HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 The Isolator...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/03/27 :  12:11:24  Show Profile Send time a Private Message
Att isolera sin pickup mot skalet är ju mot alla vedertagna begrepp men nya idéer är väl alltid roliga.

Kolla denna sida http://www.hiaudio.co.uk/TCM/The_Isolator.htm

Någon gång på åttiotalet fanns det en artikel i HiFi News om att sätta bubbelplast mellan skalet ochpickupen och addera lite massa direkt vid pickupen istället.
Naturligtvis skulle undertecknad prova och det gav verkligen en tankeställare, rent praktiskt en katastrof och omöjligt att få till men det lät faktiskt inte som man skulle kunna tro....

Lämnat forumet

Edited by - time on 2006/03/27 12:18:55

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/03/27 :  12:44:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hmmmm... Ja, det där ger en tankeställare.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:02:49  Show Profile Send time a Private Message
PAC, kan inte du prova ? Och rapportera hur det blev ? Du vet ju att du har en bättre arm än jag....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:54:42  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
PAC,

vi har The Isolator inne - för utvärdering, - det kanske är någon på vinylforumet som vill göra ett oberoende test...

mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:03:01  Show Profile Send time a Private Message
JAG VILL !!!

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:07:06  Show Profile Send time a Private Message

Robert, finns det några begränsningar vad gäller puppan ?
Jag tyckte det funkade bra med "isolering" när det begav sig men hade då en lätt Decca och nu en tung Koetsu på SME V

/ Micke

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:24:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det verkar inte helt orimligt att det kan fungera! Allt beror förstås på om pickupen väger tillräckligt mycket för att agera "fast punkt" för nålen.

Att resonansdämpning vid infästningen ofta ger bra resultat kan jag intyga, det är något som jag experimenterade rätt mycket med i min ungdom. Numera kör jag med fastskruvad pickup och lite häftmassa mellan pickup och tonarmens PU-infästning och det fungerar fint. Det är väldigt lätt att höra resultatet av dämpningen, man behöver inte ens koppla in förstärkaren!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:32:50  Show Profile Send time a Private Message
Ja, vikten måste ha betydelse tycker man ?

I den gamla artikeln rekommenderades en vikt på ett antal gram om jag inte minns fel. Det blev på något sätt tystare bakgrund, lättare att höra detaljer och annat småljud, dock minskade oljuden... man tycker basen borde bli sämre men det blev den inte heller ! Min puppa var då en Decca så den var ganska lätt.
Allt var givetvis så ovetenskapligt det kunde bli...

Lämnat forumet

Edited by - time on 2006/03/27 17:33:39
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/27 :  21:45:38  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmmm Trevlig grej det där... Man skulle kanske ta och testa en variant av det hela... bara för att prova

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:29:08  Show Profile Send time a Private Message
Den var ganska dyr, 85 pund !

Jag har 2mm dämpmaterial, samma som används av sonic design och Vibraabsorbent, PMa så får du en bit på posten om du vill.


Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000