Mätte bak på mina högtalare (med bi-wiring) som skulle vara på 4ohm med en multimeter. På bas anslutningen så var det ca:3.5 ohm och på mid/high så visade multimetern >oändligt<. När jag mätte när bryggan mellan anslutningarna var ansluten så fick jag åter igen ca: 3.5 ohm. Skall man inte kunna mäta 4ohm här?? Är det fel på högtalarna?? Båda visar lika mycket! Tacksam för alla tips!
Mäter man direkt över anslutningarna mäter man DC resistansen, det är inte samma sak som impedans. Impedans är väl "växelströmsmotståndet", det varier med olika frekvenser. Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar...
Som sagt det finns ett motstånd som gäller likström (DC) och det är det du har mätt. Och det är väl inte en helt modig gissning att gissa på att den där oändliga resistanssen du uppmätte berodde på en kondensator i signalvägen (förmodligen i filtret)
Resistansen hos ett par högtalare är av tämligen litet intresse ifall du inte skall in och pilla med filter och sånt.
Det du förmodligen ville mäta är impedansen och den beror på frekvensen så den blir klurig att mäta på ett enkelt sätt med en vanlig multimeter då den kommer att variera med signalens frekvens.