HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad gör att anläggningen "andas"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/26 :  17:32:54  Show Profile Send pak a Private Message
som det står i rubriken,så frågar jag er vad i anläggningen som i huvudsak tar fram det där speciella som man bara hör i riktigt bra anläggningar.att anläggningen liksom "andas"-man kan nästan höra det utan musik i vissa fall.de enklare låter "stereo"-kanske bra som bara den men vissa har nåt specielt med ljudet som gör att gåshuden kommer med en gång man hör första tonen.kanske kan säga transparens eller mikrodynamik-vet inte vad som kan beskriva det bäst.
men vad kan ta fram detta ur anläggningen om det inte riktigt vill släppa det sista? andra kablar tro?
vad har ni som verkligen förstår vad jag menar eller kanske till och med upplever erat ljud så, för ide om vilken del som verkligen gör det till något specielt? HIGH END ljud på riktigt,och inte bra "stereo".
rörig fråga,men den som vet vad jag menar förstår säkert.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/04/26 :  17:47:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
rörig fråga

Ja det är väl rören då.Själv håller jag på och experimenterar med lite olika komponenter,och kopplingar runt rören,väldigt olika ljud.Men det är klart har man en dyr köpeförsrärkare vill man nog inte in och rota i den.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/26 17:48:37
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:46:33  Show Profile Send pak a Private Message
mmm-rör har faktiskt varigt inblandade i flera anläggningar som verkligen låtit sådär fantastiskt som det kan göra ibland.men det känns som om det kan ha en del att göra med kablage också har jag fått för mig.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:01:15  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Allt hänger nog på matchning mellan bra komponenter.

Sen jag köpte mina horn(Avantgarde DUO), så har jag fått
den där "luften" du nämner.
Separationen och dynamiken är i hästväg(enl mig själv)

Dom låter definitivt inte "stereo".

Hittils så har hornen spelat bäst med rör(4X300B)

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:02:39  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
andra kablar tro?


Oh oh...


Mitt lite underliga svar är att det låter som bäst när man kan lyssna på tystnaden i musiken.
Jag menar att det är verkligen tyst omedelbart i anläggningen när musiken tystnar.
Då låter det bra.

Mina erfarenheter är också att kan man dra upp volymen på dessa anläggningar och de bara fortsätter spela musiken underbart.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:09:59  Show Profile Send pak a Private Message
så sant så sant.
nån som förstår vad jag menar:)
det är så jobbigt när man inte riktigt kan sätta fingret på problemet och säga "där är boven" och sen fixa det.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:15:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
det är så jobbigt när man inte riktigt kan sätta fingret på problemet och säga "där är boven" och sen fixa det.

Men desto skönare när man väl hittat det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/04/26 :  19:24:12  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Muse- Jag har bara provlyssnat Avantgarde Duo i ett par timmar, men gosse, det de gör, det gör de bra. Det är svårt att vara oberörd av dessa drivna med "rätt" elektronik!

Rör...
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/04/26 :  20:54:25  Show Profile Send crion a Private Message
Jag älskar när jag spelar en helt ny skiva och direkt får myskänsla av en total upplevelse och inlevelse i musiken.

Receptet? Hårt arbete med att minimera anläggningens och miljöns svagheter och maximera styrkorna.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/27 :  09:58:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag är ganska övertygad om att ett utsträckt och lågdistorderande återgivning av basregistret tar fram den lågfrekvens som finns hos välgjorda inspelningar av stora lokaler. Det bildas en uppfattning om inspelningslokalens storlek då som man kan uppfatta som att musiken "andas".

Bara de lite större högtalarsystemen brukar klara av sådant på ett bra sätt.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:04:43  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Håller med Knoppen..

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:04:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Bara de lite större högtalarsystemen brukar klara av sådant på ett bra sätt.

Har även upplevt det i min mini anläggning.ja min enda för tillfället (6B4G)SE kopplad till datorn,så den kan den oxå,Men det är klart en större anläggning gör den nog ännu bätre..
Ja mini och mini det är i alla fall 2x8" sub.

Ja diskant och mellan behöver ju inte så stort rum/system.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/27 18:01:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:10:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag skulle nog vilja slå ett slag för uppställningen och därmed att man har fått in anläggningen i rummet på ett bra sätt akustiskt.

Man kan byta prylar till döddagar utan att få det där "lyftet"/"friheten"/"luften"/"spela utan ansträngning"/"lugnet"/... och allt annat man kan kalla Xanadu.

Missförstå mig inte nu. Apparaterna(högtalare/elektronik/kablar/....) är också viktig, men bra apparater i en dålig uppställning spelar... sämre än de kan göra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:16:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag håller nog med knoppen å ulfsan.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:22:00  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag måste nog tro att det är fullregister och hög, hög upplösning, speciellt viktigt i mellanregistret enligt mig. Min anläggning tangerar det där härliga frisläppta och luftiga. Det andas. Särskilt sedan klass A steget kopplats in. Ja just det, ljudet får inte komprimeras, det är när man inte upplever att det komprimeras i dynamiska passager eller komplicerade stycken med mycket info som jag upplever det tydligast men precis som någon nämnde, håller jag med om att det känns även vid "tystnaden" på något sätt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:30:10  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Vill bara tillägga att jag själv har mkt bra grejer och fortsätter att uppgradera (nu kring kablar och elförsörjningen)...

...men beroende på att vardagsrummet är begränsat i storlek kan jag aldrig ha dessa stora fullregisterhögtalare mm, som behövs för att kunna uppleva "andas-fenomenet" hemma hos mig...

Det hindrar dock inte att jag ändå tror mig kunna få ett djäkligt bra ljud, som jag blir nöjd med, till slut även i detta rum...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:45:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja, ungefär som flera andra också är inne på; att man kan höra den stora inspelningslokalen i tysare mellanpartier, och man hör lokalens utklingning, och då även dess utklingning vid låga frekvenser. I vissa fall (olyckligtvis) kan man höra trafikbuller utifrån konsertsalen! Fast det gör inte så mycket ändå tycker jag, bara man kan höra vad det är så tycker jag inte att man störs av det. Bara anläggingar som inte kan skilja ut olika ljud i dess baståndsdelar blir "förvirrande" för hjärnan, och man tycker då att det låter odefinierat sämre istället.

Och som PAC är inne på, man behöver ett bra lyssningsrum för att ge stereoprylarna förutsättningar för bästa möjliga ljudåtergivning.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/04/27 :  12:01:01  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Håller med pac till 100%

Glömde att nämna det i mitt inlägg:
- Flytta högtalarna framåt om det låter bummligt,
bakåt och högtalrna är basfattiga.
- Prova "toe in" med små små steg(millimetrar)
- Har du en blaffig TV i mitten? Prova och täck över den med tex en filt för bättre fokus.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/27 :  12:14:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kombinera Pac och Knoppen så är saken biff :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/04/27 :  12:16:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bra AKUSTIK i rummet, utan bra akustik är anläggningen körd. PAC's utmärkta kommentar om placeringen är tätt sammankopplad med den lokala akustiken precis där du har huvudet samt hur högtalarna samverkar med reflexer.

Hög upplösning och dynamik utan att för den skull bli påträngande, vass eller tappa klangbalansen. Naturtroget alternativt förstorat perspektiv i djup och höjd. Fullregister är nästan krav men med viss musik kan fullregistret kompromissas bort.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/27 :  17:06:45  Show Profile Send pak a Private Message
om man tex. pratar bas då.
hur djupt behöver den gräva för att plocka fram "rummet" ordentligt?
effekten borde väl ha en ganska viktig roll också om man vill ner djupt med kontroll.
rummet vet jag är viktigt som f..,men Om man inte vill och kan ordna akustiken korrekt på grund av att rummet ska kunna användas till vardags mm,så blir det kanske omöjligt att få till det till 100%-men det ska kunna gå att i alla fall höra potensialen i anlägget tycker jag.
tex. när man går runt i olika butiker så hör man ju ganska snabbt när det funkar bra-fast anlägget kanske inte står optimalt i ett rum som kanske inte ens har nån bra akustik alls.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/04/27 :  17:43:05  Show Profile Send hjort a Private Message
Avgrundsdjupt Hur ska man annars kunna återge det som finns där nere?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/27 :  18:19:09  Show Profile Send pak a Private Message
jo jo-men hur djupt?
20 hz?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/04/27 :  18:59:26  Show Profile Send NewMount a Private Message
Hög känslighet ger större närvaro och musiken "andas".
Hornhögtalare gör susen.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:50:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
Som jag ser det handlar det om två typer av "andning". Dels inspelningslokalens akustiska djupbas-signatur i inspelnigar gjorda i stora konsertsalar eller katedraler, som väl egentligen är trafik- eller ventilations-buller vid lokalens lägsta resonansfrekvens. Denna information är ofta bortfiltrerad på icke-audiofilinspelningar, men om den finns med och anläggningen kan återge 20Hz eller lägre linjärt bidrar den kraftfullt till närvarokänslan. Dels musikalsik andning som jag förknippar med att toner startar och stoppar utan "elekroniskt grums" där exempelvis de flesta AV-förstärkare är stora syndare. Lavardins filosofi om minnesdistorsion är interssant, jag "köper" inte deras påståenden helt, men något ligger det i dem. Hela kedjan från pickupnål till högtalarens interaktion med rummet behöver vara optimerad med minimerade resonanser, elektroniska störningar etc.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/27 :  23:22:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jo precis örat är ju väldigt svårt att lura och det är därför många inspelningar inte funkar så bra.
Det krävs ju att så gott som hela frek området kommer med och att man inte håller på och försöker mixa allt som går att mixa

Sen en viktig sak som örat hör väldigt lätt det är ju det där med hur olika saker ok ting klingar ut i ljudbilden så att säga.
Ett allt för vanligt förekommande mixnings fel är ju EX: om en mäniska sjunger och man hör i ljubilden hur rösten "klingar ut"(eko) och sedan står det någon som spelar gitarr bredvid och ljudet från denna inte alls klingar ut i ljudbilden, då upplevr man att det inte är som det ska.
Eller så kan det ex: vara fel på stoleken på de olika instrumenten i ljudbilden, ta till ex ett piano som är hur stort som hällst i ljudbilden och tar plats mellan högtalarna och nästan lite till och sedan en gitarr som spelar till höger som känns som om den hade två decimeter tjocka strängar.
Ja som ni förstår så handlar det inte bara om ljudbilden och 3D med ljup leds information och sånt, många glömmer nog hur viktigt storleken på saker och ting också spelar stor roll i vår lilla hjärna.
Det som är den stora konsten inom våran värld är ju att kunna få till allt detta på en och samma gång
Vad gäller inspelningar som klarar av det ganska bra så finns det tack och lov.
Trevlig valborg helg gubbar och gutter

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/04/27 23:25:36
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.98 sekunder. Snitz Forums 2000