HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Glass, utomjordingar och Linda Ronstadt !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/04/26 :  20:34:54  Show Profile Send hal a Private Message
P2 klockan 21.00 idag 26/4-06

Monitor

Sciencefictionhistorien "1000 airplanes on the roof" skriven av David Henry Hwang, handlar om "M" som blir bortförd av utomjordingar för att sedan återvända till jorden och New York.
Budskapet från de utomjordiska livsformerna är att "det är bättre att glömma, meningslöst att minnas".
Inspirerad av utomjordingarnas budskap i Hwangs sciencefictionroman har Philip Glass skapat ett musikaliskt verk med den kända sångerskan Linda Ronstadt. I "Monitor" hör vi en syntetisk och elektronisk Glass som komponerat musik som framförs på syntar, keyboards och blåsinstrument.
P2 kl 21.00
(Ur GP 26 april 2006)

Repris:
27/4 kl. 12.30

Detta låter spännande

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2006/04/26 20:45:27

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:20:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Shit, missade det precis.
Jag kan rekommendera Symfoni nr 2 och violinkonserten som finns på Naxos. Även om man inte lyssnar på klassisk musik i vanliga fall så...pröva!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:24:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
oki..hoppas jag kommer ihåg att kolla efter i morgon

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:44:36  Show Profile Send hal a Private Message
Lyssnade på detta. Var definitivt hörbart och definitvt typisk "Philip Glass-musik". Påminde mycket om hans musik till filmerna "Koyanisqatzi" och dess efterföljare.
Lite för mycket 80-tals synt över det hela för att helt falla mig i smaken. Inspelningen gjordes 1988 efter en beställning till Berlin-festivalen, tror jag speakern sade.
Linda Ronstadt höll tonerna givetvis men hennes insats var ganska enahanda men perfekt.

Ganska långtråkigt men vissa sekvenser hade sina poänger

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000