Har spanat in lite beggade högtalar och signal kablar. Finns det något negativt att köpta 3-4 år gammla kablar? Försämmras dom med tiden på något sätt? Hur är det med utvecklingen, är en billigare kabel idag bättre ljudmässigt? Kanske en lite dum och svår fråga?
Hoppas något har någon erfarenhet eller kunskap inom detta...
Hej, i mitt tycke är 3-4 år gamla kablar det mest prisvärda, för då får man kabeln ofta till 50% av nypris. En ny, dagens kabel är bara litet bättre än en några år gammal. Kabelpiraterna får säga vad de vill. Men jag skulle inte rekommendera någon att oprövat köpa en 10 år gammal kabel.
PS Jag tycker att silver är det bästa materialet som lönar sig att söka på beg.marknaden. Då kan t.o.m. en 10 år gammal kabel till rätt pris vara värd att köpa. DS
vad som åldras? I en kabel? Inget vad jag vet... Kanske taskiga gummiblandningar? Det som skulle kunna vara ett problem (om något?) är eventuell oxid på kontaktytor eller i värsta fall själva ledaren...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Vill verkligen slå ett slag för Audiogon.com vad det gäller begagnade kablar. Det finns hur mycket fynd som helst att göra. Både begagnat från från privata säljare, samt via auktioner från företag som vill lansera nya produkter. Kabelpriserna i USA är låga redan från början jämfört med i Sverige och de blir ännu lägre vid beg-köp!
De Omnibus Dubitandum Est
Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata