HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang Blindtester igen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:26:48  Show Profile Send esl a Private Message
För några år sedan var jag på SKL (Statens kriminaltekniska laboratorium) i Linköping.
Det gällde bild och bildbehandling för att avslöja falska sedlar.
De berättade för mig att det tar ett tag att lära sig att se skillnad på sedlar, men genom att studera de äkta sedlarna var det möjligt att urskilja de falska.

Jag har här två poänger.
Ni får ta till er det eller helt enkelt avfärda det som trams.

1. Om du lägger tio Yen sedlar på ett bord, nio är förfalskade av olika förfalskare och en äro äkta.
Och så läser du i en specifikation hur den äkta sedeln skall se ut. Skulle du plocka den äkta sedeln rakt av genom att bara gå fram till bordet?
Om du nu fick prova att plocka den rätta sedeln 7ggr??
Skulle det gå bättre?

Det beror på förfalskningarnas kvalité så klart, men låt säga att dom är bra...

2. Studera den äkta sedeln noga, kläm, känn, vänd, vrid, titta med olika ljus osv.. Gå sedan ut och plocka sedeln!! Häpp!

Genom att lyssna mycket på sin egen anläggning så har du betyligt lättare för att bedömma en ändring, ex.vis en ny kabel.
Såhär görs aldrig blindtester vad jag vet!!
Utan oftast i okända miljöer, på anläggningar som du inte ens gillar osv... Ljudet är så annorlunda från vad du är van vid så att en relativt stor ändring kan du inte skilja ut!
Poängen är.. Lyssna mycket på musik! Gå på musikaliska tillställningar, klinka på din gitarr, sjung i en kör, osv.
Lär känna referensen, lär känna din anläggning, använd öronen!

MEN sedan finns det faktiskt människor som skulle plocka FEL sedel... för den var snyggare, tjockare, grönare, eller bredare.
Men dom GILLAR DEN!

Ibland hör man anläggningar som man knappt står ut med själv, och det är möjligt att dom är riktigt dyra (ofta), men ägaren är nöjd.

Lär känna din anläggning, njut av musiken. Prova att byta en kabel eller CD spelare. Om det låter bättre och du tycker att det verkar prisvärt OK!
Köp den!

Jag har inga dyrkablar själv men jag hackar inte ner på dem som har lagt 1500:- på en kabelstump (om jag gjort det ber jag om ursäkt). Den är antagligen bättre än mina lakritssnören..!
Blindtest får fälla avgörandet...

/esl

Dispositions EDIT

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/04/30 13:36:59

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:45:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mycket bra skrivet Esl

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:48:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med!

Något som jag undrat över på sistone är det här med livskvalitet/ljudkvalitet. Hänger detta ihop?!! Ja, kanske på något vis då alltför mycket fokuserande på ljudkvaliteten kanske inverkar menligt på livskvaliteten. Det är förstås mycket individuellt och beror på om man i första hand är intresserad av teknik eller musik, jag tycker mig se att det egentligen är här skiljelinjen går.

Om man aldrig litar på sina upplevelser så tycker åtminstone jag att det borde bli lite trist. Ta t.ex de dagliga kaffepauserna, ibland får man gott kaffe och ibland inte. Skall man då inte lita på att det man upplever är sant? Kanske är det bara inbillning och för att vara säker måste man blindtesta mot föregående tillfälles kaffekopp!

Det jag försöker säga med alltför många ord är egentligen att det lätt blir så att man driver kravet på objektivitet in absurdum. Speciellt när det gäller sådant vi upplever med våra sinnen är det praktiskt taget omöjligt att vara objektiv.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:06:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Gåshuds varning på den läsningen men då med lite smiling på läpparna

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:06:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
MatsT: Men det är väl ungefär det jag försökt hävda hela tiden? Alltså att det är omöjligt att vara "objektiv" när det gäller sinneintryck.

En stor del av poängen med vetenskaplig metodik är just att var skeptiskt till ALLT och noga räknat kan man ju aldrig bevisa att en teori är korrekt, bara visa vilka som är felaktiga. Från det följer att man i ditt exempel med kaffekoppen helt enkelt får acceptera att man aldrig kan veta om det man upplever är inbillning eller inte (å andra sidan kan man aldrig motbevisa det heller, alltså är inte "kaffet är gott" en vetenskaplig teori och ur den synpunkten en meningslös utsaga).

Jag har personligen inga problem med detta, för mig som människa spelar det ingen roll om det jag upplever är "korrekt" eller inte. När jag däremot jobbar så måste jag se till att hålla isär dessa saker, i praktiken gör jag det genom att arbeta inom det "system" som är vetenskaplig metodik.

Jag försöker att inte tro på någonting som Carl Sagan uttryckte det.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:25:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Vetenskap är jättebra! Metodiken har mitt fulla stöd men man behöver ju inte försöka föra in det i vardagslivet när man skall koppla av med lite musik t.ex.

Jag ser problemet med mitt resonemang om "gott kaffe" som sant, det kan egentligen bara vara en "sann upplevelse" men det är väl inte så illa det heller.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/25 :  22:18:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag håller med. Men poängen är att jag inte tycker man kan separera vardagsliv och vetenskap på det sättet, man kan inte ha två skilda metodiker för att avgöra vad som är "korrekt".
För mig är det som sagt inget problem. Ska jag koppla av med musik så spelar det ingen roll om upplevelsen är "objektivt korrekt" eller inte, huvudsaken är att det låter bra. Så länge undviker man att tolka sina upplevelser vid dessa tillfällen som tillförlitliga vetenskapliga experiment så är det inget problem.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/04/25 :  22:56:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Så länge undviker man att tolka sina upplevelser vid dessa tillfällen som tillförlitliga vetenskapliga experiment så är det inget problem.



F95, HiFiForum är till för vår hobby. Forskningen sköts nog bättre på andra ställen.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:04:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Pac: Det var väl ungefär det jag skrev?

Edited by - f95toli on 2006/04/25 23:04:59
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:34:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det är ju som en tavla, ingen kan säga att någon har fel om han säger att en tavla är vacker.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  00:11:53  Show Profile Send CC a Private Message
Då är mina kablar väldigt vackert målade enligt mina öron! :-)

--------------------------------------------------------------
esl,
bra skrivet!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/26 :  00:24:39  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
MEN sedan finns det faktiskt människor som skulle plocka FEL sedel... för den var snyggare, tjockare, grönare, eller bredare.
Men dom GILLAR DEN!


Jovisst, men den är också både fel..och olaglig

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/04/26 :  07:39:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
quote:
MEN sedan finns det faktiskt människor som skulle plocka FEL sedel... för den var snyggare, tjockare, grönare, eller bredare.
Men dom GILLAR DEN!


Jovisst, men den är också både fel..och olaglig


Olaglig må den vara, men knappast fel i deras ögon...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/04/26 :  08:06:30  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo, men om man skulle översätta sedelexperimentet till tester av hifi-kablar skulle det vara som att *ingen* (expert eller inte), utan att använda analysutrustning, lyckats skilja en falsk från en äkta sedel såvida det inte stod skrivet FALSK respektive ÄKTA på dem med stora bokstäver.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  12:28:31  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Hur menar du?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/04/26 :  13:39:02  Show Profile Send Conan a Private Message
Hmmm... om vi då säger så här: esl skrev att det är nästan omöjligt för en person som inte är van vid yen-sedlar att känna skillnad på 10 yen-sedlar varav någon eller några är förfalskningar och att övning (öppen provning) med falska och äkta yen-sedlar troligen medför att sannolikheten ökar för att kunna finna falska sedlar även "blint".

Visst är det så, men detta förutsätter att det *är* en skillnad på falska och äkta yen-sedlar vilken man kan detektera med synen & känseln (dvs utan analysinstrument). Säg att det inte skulle gå att känna skillnad på de falska och äkta yen-sedlarna. Du sitter där och känner & tittar på de falska sedlarna och de äkta när sedlarna är uppmärkta med FALSK och ÄKTA (dvs öppen provning), men kan ändå inte skilja dem åt i blindtestning. Var ligger då felet - i blindtestförfarandet?

Problemet med blindtestning av audio-prylar är inte att metodiken är för grovmaskig för att finna små små skillnader, utan att skillnaderna är faktiskt så små att det krävs mycket av både testpersonen och testmetodiken att detektera dessa på ett tillförlitligt sätt. Ännu ett problem är diskrepansen mellan öppen och blind testning, vilket gör att den redan ganska röriga soppan kryddas av en stor portion prestige också.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:00:30  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Conan: Nu får du allt lägga ner. Du kan ju inte komma här och posta ett välgenomtänkt inlägg i en kabeltråd. :)

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:17:14  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag läste att falska 500kronorssedlar som popgruppen Kent har haft i en av sina videor har kommit ut på marknaden, man har suddat bort ordet "rekvisita" som stod på dem.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:33:41  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mer rättvis mot vanliga testuppställningar inom audio vore i såfall analogin att du har två sedlar på bordet. Du skall gå fram och säga om det finns någon skillnad mellan dem. Hittar du en skillnad har du påvisat en 'färgning'. Du behöver inte bedöma vilken som är falsk eller riktig.

Detta är troligtvis _mycket_ enklare än den uppställning som diskuterades i första inlägget. Motsvarar rent praktiskt en F/E-lyssning.

Ino Audio for life
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000