HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mkt dämpmaterial är lagom?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:44:00  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Det ska bli interesant o se hur ljudbilden ändras då jag flyttar över alla element till den nya lådan med exakt samma filter...

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:45:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
När sker detta?
Håll oss underrättade

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:58:51  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Visst, med lite tur kanske nångång nästa vecka...

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/09 :  15:58:49  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Ja jag utryckte mig lite dumt man kan inte stoppa dom låga vågorna alls menade jag, eftersom dom är allt för långa för lådans storlek (oftast).

det är mellan register som är av vikt då lådorna är såpass små att det inte kommer finnas utrymme för stående fågor i bas registrettså vida det inte är ett par görstora högtalare.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/10 :  20:04:00  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Då jag har eggplatteskummet i lådan, måste jag ta hänsyn till den plats det tar upp (verkar bli massor) o dra av det i volym kalkyleringen av lådan?

Har ett svagt minne av att skumgummi har en possetiv effekt på lådvolymen... men kan min eggplatta klassas som sådant...

t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/11/10 20:11:21
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/11/10 :  20:29:50  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by T-ReX

Då jag har eggplatteskummet i lådan, måste jag ta hänsyn till den plats det tar upp (verkar bli massor) o dra av det i volym kalkyleringen av lådan?

Har ett svagt minne av att skumgummi har en possetiv effekt på lådvolymen... men kan min eggplatta klassas som sådant...

t-rex

Jag tror inte att du får någon positiv effekt på lådvolymen med "eggplatta".

Volymen du ska dra ifrån är den komprimerade volymen av dämpmaterialet. Detta är förstås om materialet har öppna celler.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/10 :  20:35:29  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Om det har öppna celler eller ej har jag inte den blekaste aning om, men om vi säger att fallet är så, i komprimerat tillstånd, hur räknar man ut det? Plattan är förövrigt 4cm som högst vid topparna och cirkus 1 cm som lägst...

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/11/10 :  21:28:02  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by T-ReX

Om det har öppna celler eller ej har jag inte den blekaste aning om, men om vi säger att fallet är så, i komprimerat tillstånd, hur räknar man ut det? Plattan är förövrigt 4cm som högst vid topparna och cirkus 1 cm som lägst...

Du kan märka det om du blåser igenom materialet. Går det inte så är det slutna celler.

Kläm ihop materialet så mycket du kan och gör en uppskattning av hur mycket utrymme det tar då.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/10 :  22:04:54  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Ok då är det slutna celler jag har, lade just in en bit under högtalaren för pressning, vi får se imorn hur mkt som finns kvar

En annan fråga:

Jag hade tänkt att använda fårull som dämpning i mellanregisterlådan, hela fylld men inte tätt packat, kan jag vinna något genom att också ha äggplattan på innerväggarna och fårullet löst fördelat i mitten?

mvh t-rex

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000