| Author |
Topic  |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 21:28:54
|
Hörrni!
Har ägnat en tanke åt skivköp. Både jag och många med mig här på forumet handlar en mängd skivor, ibland blir det många per vecka, ibland få. Per månad blir det stundtals jättemånga och vise versa. Men för folk som handlar mycket musik, har jag ännu inte hittat något riktigt bra bonussystem. Detta tycker jag är lite dåligt faktiskt. Slå ihop alla skivor du köper per år och tänk på summan du lagt ut.... borde det inte primera sig ganska duktigt, om man köpte dessa på samma ställe? Jag tycker i alla fall det. Definitivt jämfört med folk som går in och kanske köper 2-3 cd skivor per år.
Har efterfrågat detta i några större skivaffärer och de har inget sådant. Det kan finnas rabatt till de som går på musikhögskolan, eller typ köp 15 och få en gratis. Det är allt jag lyckats få fram.
Ponera ett ställe, med stort urval tex skivhugget, cdon. Vore fint att kunna nå via i-net, härikring finns det inga stora/bra lokala handlare. Att det finns ett rabattsystem. Tex handlar man över 100 skivor per år så får man en viss rabatt. I exemplet handlar det om ca: 20k kr, ifall styckpriset är 200kr. Det är en del slantar. Vart nivån (antalet skivor) skall vara vete tusan, inte heller rabattsatser. Det får väl skivhandlarna tänka på 
Blir lite lurigt, trots allt. Skivhandlarn vet ju inte i förväg hur många plattor som just du kommer köpa på ett år. Kanske kan man skriva ett köpekontrakt på att man måste köpa ett visst antal skivor per år, och genom detta få rabatt på samtliga inköpta skivor. Men det hela får gärna vara uppbyggt att man drillas att skaffa fler skivor, kanske genom rabattrappsteg?
Borde finnas skivförsäljare som är intresserade att att kunderna återkommer och handlar mycker skivor från samma ställe, eller vad tror ni? Vet ej hur stor provision det är per såld skiva, antar att det är där det står och faller med denna eminenta ide, eller nåt 
Nå, vad sägs?
/Mattias med friska ideer  |
|
|
bjorre
Member

100 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 11:02:56
|
Borde ju gå att basera rabatten på föregående års inköp? Skulle vara lätt att implementera på alla webbaserad skivbutiker iaf.. /Mvh Björn |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 11:45:23
|
| discshop som säljer dvd har ju sin "Guldklubb" för stora kunder men jag tycker inte att den är tillräckligt utvecklad eller ger några större fördelar, ett rabattsystem vore bra. Din idé är mycket bra och jag tycker att någon borde anamma den! |
 |
|
|
erik b.
Member

74 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 11:52:10
|
Annars så skulle man ju kunna ha ett system med tex var 10:e skiva gratis. Man skulle ju även kunna utveckla det hela med att i början ge tex var 15:e gratis de första gångerna för att sedan, några hundra skivor senare, hamna på tex var 5:e gratis. Bara en idé.
//Erik. |
/Erik. (Numera bosatt i norge) |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:04:31
|
| Jag är köptrogen mot min skivnasare, det gör att jag får tips på plattor. Han vet vad jag gillar brukar plocka fram några och säga det bör du gilla. Sedan ger han mig 20-30 spänn i rabatt! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 00:18:27
|
Pruta om du köper mycket skivor. Om du exempelvis kommer in och köper tre skivor samtidigt och ordinarie fullpris är 189kr/st(=567kr)så säger du åt säljaren att han bara får 500kr. Tar han inte det så skall han syssla med något annat. Om dom inte är intresserade så gå någon annanstans.       |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 00:24:25
|
Man kan gå ihop några st och bilda skivklubb (och låna skivor/få tips av andra). Beställer man några skivor var brukar man få rabatt om man kommer upp till vissa summor. Ginza ex.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 01:33:29
|
| ginzas rabatt är helt värdelös dock typ 6% på 4000kr eller nåt sånt löjligt det motsvarar ju knappt frakten... |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 11:47:20
|
Ekman,
blir det inte mer eftersom det blir fraktfritt också?
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 12:02:33
|
| jo men att få under 10% rabatt sammanlagt om man handlar för 4000kr känns väldigt snålt minst sagt |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 21:47:15
|
Min tanke är att det skall vara en rabatt värd namnet. I min tanke är det en bit över 10%, helst en stor bit oxå.
Tänker vilka pengar handlaren (om man tänker mitt grundförslag) kan tjäna... Totalt rör det sig om stora summor. Dessutom på enbart en kund.
Mvh Mattias |
 |
|
| |
Topic  |
|