Author |
Topic  |
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:44:00
|
Det ska bli interesant o se hur ljudbilden ändras då jag flyttar över alla element till den nya lådan med exakt samma filter... |
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:45:16
|
När sker detta? Håll oss underrättade  |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:58:51
|
Visst, med lite tur kanske nångång nästa vecka... |
|
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 15:58:49
|
quote: Originally posted by Alexi
Ja jag utryckte mig lite dumt man kan inte stoppa dom låga vågorna alls menade jag, eftersom dom är allt för långa för lådans storlek (oftast).
det är mellan register som är av vikt då lådorna är såpass små att det inte kommer finnas utrymme för stående fågor i bas registrett så vida det inte är ett par görstora högtalare. |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 20:04:00
|
Då jag har eggplatteskummet i lådan, måste jag ta hänsyn till den plats det tar upp (verkar bli massor) o dra av det i volym kalkyleringen av lådan?
Har ett svagt minne av att skumgummi har en possetiv effekt på lådvolymen... men kan min eggplatta klassas som sådant...
t-rex |
|
Edited by - T-ReX on 2002/11/10 20:11:21 |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 20:29:50
|
quote: Originally posted by T-ReX
Då jag har eggplatteskummet i lådan, måste jag ta hänsyn till den plats det tar upp (verkar bli massor) o dra av det i volym kalkyleringen av lådan?
Har ett svagt minne av att skumgummi har en possetiv effekt på lådvolymen... men kan min eggplatta klassas som sådant...
t-rex
Jag tror inte att du får någon positiv effekt på lådvolymen med "eggplatta".
Volymen du ska dra ifrån är den komprimerade volymen av dämpmaterialet. Detta är förstås om materialet har öppna celler.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 20:35:29
|
Om det har öppna celler eller ej har jag inte den blekaste aning om, men om vi säger att fallet är så, i komprimerat tillstånd, hur räknar man ut det? Plattan är förövrigt 4cm som högst vid topparna och cirkus 1 cm som lägst... |
|
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 21:28:02
|
quote: Originally posted by T-ReX
Om det har öppna celler eller ej har jag inte den blekaste aning om, men om vi säger att fallet är så, i komprimerat tillstånd, hur räknar man ut det? Plattan är förövrigt 4cm som högst vid topparna och cirkus 1 cm som lägst...
Du kan märka det om du blåser igenom materialet. Går det inte så är det slutna celler.
Kläm ihop materialet så mycket du kan och gör en uppskattning av hur mycket utrymme det tar då.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 22:04:54
|
Ok då är det slutna celler jag har, lade just in en bit under högtalaren för pressning, vi får se imorn hur mkt som finns kvar 
En annan fråga:
Jag hade tänkt att använda fårull som dämpning i mellanregisterlådan, hela fylld men inte tätt packat, kan jag vinna något genom att också ha äggplattan på innerväggarna och fårullet löst fördelat i mitten?
mvh t-rex |
|
 |
|
Topic  |
|