copy för att rippa låten till en okomprimerad .wav-fil. Sen bränner jag ner dem med Nero på en vanlig CD-r som en AudioCD. Är detta det bästa sättet? eller finns det bättre metoder?
Ett stort problem i de här sammanhangen brukar vara normaliseringen. Man vill ju ha ungefär samma nivå på de olika spåren, men man vill ju inte att någon taffligt implementerad mjukvara ska skära sönder musiken... Någon som har bra tips på hur man "gör rätt" eller bra program för ändamålet?
Jag brukar i regel höra om en skiva är bränd. Så för mig är detta ingen bra ide!
Jag gillar skivbyten då får man dessutom en känsla för hur mekaniken är i cd-spelaren samt handhavande överlag. Mycket viktigt speciellt om det är en cd-spelare man letar...
Klart intressant! Vilken version av Exact Audio använder du? Några fallgropar med just den, eller är den stabil? Såg att det var rätt mycket Beta-versioner på hemsidan....!
Jag vill "varna" för normaliseringen i Nero, den påverkar ljudet mycket negativt. Annars har jag använt den ovanbeskrivna metoden och också metoden att rippa med EAC och sedan bränna antingen med Nero eller bränna med exact audio copy.
Intressant, varför skulle det bli någon skillnad på resultatet beroende på vilket program man använder? Jag kopierar helt enkelt skivan med Itunes (.wav eller .aiff) och bränner sedan till cd-r med samma program.
Varsågod Jeppe. Fördelen med att låta en mjukvara sköta felkorrigeringen är att man kan ställa in hur många gånger den ska få läsa om skivan, detta kan ju ta ganska mycket tid om skivan är risig men det var väl kanske därför vi ville göra en kopia. Många program på marknaden alstrar faktiskt inte en identisk kopia av .wav filer vilket då eac gör (är man skeptisk så är det bara att testa).