HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Snabb fråga ang SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/04/10 :  22:26:51  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Jag har en Marantz SA8400 som ska kunna spela 2-kanaliga SACD skivor. Hur vet jag vilka som är 2-kanaliga och fler-kanaliga?
Kan marantzen läsa en fler-kanalig skiva för att spela upp den i stereo?

MVH
Niklas

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:50:40  Show Profile Send edison a Private Message
Om skivan är flerkanalig brukar tydligt vara angivet nånstans på konvolutet, eller i produktionsinformationen som brukar vara tryckt i SACDns "inlay card".

Som regel (kanske alltid???) är det även en stereomix tillgänglig i SACD-lagret på flerkanals SACDs.
DÅ kan du absolut spela plattan i din 2-kanals Marantz SACD-spelare.
Om den sen innehåller "allt" som finns i dom fem kanalerna eller är en självständig variant av artistens och producentens inspelade material kan nog variera.

Finns sen lite olika varianter av SACD-lagrets flerkanalsljud; dessa två har jag iaf sett på mina SACD's:
5.1 = fem 'surroundkanaler' + lågbas
4.0 = enbart front och bakkanaler, ingen center, ingen lågbas

Står det "Hybrid" nånstans finns det en stereomix i CD-ljudstandard att spela också och på din Marantz kan du säkerligen välja vilket lager du vill spela, 'SACD alt CD'.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/04/10 23:58:19
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/04/11 :  07:31:28  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Okey, tack, det var precis det jag vill veta.
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:35:37  Show Profile Send Mupp a Private Message
Enligt standarden måste det alltid finnas en 2-kanalsmix på en SACD. Den ligger alltid först på skivan så att 2-kanalsspelarna alltid använder den.

På DVD-A har man inte standariserat detta. Men DVD-A är ju ganska konstigt överhuvudtaget...
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/11 :  20:17:53  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Trots en standard för SACD är det inte 100% som lyckats följa den, det är ju lite krångligt för SACD eftersom så många spelare endast spelar 2-kanal och mest multispelare DVD/DVD-Audio/SACD som spelar 5.1. Blanda DVD-Audio-spelarna är det nog nära nog 100% som klarar av 5.1 samt dessutom att mixa ner ett 5.1-spår till 2.0, så inte för SACD. Men SACD är ju ganska konstigt överhuvudtaget...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000