HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Hur väljer man passande arm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinballark
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/03/24 :  14:24:44  Show Profile Send Pinballark a Private Message
Har bläddrat lite i forumet men inte hittat det jag söker.
Hänvisa gärna till passande tråd om jag upprepar mig

Jag vill uppgradera min spelare men undrar över arm-valet.

Är det inte en hel vetenskap att hitta en matchande arm till en befintlig spelare?

Jag vet att dom som importerade och sålde Systemdek II(som jag tidigare postade om)monterade dit en scorpio-arm på spelarna.
Jag köpte min spelare direkt från skottland, därav originalarmen från fabrik.

Kan man montera vad som helst beroende på vilka pengar man vill lägga, eller ska det matchas oavsett om man väler dyr eller "billig".

Det finns väl en risk att även en ruskigt dyr kan bli missanpassad på fel spelare...eller är det så att ju dyrare (bättre) arm desto bättre blir det alltid?

Är förhållandet arm/pickup viktigare och kräver mer omsorg i val än arm-pickup/spelare?

/Stefan

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/03/25 :  21:03:24  Show Profile Send Örjan a Private Message
Hej,
jag har haft Systemdek IIX med Scorpioarm (står nu hos min mor). Den modellen ser helt annorlunda ut, vanlig låda med flytande upphängning. Tallriken verkar vara densamma som din.
Uppgradera inte med Scorpioarmen om du nu skulle få tag i en sådan. Den har ganska dålig kvalité på horisontallagringen. Först är den glapp och när man sen drar åt den får man en helt oberäknelig sidkraft som påminner om antiskating som kan ha sitt viloläge varsomhelst längs avspelningsradien. Kulorna i lagren är inte runda och banorna ojämna.
Rega RB 300 (eller 250) är det bästa som finns till en spelare i den här prisklassen. Man kan behöva tillverka ett mellanlägg för att få armen på rätt höjd men sen borde den passa.
RB 300 ligger i klass B i Stereophiles senaste rankning, "nästan i klass A" . I klass A ligger annars armar för 20000kr till över 100000 kr.
Regaarmen har mycket bra lagring och passar till de flesta vanliga MM och MC-pickuper.
Om man vill förbättra armen kan man dra om den interna kabeln och anslutningskabeln men det är ganska besvärligt.
Regaarmar hittar man nog billigast på gamla Planar 2 och 3 men dom finns ju nya också.
Min favoritpickup till Systemdek IIX är Denon DL 160, en högnivå MC-pickup för 995kr hos Hifi-klubben.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Pinballark
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/03/31 :  11:06:58  Show Profile Send Pinballark a Private Message
Tack för informationen
/Stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000