HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Western union fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:33:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har ett köp på G o säljaren snackade om att betala via Western.
quote:
Here is my deal method : First i will send you the product using this shipping agency www.eukshipping.com i will email you the tracking number so you can check the shipping ! After you check the shipping you must pay me using Western Union wire transfer www.westernunion.com ! you must forward the payment details to the shipping agency ! you can send the money directly to me or to one of the company agents !they will protect your money ! you will receive product in 48 hours after the payment is checked ! you have 5 days for inspection !

Vad jag reagerade emot är dels att fraktaren ska ha reda på att en betalning finns , o att jag har 5 dagar på mig att kolla av prylen. Är pengarna låsta under den tiden ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/03/22 10:36:06

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:45:32  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Är det inte Wester Union betalningar man skall undvika för att dom som genomför bedrägerier på ebay oftas använder sig utav den betalningsvägen!


från ebays hemsida
quote:
Pay safely online by never using instant cash transfer services such as Western Union or MoneyGram International to pay for your eBay purchases. These payment methods are unsafe when paying someone you do not know.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:49:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Från Western Unions hemsida:
quote:
Western Union does not recommend sending money to anyone you don't know. Only transfer money to someone you know personally or whose identity you can verify!


läs mer: http://www.westernunion.com/info/faqSecurity.asp

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:53:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo jag fick den känslan med att nått inte stämde. har mailat o frågat om det går via hans bankkonto

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:24:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det där luktar den gamla klassiska scammen tycker jag. Det var mycket diskussion om ett liknande upplägg för nåt år sedan här vill jag minnas (eller nån annastans). Dessutom kan du ju försöka hitta adressen http://www.eukshipping.com/ eftersom det skall vara http://www.eukshipping.co.uk/ .

Till råga på allt verkar det som om han är rätt snabb och hygglig på webdesign. Domänen verkar ju inte speciellt gammal med registrering igår och avvaktande godkännande:

Domain name:
eukshipping.co.uk

Registrant:
Telset Limited

Trading as:
Telset Limited

Registrant type:
UK Limited Company, (Company number: 4505907)

Registrant's address:
Studio 201
22 Eden Street
2
Kingston upon Thames
KT1 1DN
GB

Registrant's agent:
eNom, Inc. [Tag = ENOM]
URL: http://www.enom.com

Relevant dates:
Registered on: 21-Mar-2006
Renewal date: 21-Mar-2008
Last updated: 21-Mar-2006

Registration status:
Registration request being processed.

Name servers:
ns1.telset.co.uk
ns2.telset.co.uk

WHOIS lookup made at 10:20:20 22-Mar-2006


Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:29:29  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag anar hoande fåglar i våtmarkerna när jag ser detta.

Jag skulle nog dra mig ur och dessutom meddela ebay om det var där.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:32:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dessutom verkar han använda en massa kod från http://www.eurparceldistribution.com/ vilket, om det vore legitimt, skulle leda till en webbsida med någorlunda proffsig info men den är "under construction" och verkar vara från registraren.

Jag skulle sky detta som pesten!

Edited by - UrSv on 2006/03/22 11:33:14
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:43:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tur att man kände att nått inte var rätt !

Tack så JÄTTE mycket UrSv ! Ska du till Trelleborg nån gång så hojta till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/22 :  12:20:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Drog iväg ett mail till han o sa att han får försöka lura nån annan istället

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hrk
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/22 :  12:28:03  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Vad jag förstår så är det en ren överföring så när du väl har skickat pengarna så är det bara hoppas att säljaren är seriös för man har inget att hämta om han inte skulle vara det!

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:36:19  Show Profile Send UrSv a Private Message
"Ren överföring"?

Det brukar inte kallas så när man registrerar falska hemsidor med fejkade företag och hänvisar till icke-existerande fraktbolag i syfte att få folk att skicka pengar till sig...

jb,
Inga problem...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:44:30  Show Profile Send mayro a Private Message
glöm inte att ringa till western union och medela denna persons intentioner. Så dom kan stoppa ev överföringar osv..

Om dom nu har sådan service förståss...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000