HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QSC slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/04/16 :  23:13:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Har sneglat lite på QSC slutsteg, efter rekomendationer, att köra upp till 300-400 Hz i hemma system. ja, jag vet att det är Pro-grejer. Är det någon som vet skillnaden mellan deras PLX och RMX-serie? Är det endast nätdelen, eftersom RMX är billigare och tyngre, eller är det vitala skillnader för en som vill ha bra HiFi? Jag menar, vikten är högst ovesäntlig om det inte skall bäras omkring.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:19:39  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag skulle tippa på att plx serien är lite nyare med sin switchade nätdel. Har själv ett plx 3402 till mina subbar och är mycket nöjd med det. Kör även PA steg till midbasarna 40->600hz (Crown K2).

Martinsson o Per Engelholm testade qsc mot arc vs-55 för något år sedan.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:45:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tack för ditt svar. Hur skall jag tolka det? Borde RMX funka lika bra? Det var Martinsson som tipsade om QSC, och jag lutar då åt 2402. Och appropå din signatur, det är sådana som skall drivas.
mvh/Mikael

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:01:12  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag har inte provat rmx serien så jag kan inte säga si eller så.
Men säger du JBL blir jag nyfiken vad skall du driva ? Troligtvis basar, går säkert lika bra med rmx serien. Vet inte om det är samma finesser med filter o dylikt på rmx.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:48:50  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kör ett DIY-system med 2235 i basen, sedan 2118, 2105H och 2404 i toppen. Vill slippa filterproblem, och konstaterar att det nog är lika bra att gå på aktiv lösning. RMX kotar inte mer än ca 6 lakan medan PLX kostar ca 4 ytterligare. Visserligen kalasbilligt båda, om man jämför med steg som är erkända inom HiFi, men att lägga 4000 på att bli av med några kilos vikt. Nej.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/17 :  17:05:52  Show Profile Send matsj a Private Message
Skall du köra hela systemet aktivt ? Blir många steg. Men det blir lättare att justera delningen tills man hittar rätt. Har du sneglat på en färdig produkt med element valet ? Kör du 2235 an som sub eller lågbas ?

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/04/17 :  18:29:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hej. Kör 2235 -320 Hz för tillfället. För att inte spåra ur tråden kommer jag inom några dagar, att som grön medlem, lägga ut bilder, tankar och funderingar i galleriet, beträffande högtalarbygget, och inte skriva en uppsats här. mvh/Mikael

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:58:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej miaber

Jag kan efter att haft både RMX och PLX säga att jag upplevde RMX som mer mjukt och behagligt än PLX, därmed är intet sagt om respektives ljukvalitéer som jag personligen anser vara mkt bra.

RMX stegen är min första rekomendation sett till pris prestanda i de fall där man inte bekymmrar sig så värst mkt om vikten.
PLX stegen är min första rekomendation i de sammanhang där vikt är av vikt, och sett till detta är dess pris prestanda mkt svårslaget.

Överlag föredrar jag PLX då jag upplever dem som lite mer aggresiva, upplösta och raka jämfört med RMX som i stället har mer traditionellt hifimässiga egenskaper, lite mjukare och behagligare, kan även möjligtvis upplevas som mer fylliga, men kom ihåg att detta är mina erfarenheter och någon annan kanske kommer fram till något helt annat.

På finessfronten är de lika som bär till det yttre, internt däremot skiller det rättså markant, RMX är traditionellt, PLX är det inte (än), skillnaderna är omfattande om man lyfter på locket.

Kylsystemen är snarlika varandra med den skillnaden att PLX stegens nädel behöver kylas av en aning vilket förklarar denna lilla skillnad.

Skydskretsarna är även de lika varandra, dock är PLX stegens nätel något mer omhändertagen av förklarliga skäl.

Gemensamt för dessa steg är dock att de är slitvargar som tål att användas och som kan driva på ordentligt utan risk för att knäa och bete sig konstigt vid större effektuttag, något som alla hävdar men få levererar enligt min erfarenhet.

Hängde ni med ?

Jag använder nu själv 3st PLX2402 och trotts upprepade besök i hifi-djungeln för att hålla mig underättad och uppdaterad har jag ännu inte träffat på något som slår dessa steg punkt och slut.

Vill också tillskjuta att dessa steg även går utmärkt att använda som fullrange steg, faktum är att det är just i dessa tillämpningar jag anser att de har sina verkliga värden, att deras kraft sedan även gör dem lämpliga som bassteg är mer en bisak.

Det stämmer att vi gjorde en test mellan PLX3402 och AR VS55, utgången var inte på något sätt given, utan det var mer en fråga om tycke, jag kan tillskjuta att vi båda blev MKT förvånade över PLX stegens renhet,precision och styrka och då inte bara vid just denna jämförelse, utan även rent generellt sett.

Prova gärna, ha ett öppet sinne utan förutfattningar så kanske ni upptäcker att pro-prylar inte är så dåliga som flertalet säger att de är, oftast på grund av den där folkparkskoncerten de hörde för 10 år sedan...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/04/17 22:11:55
Go to Top of Page

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:18:36  Show Profile Send trewq a Private Message

Är också sugen på QSC slutsteg. RMX serien verkar motsvara mitt ljudideal. Kunde du komma med en fylligare beskrivning över de stegen?

Hafler 9505 är inte helt fel heller, lite annan prisklass bara...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/05/27 :  21:24:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hrm... Hej Vad är det ni talar om i den här tråden då?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/05/27 :  22:43:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
NN....Eminenta pro-steg! Synpunkter på QSC? Hur det låter jfr med exempelvis Vincent eller Rotel? Eller varför inte Krell?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/05/28 :  00:08:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mja ingen erfarenhet direkt av just QSC. Men kan inte tänka mig att ett slutsteg är dåligt bara för det är PA, det är inte min erfarnhet att det är så, så kan jag säga iaf.

Däremot har vissa PA-steg anpassnignar som passar PA-bruk snarare än hifibruk. Till exempel högpassfilter, olika ingångskänslighet på balanserade ingångar osv osv..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/28 :  11:04:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det finns många bra tillverkare därute, qsc är bara en av dem, och om historien inte sviker mig så vill jag minnas att det är just QSC som stått för flera av JBL's slutsteg redan från de tidigare modellerna upp till MPA och MPX.

Crown är också en av de tillverkare som jag har stor respekt för, man kan väl utan att överdriva för mkt säga att Crown och QSC har utgjort lite av branchstandarden under en längre tid, Crowns micro och marcotech steg är inget annat än legendariska och är än idag oerhört eftertraktade.

Men det finns många många fler tillverkare som förtjänas att nämnas, Carver, crest, digam powersoft, peavy, mackie med flera...

Kolla in deras hemsidor och försök bilda er en preliminär uppfattning, jag hjälper mer än gärna till att reda ut eventuella frågetecken om jag kan.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/28 :  14:17:34  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Värt att nämna är också Lab Gruppens slutsteg, stabila och välljudande. Dessutom är det svenskt!

www.labgruppen.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/05/28 :  14:48:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Lab Gruppens slutsteg är väl mycket dyra. Sedan har vi ju Behringer som tydligen inte heller är så dumma.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/05/28 :  16:17:00  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag testade ett LAB1000, förvisso för några år sedan. Det var då ingen positiv erfarenhet för mig. Mitt Rotel lät mycket bättre.
Behringer kan ju vara ett alternativ, då det skall vara en kopia av RMX-serien. det känns dock lite fel att köpa plagiat, samt att fläkten skall vara högljudd i dessa, samtidigt som att dom blir väldigt varma. Enligt Martinsson kan fläkten på plx kopplas ur, utan problem.

Rättelse/förtydligande: LAB-steget var ett ypperligt PA-steg, som vi använde under giggen. Kraftfullt, stryktåligt och lät bra i den miljön, men det passade bara inte hemma hos mig.
Och appropå Behringer, så gör priset på detta till ett intressant alternativ.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2006/05/28 18:35:13
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/28 :  20:13:25  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Vi kör ett LAB 1600 lättviktssteg till våra topplådor och vi är väldigt nöjda på alla sätt, har även provat det lite lätt hemma och det skämmer absolut inte ut sig men visst finns det mer välljudande "hemma anpassade" slutsteg för mindre pengar som låter bättre dock utan samma effektreserv.

Om man vill ha lite äldre steg som låter snyggt så är Yamahas "P" serie riktigt trevliga, dom låter riktigt snyggt i dom övre registerna utan vasshet och andra otrevligheter. LAB stegen blir gärna lite hårdare i toppen. P4500 ger 2*700 i 4 ohm och kostar runt 3500:- begagnat.

Behringers EP2500 skall tydligen vara en kopia på QSCs RMX2450, om det är en exakt kopia det vet jag inte men jag har läst om en kille som jämförde dom båda stegen och sa att de lät mycket lika. EP2500 kostar runt 3000:- från tyskland och efter lite modifikationer med fläktar mm så torde det vara något av ett kap. Att EP2500 skulle bli varmare än något annat steg har jag svårt att tro inte under normala laster i alla fall, om man lastar ner det till 2 ohm så blir det säkert varmt men det är väl inte så vanligt kanske. Hur kvalité på ingående komponenter är det vet jag inte.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/28 :  21:58:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Värt att nämna är också Lab Gruppens slutsteg, stabila och välljudande. Dessutom är det svenskt!


Så sant! hur kunde jag missat dessa slitvargar, faktum är att l'acoustics använder dem under deras egena namn, detta inger ju ett visst förtroende.

quote:
Enligt Martinsson kan fläkten på plx kopplas ur, utan problem


mnjaae, alltså det är inga problem att koppla ur dem, men detta kan medföra problem om man avser att tuffa på lite extra, då kan steget bli lite varmt och trigga protective mute, jag har aldrig varit med om det hittills, men det kan vara bra att ha detta i bakuvet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/29 :  01:13:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag bytade fläkt till en reglerbar vilket fungerar bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/29 :  08:55:06  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
En annan fördel med LAB stegen är att LAB gruppen har en mycket schysst service dom har alltid ett fast pris oavsett vad felet är.
Tror att det kostar runt 1000:- per kanal fast pris. Vill man kan man köpa ett riktigt risigt steg och lämna in det och få det servat utan att bli skinnad.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/30 :  06:04:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Där ser man, hade ingen aning om det, kanske därför att labstegen sällan brukar ge sig.
Mitt första PA steg var ett redan då gammalt lab500, men det tuffade på minsann.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/05/30 :  19:19:58  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
mnjaae, alltså det är inga problem att koppla ur dem, men detta kan medföra problem om man avser att tuffa på lite extra, då kan steget bli lite varmt och trigga protective mute, jag har aldrig varit med om det hittills, men det kan vara bra att ha detta i bakuvet.


Men att med plx2402 driva ett par 8 Ohms 2235:or i hemmiljö, borde inte vara ett problem utan fläkt.....Eller..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/30 :  19:39:43  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Hur är det egentligen med QSC stegen går fläktarna på konstant varvtal direkt när man drar igång dem eller är dom temperaturstyrda.

Om dom är temperaturstyrda så borde dom inte låta så mycket på lägre volym och när man spelar högt så märkar man knappast om fläktarna dönar lite.

Mitt yamaha steg har temperaturstyrda fläktar och det är knäpptyst även om man drar på till runt 50% av den tillgängliga effekten sen går fläktarna på högre varvtal och då låter det lite mer såklart.
Mitt bassteg däremot låter en hel del oavsett om man spelar högt eller lågt.

QSC stegen har säkert bra skyddskretsar så det bör inte vara några problem att koppla ur fläktarna och provspela, går inte steget in i protect läge så är det ju inga problem med värmen i alla fall. Väljer man 2402 så lär man ju knappast utnyttja mer än halva effekten för hemmabruk och då stressar man ju inte steget nämvärt därför bör det inte vara några problem, tror jag
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/30 :  20:36:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Men att med plx2402 driva ett par 8 Ohms 2235:or i hemmiljö, borde inte vara ett problem utan fläkt.....Eller..


quote:
QSC stegen har säkert bra skyddskretsar så det bör inte vara några problem att koppla ur fläktarna och provspela, går inte steget in i protect läge så är det ju inga problem med värmen i alla fall. Väljer man 2402 så lär man ju knappast utnyttja mer än halva effekten för hemmabruk och då stressar man ju inte steget nämvärt därför bör det inte vara några problem, tror jag


Jag kopplade ur fläkten i mitt o efter nån timmes mangel så var steget rejält hett ! River man ur kanalen som styr luften (behåll den delen som fläkten sitter fast i) så slipper man en massa oväsen , sätter man sen in en fläkt med lägre varvtal så är det helt ok

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:22:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
hmmm... en dold fan on/off switch på insidan av fläktgallret på baksidan, åtkommlig endast med hjälp av skruvmejsel... hmmm..

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/05/31 :  17:49:01  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Behringers EP2500 skall tydligen vara en kopia på QSCs RMX2450, om det är en exakt kopia det vet jag inte men jag har läst om en kille som jämförde dom båda stegen och sa att de lät mycket lika.


Det stämmer faktiskt. Komponentvalet är också helt likvärdig. Jag har ett EP2500 och moddar det till substärkare för hemmabruk med hjälp av ett RMX2450-schema. Färgen på sladdar och komponentnumren stämmer inte, men man ser ju att EP2500 är en blåkopia.
Fläktbyte är vi ett gäng som gjort med gott resultat. Annat som gjorts är justering av tomgångsströmmen och olika gummiupphängningar av fläkten.

Intresserade kan läsa vidare på:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7731

Här finns mätningar, modningstips och lite skvaller om det upphovsrättskrig som råder mellan bla QSC och Behringer.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000