HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Patricia Barber - Café Blue
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:28:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Patricia Barber - Café Blue





Utgivningsdatum: 1994 (Remastered 1997)
Skivformat: HDCD (24k Gold)
Skivbolag: Premonition/FIM
Katalognummer: FIM CD010



Skivan som jag har valt som "Vecksans Skiva" finns i minst 3 utgåvor. Först gavs den ut av Premonition, 1994 och nu på senare år är den remastrad och utgiven av FIM och MOFI.

Det är FIMs utgåva jag har lyssnat till.


Patricia Barber är vad jag uppfattar som en lite unik artist. Jazzartister som går sina egna vägar är iofs inte helt ovanligt, men Jazz är inte en SÅ stor genre att man kan leva på en liten nisch. Trots detta så väljer P.Barber en krokig och väldigt smal väg.

För er som inte känner till Patricia Barber så är hon sångerska/pianist med rötterna i JAZZEN.
Hon är uppväxt i en av Chicagos förorter. Hennes far,"Shim" Barber, var Saxofonist som bland annat spelat med Glenn Miller. Hennes mor var bluessångeska. Som om detta inte är nog så byggde hon på sin musikaliska bakgrund med skolning på Klassiskt piano på Universitetet i Iowa.



Den smala väg som jag tidigare pratade om är en högst personlig "Patricia"-väg inom Jazzen. Jag skulle benämna den nåt i stil med "Melankolisk disharmoniJazz, med glada inslag". Detta inom kvinnlig vokaljazz.

Finns säkert flera som inte håller med och det kan jag förstå. Egentligen är det nog svårt att sätta en etikett på vilken stil Barber framför. Kanske får nöja sig med JAZZ.


Nu till skivan.

Detta är en av de tidigare skivorna som Barber spelade in, vilket innebär att det är en av de mer lättlyssande. Dock långt ifrån lättlyssnad om man inte är så förtjust i Jazz.
Med en liten uppsättning till band, så blir det hela tiden intressant att lyssna på vad som händer i inspelningen. Även om det ofta kan låta likadant, så ändra ofta musikerna på något.

Skivan har ett gäng guldkort och på en högupplöst anläggning, så kan man säkert hitta FULLT med småsaker i bakgrunden.
Ljudbilden känns ganska enkel med sång/piano, bas gitarr och trummor, men det finns avancerade saker att lyssna efter om man så önskar.

Too Rich for My Blood - En "Layback" inspelning med placering ganska långt bak i rummet. Barbers känsla och skicklighet märks även om det är stillsamt, distinkta anslag och mjuka smekningar varvas i variationer. Avslutningen på stycket är lite extra när Barber "leker" med rösten på ett instrumentliknande sätt.



Ode to Billy Joe Med enbart kontrabas, fingerknäpp och sång visar Patricia oss en annan sida av sin musikalitet, här i form av ett udda arrangemang. Michael Aronopol, som spelat med Barber under många år, verkar ha fått ganska fria händer när det gäller tolkningen av "Ode to Bille Joe". Hans sköna baslunk fullkommligen fyller rummet med stående vibrationer. Sköna variationer från det ganska enformiga bastemat gör låten HÖGST njutbar.


The Thrill Is Gone
och Mourning Grace är två andra stycken som man ska lägga örat till lite mera. (Givetvis är hels skivan BRA - Personliga favortier är som alltid favoriter)


Musikerna på skivan ska jag inte glömma. De gör ett BRA jobb.
Patricia har inte nöjt sig med nåt annat är det bästa. Vilket märks, då de flesta spåren är satta på en tagning (Förutom där det skulle dubbleras)

Michael Arnopol, Bas
John McLean, Gitarr
Mark Walker, Trummor, percussion och kropsdeler.




Finns det inget dåligt med denna skiva ?!
Några små tekniska missar. Dels så hör det hur bandet fastnar till i bandmaskinen på A Taste of Honey samt att jag upplever t

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/03/15 :  00:04:12  Show Profile Send hal a Private Message
Patricia Barber hörde jag första gången på en High Fidelity-skiva med låten "Pieces". När det sedan dök upp en massa rekomendationer på forumet, så inhandlade jag "A fortnight in France" Live.
Tycker hon är, som du säger Zalve, en mycket intressant jazz-artist med ett eget sound/karaktär. Tycker hon är mycket mer spännande att lyssna på än t.ex Krall som levererar snyggt men som inte riktigt får till sin egen prägel på musiken.

Hört mycket om "Cafe Blue" och efter din eminenta recension är det väl dags att handla igen, suck .

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2006/03/15 00:06:55
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/15 :  01:04:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då är det bara att välja vilken utgåva du skall köpa. Vill du ha BlueNote/Premonition så är det nog utanför sverige du får handla. Finns på www.PatriciaBarber.com

FIMutgåvan finns bla hos Audio Concept
Mofi ska finnas hos HifiArt/Quality Audio

Jag planerade att handla Mofi'n på HE06, men HifiArt hade inte fått den leveransen då

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:57:07  Show Profile Send Mattias a Private Message

Underbar skiva och musik, fastande stenhårt redan vid första lyssningen! Unikt är ledordet för Patricia

Trevlig recension Zalve!

Blir det någon resa over there, är mitt mål att försöka få in åtminstone en kväll i Chicago på hennes hemmaarena Green Mill för att uppleva henne live.

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:09:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Exakt, Skall man åka till USA, så skal Chicago besökas,, Av många anledningar! P.B är EN!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:35:34  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Är det möjligtvis nå´n som har jämfört ljudet på FIM utgåvan med MOFI´s "Café Blue" på FIM håller verkligen referensklass men det gör ju även "Modern Cool" på MOFI´s SACD utgåva. Håller nog med om att Barber är mer spännande än Krall.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/15 :  23:15:41  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
PATRICIA BARBER - Live: A Fortnight In France finns som LP ..... den är beställd!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/15 :  23:31:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sceptic. Jag har tänkt att göra det, men MOFI fanns inte för inköp när jag var på HE06. (Met kommer,, och då med BlueNote utgåvan oxå)


CA. Companion, Cafe Blue och nån med finns på 180g utgåvor

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:18:54  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ja vet de Z.... skall visst få 5 st skriver dom !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:46:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NICE Wolfgang...

Här är Veckans Skiva som vinyl. Ett måste för alla vinyl/Barber älskare...
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=LMF45002-3

Resten av hennes alster på Vinyl.
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=LMF45003%2D2
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=LMF45004%2D2
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=LMF45005%2D3
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=LCLA5007%2D2
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=LMF45007%2D2

Vinylbutiken kan ta hem dessa mot liknande pengar, så var det iaf när jag frågade sist.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/16 :  01:06:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tasck för tipset, Café Blue är en skiva jag ska beställa

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:15:40  Show Profile Send Zeebop a Private Message
CaféBlue, caféBlue... var é du nu? (melodi; lilla blå).

Ja nu har jag fått tummen ur och beställt några P.B alster
varav en är "CaféBlue"! Orginalvarianter på CD...
Hoppas det går vägen med beställningen - lite skeptisk!

Återkommer och berättar hur det gick...

Trevlig läsning förövrigt Zalve!

/z
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:31:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Patricia Barber är GRYM rent ut sagt. En fantastisk musiker!

http://www.patriciabarber.com/av/index.html finns ett videospår jag spelar i datorn emellanåt, stycket "Winter" från skivan Modern Cool.
Jag tycker det är en storartad uppvisning i att skapa stämning och atmosfär i musiken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:12:44  Show Profile Send Zeebop a Private Message

Bernt:
Helt suveränt... vilken feeling! Man skulle vart där!
Skulle vart en höjdare att se henne och bandet spela...

Har hon vart i Sverige och spelat?
Har någon beställt från hennes hemsida?
Hon har en DVD som bara säljs därifrån - den skulle va kul att ha!

/z
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:14:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, även videon "Gotcha" är sjukt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:08:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Barber är helt klart riktigt bra jazz.
Café blue är i mitt tycke hennes bästa skiva och kanske också den mest välljudande?
Jag har premonitions nyutgåva från 2004 som är släppt på KOCH Records (USA). Har aldrig lyssnat på någon annan utgåva men rent generellt är detta en mycket välinspelad skiva med mycket dynamik!
Den utgåva som jag äger liksom mobile fidelty SACD utgåvan kan köpas på www.cduniverse.com (bra amerikansk skivsajt som har stort utbud av det mesta).
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:16:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur upplever att trummorna är generellt på denna skiva ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000