och då menar jag olika material i plus och minusledare i en högtalarkabel, fast samma fråga kan kanske ställas om signalkabel .Eftersom jag har fått för mig att signalen går i en riktning -från plus till minus - så kanske det är viktigare med materialet i plusledaren, att materialet i "returledaren" inte egentligen på- verkar ljudet . Nu kanske jag i vanlig ordning har gjort en tankevurpa men är det någon som har provat att mixa material i kablaget eller har en insatt åsikt i ämnet. Tacksam för svar ! mvh Urban
Musiksignaler är växelström, dvs strömmen byter riktning. Diskussion om det var AC eller DC kom upp i denna tråd varpå jag gick till handgripligheter och tog fram multimetern och mätte.
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
För att det skall flyta någon ström så krävs en sluten krets och då är återledaren precis lika viktig som framåtledaren.
För lite längre kablar blir även induktansen viktig och då gäller det att ha koll på kabelgeometrin också. man kan alltså inte bara ta två var för sig bra ledare och tro att man får ett bra system om man kopplar ihop dem. För låg induktans skall den omslutna arean hållas liten, d.v.s. + och - bör löpa tätt tillsammans, gärna i spiral runt varandra.
tack för det, sanningen finns på detta forum. inte bara "out there" Fråga: i en balanserad signalkabel så kanske jordledaren inte behöver vara i samma kvalitet ?..eller ? Jag frågar eftersom jag just köpt 20m silvertråd ( 1mm2 ) och då jag kör 3-vägs aktivt så går det mycket kabel. Jag hoppadS kunna snåla in någonstans!