HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scanspeak dubbelt så bra som vifa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2002/11/06 :  20:13:10  Show Profile Send Dre a Private Message
Hej

Sitter och drömmer lite om ett högtalarbygge. En fråga. Om man köper ett scanspeak element (7) för 1500 Låter den dubbelt så bra som t ex en 750 kronors vifa peerless seas? Vad betalar man extra för?

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/06 :  20:18:43  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Dre

Hej

Sitter och drömmer lite om ett högtalarbygge. En fråga. Om man köper ett scanspeak element (7) för 1500 Låter den dubbelt så bra som t ex en 750 kronors vifa peerless seas? Vad betalar man extra för?

man skall väll alldrig säga som jag gör nu.men jaaaaaaa
Jag tycker att vifa är trevliga ellement o dom passar myckett bra till mellanklass högtalare dom sitter även i finare system tex ringradiatorn .men det är inte vad jag tycker är passande.alltså ss är bätre=

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/06 :  20:22:31  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by holmgrenstefan

quote:
Originally posted by Dre

Hej

man skall väll alldrig säga som jag gör nu.men jaaaaaaa
Jag tycker att vifa är trevliga ellement o dom passar myckett bra till mellanklass högtalare dom sitter även i finare system tex ringradiatorn .men det är inte vad jag tycker är passande.alltså ss är bätre=

Jag har inga personliga erfarenheter av Vifa, men jag tror att deras PL serie ar i klass med SS faktiskt, har sett matningar och omdomen i Klang& ton som pekar pa detta.. Dem ar lite "osexigare" an SS men...
Vh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/06 :  21:06:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sorry Dre men hur kvantifierar du om något låter dubbelt så bra??? Är det efter hur mycket mer (dubbelt) du kan betala för något (som låter bättre) eller för att det fysiskt har hälften så mycket fel?
Gillar man det ljud man kan få ut av SS jämfört med de övriga i D-S-T-koncernen så kan det ju vara värt det men den egentilga skillnaden är nog som sådan att SS-elementen är något dyrare att tillverka jämfört med ex Vifa och i o m det högre priset så minskar marknaden med samma faktor och rationaliseringsgraden. Det ger i sig högre priser.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/06 :  21:45:34  Show Profile Send svensson a Private Message
Har man problem med ljudet i en högtalare tycker jag ofta det mer beror på låda och filter än själva elementen....

men det är vad jag tycker...
Filter, hu, där finns mycket som gör håret grått!

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/06 :  21:46:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

pris och prestanda hos ett element är en sak, en annan sak
är ens egen förmåga och kunskap att få ut det mesta av drivern,
eller applikationen kanske, att DEN klarar att få ut det mesta.

sedan finns det pris/förhållande också!

men det är ALLTID intressant (nästan) (jo) att veta
vad som anses av någon, att vara bäst, en driver dvs.

NN jamar vidare

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:28:59  Show Profile Send Björn N a Private Message
Om jag inte minns fel sa sa Ing Ohman att han ansag att Vifa oCh Seas gor dem basta elementen..
SS diskanter ar nog bland varldens basta, men de ovriga elementen vet jag faktiskt inte..

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:39:43  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det är som med Seas Excel, mycket fina ellemnet MEN mycket svåra att implementera, ett betydligt billigare Seas ellement med rak fin kurva och snygg falloff är ju så mycket lättare att få väljud ur.
Sen kan man ju köpa ett bredbandsregister ellement som Raven R3, Manger, B&G, DDD osv. och dela aktivt och vips så enkelt det blev bra.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:15:34  Show Profile Send henricsson a Private Message
Undra vad självkostnaden för ett SS 7"?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:18:09  Show Profile Send mjon a Private Message
Tycker att jag sett alltför många här skriva samma sak som Alexi angående att Excel serien ska vara så svår att implementera. Har använt deras 7" element tycker i alla fall inte att detta element var speciellt svårt att jobba med. Börjar därför fundera på om så många verkligen har använt det eller bara tittat på grafen och sagt usch...

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:20:41  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by mjon

Tycker att jag sett alltför många här skriva samma sak som Alexi angående att Excel serien ska vara så svår att implementera. Har använt deras 7" element tycker i alla fall inte att detta element var speciellt svårt att jobba med. Börjar därför fundera på om så många verkligen har använt det eller bara tittat på grafen och sagt usch...

Fördjupa dig, hur menar du, hur använde du dom?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:22:35  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag kände att jag borde tillägga att, vad jag tidigare menar är ju inte att dom är omöjliga att använda bara svårare en ellement som saknar uppbrytningar och 15dB's peakar i delnings området.

Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:42:03  Show Profile Send mjon a Private Message
Hade ett par i testlådor en stund och testade dessa tillsammans med div diskanter. Det går att ta bort peaken och samtidigt få en fin delning 18-24 dB med så lite som 3 komponenter i LP-filtret. Det som behövs är en L i serie samt LC (alternativt LCR) parallellt med elementet. Detta ger beroende på komponentvärde en delning omkring 2200-2600 Hz.

Det går säkert att använda bättre lösningar med dessa element men jag tycker att det fungerar bra med detta förhållandevis enkla filter.
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:48:12  Show Profile Send mjon a Private Message
...kan lägga till att jag verkligen gillade detta element (trots att det är lite väl oförlåtande...) och att alla andra element som jag har hemma låter ganska tråkiga och instängda efter att lyssnat på dessa tillsammans med bra inspelade skivor. Är därför sugen på att testa T&P då jag tror att dessa skulle passa bra för mig. Det är bara priset som stör lite...
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:30:17  Show Profile Send ZAC a Private Message
Gör som jag, använd både och!
T&P til toppar och Excel till bas.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:28:16  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag har i ett par månader nu testat testat ss 21W8555 och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:58:59  Show Profile Send mjon a Private Message
T&P till toppar och Excel som bas?! Det var inte dålig att få med båda i samma mening... :)
Vad är det för element som du använder, är du klar eller är det något som du håller på att bygga just nu? Mer info önskas!
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:13:48  Show Profile Send Lennart a Private Message
Scan Speak och Vifa är exakt samma sak. Samma företag, samma fabrik, samma konstruktörer, samma, samma, samma... Det är bara märket (namnet) som skiljer.

Anledningen till det är att företaget vill sprida flera namn över världen. Om inte det ena märket går bra och fungerar så kanske det andra eller tredje namnet gör det.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:20:18  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det man betalar extra för är att märket Scan Speak har en bättre spridining och ett bättre erkännande över världen än de andra märkena (baselement). Därför lägger de ner mer arbete och omsorg på att utveckla och förfina produkterna som bär namnet Scan Speak.

Vifa har blivit känt och hyllat för sina bra och fina diskanter. Därför läggs mer energi ner på att utveckla diskanter som ska bära namnet Vifa.

Högre kvalitet och mer exakthet är vad man får.

===================
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:20:46  Show Profile Send mjon a Private Message
Öhhh, ok, jaha, vad säger man om det då...? Jag skulle nog vilja påstå att Scan Speak är storebror till Vifa och Peerless i denna Danska familj...
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:22:09  Show Profile Send mjon a Private Message
...och då i största grad när det gäller diskanter...
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:23:54  Show Profile Send Lennart a Private Message
Ja, man kan ju kalla Scan Speak för deras storebror för han är mest känd i den familjen...

===================
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:49:22  Show Profile Send Lennart a Private Message
Man (jag) säger som så här: Huruvida ett elemnet låter bättre eller dubbelt så bra än ett annat, beror helt och hållet på vad man vill åstadkomma med sitt högtalarbygge.

Innan man klämmer in elemnten i en låda så måste man veta vad man vill ha ut av det färdiga resultatet.

Att "bara" köpa element med fina egenskaper och som kanske kostar mycket kan bli en stor besvikelse om man inte ser till att matcha de olika elementen med varandra, med delningsfilter, med en passande låda OCH med tanke på vad man vill åstadkomma.

Vi vet (hoppas jag att de flesta av oss vet) att det finns exempel på högtalarbyggare som har satsat på exklusiva element i den högsta prisklassen och trott att de skulle passa ihop med varandra. Men, nej - det lät ju som en påse hundbajs.

===================
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/08 :  08:56:45  Show Profile Send ZAC a Private Message
quote:
Originally posted by mjon

T&P till toppar och Excel som bas?! Det var inte dålig att få med båda i samma mening... :)
Vad är det för element som du använder, är du klar eller är det något som du håller på att bygga just nu? Mer info önskas!

Topp: C92 / C12
Bas: Excel W26FX001
Håller på med bygget just nu, bör bli klar för första provlyssning
före jul...i år

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/11/08 :  09:21:24  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag uppfattar nog Scanspeaks som enkla att bygga med.

Jag har använt deras lilla 5.25 tums bas/mid och den är snuskigt snäll att bygga filter till. Diskanterna funkar dessutom bra långt ner i registret.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/08 :  11:36:18  Show Profile Send svensson a Private Message
Lennart: Norska Vifa är uppköpta av Danska Scanspeak. Vadå samma, samma???

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000