HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare för några hundra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/11 :  15:00:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej, jag tänkte sätta ihop ett litet paket till vardagsrummet! Hittills har jag en bärbar cd-spelare och en t-amp. Tanken är nu att dessa två mojänger ska göra att det kommer musik ur ett par högtalare som jag inte har.

Alltså undrar jag om ni, kunniga och visa människor på hififorum, kan komma med lite tips på lättdrivna, hyfsat vällåtande och små högisar? Storleksbegränsningen är c:a 30 cm mellan hyllan och taket samtidigt som hyllan är c:a 20 cm djup. Högisarna ska placeras på hyllan!

De ska alltså stå eller ligga på en hylla i takhöjd så det är framför allt den tonala karaktären som är intressant. Jag tänker mig att det vore kul med ganska sjysst upplösning med lite varm karaktär. Hur högtalaren lyckas återge perspektiv och ljudbild och sånt tjafs spelar nog ingen roll med tanke på placeringen men om ni har några tankar om hur det kan bli så bra spridning som möjligt så att ljudet fyller ut lite fint i rummet så mottas de med tacksamhet.

Nu till den stora Akilleshälen: Ekonomi! Priset måste hållas lågt och då menar jag lågt. I runda slängar några hundralappar för ett par och begagnat är lika intressant som nytt.

Lycka till med den här lilla uppgiften och jag hoppas ni tar er an den med största uppbringbara engagemang.

Tack på förhand//Jesper

Retro låter fint.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/11 :  15:31:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Några hundralappar? Hmmm... Vad jag kan se som alternativ är i princip 1) Någon som säljer ut sina prylar desperat i total ovetskap om vad dom är värda... 2) Ett par väldigt gamla, men ändå hyfsade högtalare, kanske i behov av viss renovering, vilket då ju tyvärr lär innebära ytterligare kostnader.

Fast jag vet inte, det kanske går att hitta något...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/11 :  15:53:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Nu kommer jag inte med något råd om högtalare, för jag måste fundera lite till om jag har några råd alls att komma med därvidlag.
Men jag tänkte istället nämna lite om den tänkta placeringen uppe på bokhyllorna.
För några år sedan, när jag bodde på tok för trångt i ett studentrum hade jag placerat mina högtalare precis så, liggande (då det var golvhögtalare). Elakare diskant har jag sällan hört än den jag fick när jag hade 2 st supertidiga reflexer från dels taket dels sidoväggen.
Jag vände dom, så att "botten" på högtalaren pekade mot sidoväggarna istället, så blev det lite bättre, men stereobilden blev minst sagt smal , då det blev ca 1 meter mellan elementen (höger och vänster). Det var ett smalt rum...

Jag tänkte bara nämna det, du bör vara beredd på att du kanske måste dämpa taket framför burkarna med något mjukt..

Nu ska jag fundera på vad jag skulle göra, om jag hade 2-5 hundra över till att köpa högtalare.
Jag kan iofs kasta iväg samma länk som jag redan postat i en annan tråd, sorry för att jag spammar. http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2153
Jag har ingen aniiing om hur högtalarna här låter, men dom är billiga och ser halvhyffsat seriösa ut. Jag skulle själv antagligen våga köpa och prova om jag hade behovet.

//ML

edit: Skickade kanske en dålig länk, du får söka dig fram på sidan, till endast högtalarna. Kostar tydligen 600:- iaf. Det fanns också en recension som "lyfter dom till skyarna", vad kan man annars vänta sig från försäljarns egen sida....
Är det någon annan på forumet som provlyssnat någon burk ifrån den här dynavoice-serien?

Edited by - Mickel-mackel on 2006/03/11 16:02:34
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/11 :  16:19:57  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Kan du inte såga till dina RS2.5 så dom passar i bokhyllan?
Då gör du två flugor på smällen samtidigt, eftersom gamla Infinity brinner bra!

Spillvirke = Varmt å gott i stugan!
Figur-sågade RS2.5 = Välljud i stugan!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/11 :  16:20:46  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
OK då..

Kolla in beggade Warfedale!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/11 :  16:25:43  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ett par Dali kanske?
http://www.blocket.se/vi/7070781.htm?ca=11_s

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/11 :  18:18:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Haha musedin gamal getabock!

Dalihögtalarna verkar ju perfekt om de är lättdrivna och inte för stora. Jag har skickat ett mail. Tack för tipset mannen! Wharefedale ska jag också kolla närmare på.

Dynavoice hade jag redan hittat faktiskt och de kan ju vara bra. Undras bara hur lättdrivna de är.

Vilka högtalare det än blir så kommer de bli lidande av takreflex, men det kan nog bli ok ändå. Det är ju inte tänkt att bli nån hifianläggning utan en ok stereo i vardagsrummet bara.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/03/15 :  08:15:08  Show Profile Send rovis a Private Message
Ett par små, prismässigt passande högtalare hittar du här: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

Tyvärr så får du bygga själv. =)
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/03/15 :  08:38:41  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
http://www.fyndborsen.se/ har ett par vid namn XTZ70 för 590:- per par.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/16 :  19:28:15  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
zaphaudio verkar spännande men jag vet inte hur jag skulle kunna bygga något sådant. Orkar liksom inte ens läsa igenom allt material på hans hemsida. Men jag gillar idén med små bredbandiga element i en liten låda.

Någon som har fler tips på temat? OBS! Hög verkningsgrad är viktigt!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/17 :  01:56:13  Show Profile Send edison a Private Message
jeppe72:

Kan du tänka dej ett par 'långa' (drygt 90 cm) som ligger på hyllan borde dessa duga:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48740

Inga filter att kludda med, bredbandare = gör inget att dom ligger ner!

Lättdrivna, iaf såtillvida att jag kör dom mer än nog högt med 2 x 30 w, och då är det bra mkt 'kvar på ratten'.
Pris ca 750 kr/paret (max), inkl element och tillsågning gjord av spånskivesäljaren (SILVAN i detta fallet)

Synnerligen lättbyggda!
Enda som var lite bökigt var att ta ut hålen för elementen, det blir en smal bit där skruvarna ska ta fäste, löstes primitivt som syns på nån av bilderna...men funkar bra så.

Jag gjorde även för 'annan användning' ett par 2,5 liters lådor för dessa elementen, det blev OK men långt mer trögdrivet då, kanske går ändå med T-Ampen.
"Nålarna" ska knappast bli problematiska att driva.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/18 :  11:11:25  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
tack för tipsen hittills!

Några långa högtalare kan jag inte ha eftersom de ska vara placerade på en bokhylla där det står böcker också.

Det här med att bygga egna är inte helt omöjligt men konstruktionen bör ha hög verkningsgrad eller vara lättdrivna eftersom de ska drivas av en t-amp.

Hur som helst droppa gärna lite fler tips på enkla konstruktioner som alltså är lätta att bygga, små och billiga och relativt välljudande. Bredbandselement låter ju som ett förenklande koncept.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/18 :  18:11:23  Show Profile Send edison a Private Message
OK, tänkte hyllans topphylla kanske var ledig, dvs utrymmet mellan hyllan och taket...

Har sett nånstans en liten högtalre som hade 2 st Tangband W3-871S per låda, minns inte om den var sluten eller portad men 2 element borde iaf ge bättre (tillräckligt bra) verkningsgrad/känslighet.

kan återkomma om jag hittar den eller nåt annat som kan funka.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:38:38  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Någon annan med lite tips om lättdrivna små högisar?? Jag vet inte vad som gör en högtalare lättdriven och jag ska inte spela någon diskonivå. Så kom igen, vad har ni för tips??

Retro låter fint.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:34:23  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Fick tag på ett par färdigbyggda Voighthorn (http://www.valutronic.se/VH-1.html) för ett par hundringar. Med 106 db känslighet bör inte vara några problem för T-Amp att driva, ratad maxeffekt är 30 watt kontinuerligt. Borde inte bli dyrt att bygga ett par sådana här själva heller, någon som har erfarenhet av just denna byggsats (som alltså mina horn är byggd på)?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000