Author |
Topic  |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 21:14:45
|
Jag tog mig friheten att tänka ut några frågor som gäckat mig lite,
1. Vad är det som får ett element att nå låga frekvenser o återge dessa med "perfa" verkningsgad?
2. Diskanters förmåga/oförmåga att sprida.
3. Objektivt vs. subjektivt, vilka objektiva omdömen kan man till 100% ( ) lita på?
4. Delningsfiltrets betydelse förutom att ge bra v-grad & faslinjärighet / impedans (är det så intressant för oss som anv triss-förstärkeri?
5. Dämpningens betydelse förutom att eliminera stående vågor?
6. Och till siste Lådans form 
Jag har aningar men inga definitiva svar (om det nu finns sådana)
Upp till diskussion! Det finns säkert fler som har undringar
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 21:19:11
|
Hej h!
Ta frågorna en i sänder( annars blire inge svar( har nämligen själv gjort sammalunda, ed ;))
Mvh A*. |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 00:46:57
|
quote: Originally posted by henricsson
1. Vad är det som får ett element att nå låga frekvenser o återge dessa med "perfa" verkningsgad?
3. Objektivt vs. subjektivt, vilka objektiva omdömen kan man till 100% ( ) lita på?
4. Delningsfiltrets betydelse förutom att ge bra v-grad & faslinjärighet / impedans (är det så intressant för oss som anv triss-förstärkeri?
Hej jag ser lådan som viktigast nästan i allafall .jag har inte svar på alla dina frågor.Lådan är en viktig pungt och mycket dyr då det tar myckett tid att bygga en bra låda.formen skall utformas på ett sätt att matrialett och stagningen inte blir symetrisk med dess egenresonans och ellementens spelnings område.spridningen skall vara linjär för att bjuda på en homogen ljudbilld o öppen där kommer resonansen och difraktionen in i billden avstånd mellan högtalare i förhållande till spridning och delning.om en högtalare har lådljud villkett jag =   så kommer röster bli svulna bakåtdragna ljudbillden blir platt , pågrund av att högtalarna avslögar sig negativt.filltret skall göra så att högtalarnas optimala register för dem går i samklang med varandra där är det viktigt med rättt högtalare så att det blir lite komponenter. jag har nu bygt ett 3 vägs system påväg i allafal dessa prototyper är nu uppe i 7de bytet och nu börgar det bli dags för annalys med data.för att se så inte man är lurad av rum el mm.
skulle du vilja höra så kom över 
mvh stefan
det är lite vad jag tyckerkanske inte alla |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 07:00:07
|
1:---
2: Konens eller domens form samt material. Hårda domer lär vara de som har förutsättningar att sprida bättre än mjuka domer. Mjuka koner sprider bättre än hårda koner. Alltså, driver man membranet från centrum och använder mjuka material blir spridningen bredast. Men kom ihåg att spridningen är något som bör anpassas till rummet etc. Kolla mer på Dunlavy's hemsida om ribbon's planars and domes eller nåt sånt.
3: Man kan nog inte lita på varken objektiva eller subjektiva omdömen till 100%. (Är inte objektiva omdömen en självmotsägelse? -omdömen brukar väl vara subjektiva till naturen). Däremot har objektiva "omdömen" den stora fördelen att man själv kan värdera omdömet, eftersom det ofta kan redovisas under vilka förutsättningar omdömet gjordes. Subjektiva omdömen är ofta enligt min erfarenhet svåra att relatera till; folk tycker så olika, ofta beroende på att det var olika förutsättningar för deras erfarenheter.
4: Oj, delningsfiltret har många funktioner. Här är några: Fixa rätt sammanlagd spridning för högtalaren utgående från element, konfiguration och baffel. Skydda element från frekvenser de ej klarar. Minska dist samt mycket mer. Nån mer kunnig, typ Nagref kan säkert fylla i.
5: Att absorbera bakåtstrålande energi (läs ljud). Annars refelekters detta i låda och kommer ut genom konen.
6: Lådans form bestämmer bla spridningen.
Mvh |
markih |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 13:33:26
|
quote: Originally posted by holmgrenstefan
Hej jag ser lådan som viktigast nästan i allafall .jag har inte svar på alla dina frågor.Lådan är en viktig pungt och mycket dyr då det tar myckett tid att bygga en bra låda.formen skall utformas på ett sätt att matrialett och stagningen inte blir symetrisk med dess egenresonans och ellementens spelnings område.spridningen skall vara linjär för att bjuda på en homogen ljudbilld o öppen där kommer resonansen och difraktionen in i billden avstånd mellan högtalare i förhållande till spridning och delning.om en högtalare har lådljud villkett jag =   så kommer röster bli svulna bakåtdragna ljudbillden blir platt , pågrund av att högtalarna avslögar sig negativt.filltret skall göra så att högtalarnas optimala register för dem går i samklang med varandra där är det viktigt med rättt högtalare så att det blir lite komponenter. jag har nu bygt ett 3 vägs system påväg i allafal dessa prototyper är nu uppe i 7de bytet och nu börgar det bli dags för annalys med data.för att se så inte man är lurad av rum el mm.
skulle du vilja höra så kom över 
mvh stefan
det är lite vad jag tyckerkanske inte alla
Tack för tipsen, du 'prioriterar' alltså lådor. Jag har byggt om en audio pro black diamond-högtalare (som mmt) och efter en månads intensivt mekkande med filtret / rummet så låter det helt ok! Håller på att bygga ett par mtm-lådor till dem nu.
 Vlad Gendlin design.
Såg att du bor i Götet (bor i Halmstad), om du mailar mig ditt hemnr så hör jag av mig om jag är i stan.
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 13:41:28
|
quote: Originally posted by markih
1:---
2: Konens eller domens form samt material. Hårda domer lär vara de som har förutsättningar att sprida bättre än mjuka domer. Mjuka koner sprider bättre än hårda koner. Alltså, driver man membranet från centrum och använder mjuka material blir spridningen bredast. Men kom ihåg att spridningen är något som bör anpassas till rummet etc. Kolla mer på Dunlavy's hemsida om ribbon's planars and domes eller nåt sånt.
3: Man kan nog inte lita på varken objektiva eller subjektiva omdömen till 100%. (Är inte objektiva omdömen en självmotsägelse? -omdömen brukar väl vara subjektiva till naturen). Däremot har objektiva "omdömen" den stora fördelen att man själv kan värdera omdömet, eftersom det ofta kan redovisas under vilka förutsättningar omdömet gjordes. Subjektiva omdömen är ofta enligt min erfarenhet svåra att relatera till; folk tycker så olika, ofta beroende på att det var olika förutsättningar för deras erfarenheter.
4: Oj, delningsfiltret har många funktioner. Här är några: Fixa rätt sammanlagd spridning för högtalaren utgående från element, konfiguration och baffel. Skydda element från frekvenser de ej klarar. Minska dist samt mycket mer. Nån mer kunnig, typ Nagref kan säkert fylla i.
5: Att absorbera bakåtstrålande energi (läs ljud). Annars refelekters detta i låda och kommer ut genom konen.
6: Lådans form bestämmer bla spridningen.
Mvh
Tackar.. A* hade tydligen fel Med filtrets v-grad menade jag anpassat till rummet (baffel-komp. / dist.) men hur anpassar jag spridning? (tycker personligen att stereobilden är för bred)quote: 5: Att absorbera bakåtstrålande energi (läs ljud). Annars refelekters detta i låda och kommer ut genom konen.
Där måste väl osymmetrisk bakplatta hjälpa? quote: 6: Lådans form bestämmer bla spridningen.
Hur? 
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 13:43:39
|
Lite off-topic, mtm-lådan jag ska bygga byggde V. med Seas P17REX, jag har P17RCY.. Jag känner till elementens olikheter men lådan lär passa mina element?
|
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 14:17:02
|
Kör du med P17RCY i MTM-lådan. Om du nu skulle ha en separat basmodul. Då blir dess problem att få till basen inte märkbara och man får bara dess goda egenskaper... Fast då måste du ju ha en basmodul med vettigt aktivt filter och då går REL fetbort... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 14:21:01
|
Min egna erfarenhet är att stabil låda är övervärderat, närmast mytologiskt , därmed inte sagt att det har betydelse. Jag har hört högtalare låta underbart med tunna väggar, utan lådljud! Likaså har jag byggt högtalare med fina element, klonat filter och 50mm baffel+40mm väggar och den lät illa.
Nä, jag säger bara en sak: Ha koll på ALLA parametrar!
Sen: baffelytan/formen påverkar spridningen, svårt att förklara, du får söka bilder.
Att använda osymmetrisk bakplatta kanske kan hjälpa lite men det lär vara bättre att använda bra dämpmaterial i rätt mängder på rätt plats. |
markih |
Edited by - markih on 2002/11/09 14:22:40 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 16:16:33
|
Tänkte bygga en xls-subba efter nyår, tips för förstärkeri?
|
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 16:17:40
|
För att återgå till den ursprungliga tråden...
A* har rätt! Det är dumt att ställa så många frågor för då blir oftast ingen besvarad. Ställ en åt gången så lär det komma fler inlägg. Trots detta så ska jag ge mig i kast med några av dina frågeställningar. Tyvärr så blir det bara mycket enkla svar eftersom det annars skulle bli ett väldigt långt inlägg och det premieras inte här... 
1. Ett högtalarelement är i den mest enkla formen ett andra ordningens hp-filter. Man kan simulera lite lätt genom att använda en serieslinga bestående av en resistor, en konding, en spole och en frekvensberoende resistans. Den frekvensberoende resistansen är mycket mindre än de övriga komponenterna och påverkar inte strömmen nämnvärt genom serieslingan. Frekvensberoendet är sådant att resistansen är proportionell mot frekvensen. Som en spole alltså men utan den komplexa delen. Spänningen över detta motstånd är proportionell mot ljudtrycket en högtalare producerar. Det är alltså över det vi ska mäta... Hmm det här kommer bli ett långt svar ändå... Ok resistorns värde beror mest på elementets kraftfaktor. Stor kraftfaktor = stor resistor. Kraftfaktorn beror på en massa saker som magnetflödet i spalten, hur lång del av talspolen som befinner sig där o s v. De rent mekaniska förlusterna är också inbakade i resistorns värde men de är oftast mycket mindre så de bortser jag ifrån här. Kondensatorn beror på lådans storlek och mjukheten i membranupphängningen. Större låda och mjukare upphängning (större Vas) ger större konding. Spolen beror primärt av massan hos membranet och talspolen. Större massa = större spole.
I den här kretsen ska vi hålla koll på strömmen. Vid riktigt låga frekvenser så faller strömmen med 6dB per oktav nedåt i frekvens och det är kondensatorn som styr detta. Eftersom spänningen är en produkt av ström och resistans så kommer spänningen över det lilla frekvensberoende motståndet att falla med 12dB per oktav nedåt. Vid riktigt höga frekvenser så faller strömmen med 6dB per oktav när man går uppåt och det är spolen som styr detta. Här samarbetar den frekvensberoende resistansen med strömmen och spänningen över den frekvensberoende resistorn blir mer eller mindre konstant. Nivån här är i princip omvänt proportionell mot spolen. Högre massa (=större spole) ger lägre verkningsgrad. Det intressanta sker i området mellan dessa extremer. Här får strömmen en topp. Hur denna topp ser ut, om den är spetsig eller platt, beror på en kombination av de ingående komponenterna. Hur utseendet är ger Q-värdet. Högt Q-värde = spetsig topp med hög nivå. Lågt Q-värde = platt avrundad topp med låg nivå. Enkelt så är Q-värdet omvänt proportionellt mot motståndets värde. Q=k*1/R. Q-värdet är omvänt proportionell mot kvadratroten ur kondensatorn. Q=k*1/sqrt(C). Q-värdet är proportionell mot kvadratroten ur massan. Q=k*sqrt(L). Var strömtoppen befinner sig beror på resonansfrekvensen som bestäms av formeln f=1/(2*pi*sqrt(L*C)). Nu kan vi kanske snart börja dra lite slutsatser.... Lågt Q ger en avrullning som börjar högt upp i frekvens och man får då inte så hög nivå vid resnonansfrekvensen. Högt Q ger att man får en peak vid resonansen och nivån ökar där. För att få maximal nivå vid resonansen utan att få någon betoneing så är det totala Q-värdet man behöver 1/sqrt(2)=0.707. För att komma lågt ner i frekvens så behöver man en låg resonansfrekvens.
Ökar man massan (Spolen i vårt exempel) så får man högre Q-värde, lägre resonansfrekvens och lägre verkningsgrad.
Ökar man lådvolymen och gör membranupphängningen mjukare (kondensatorn i vårt exempel) så får vi lägre resonansfrekvens och lägre Q-värde.
Ökar man karftfaktorn (den frekvensoberoende resistorn) så får man högre verkningsgrad och lägre Q-värde.
Ett praktiskt exempel. Om vi har en sluten låda med ett element som har en -3dB-punkt vid 40Hz, ett Qt-värde på 0.71 och en verkningsgrad på 87dB och vill ha ett annat element (med samma membranarea) som kan gå en oktav djupare i samma låda utan att verkningsgraden bilr sämre så får vi se till att sänka resonansfrekvensen till hälften. Eftersom lådan är fix så kan vi inte manipulera så mycket med 'kondensator värdet' och då membranupphängningens mjukhet. Alternativet är att göra massan 4ggr så stor. Då sjunker verkningsgraden med 12dB till 75dB... Q-värdet går upp till det dubbla - 1.42 och vi kommer att få en peak på några dB. Verkningsgraden kan vi kompensera med att öka kraftfaktorn med 4ggr (det är rätt extremt mycket!). Problemet då är att Qt kommer att bli bara en 16-del av det ursprungliga (och vi kommer få ett system som faller av tidigt så att vi kommer ändå inte att nå 20Hz vid -3dB... Då får man gå in och manipulera någon annan parameter istället. Mjukare upphängning, större låda, lägre talspoleresistans o s v.
Nu är det kanske läge att läsa min profilsignatur...    |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 16:20:39
|
En mycket enklare fråga! Köp en stor billig trisseförstärkare. Gärna en som går att brygga. En NAD216 kanske. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 16:23:13
|
Ett enklare svar kan också anges på fråga 5.
Dämpmaterialet kan göra så att lådan blir akustiskt större än vad den är faktiskt. Upp till 20% har jag för mig med rätt dämpmaterial. |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 17:04:32
|
Jag håller med "Nagref" ! Köp ett kraftfullt slutsteg som går att bryggkoppla. Själv så har jag ett Rotel RB-981 som jag kör bryggat (1X360W) som driver min subwoofer. Jag är väldigt nöjd !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:40:27
|
quote: Originally posted by markih 5: Att absorbera bakåtstrålande energi (läs ljud). Annars refelekters detta i låda och kommer ut genom konen.
Där måste väl osymmetrisk bakplatta hjälpa?
Den asymetriska bakplattan (som jag själv har använt vid en del tillfällen) minskar inte ljudenergin som finns bakom h-elementet utan ser bara till att den får en jämnare distribution i tidsdomänen. För att få ner energin så måste man tillgripa dämpande åtgärder. Om man nu vill det. Några vill mena att det ger ett livlöst ljud. Jag kan säga som så att det kan (men måste inte) ge ett livlösare ljud. Om det är något man är kräsmagad för så kan en diffuserande platta bakom h-elementet vara en 'bättre' åtgärd. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 01:29:51
|
Ojoj, upphör aldrig att bli förvånad över folks hjälpsamhet här! Efter jag läste ditt inlägg så dök givetvis 100 andra frågor upp 
Jag ängnat den senaste veckan åt en mindre djupdykning i ämnet,, nu har jag nästan ångest  Men ack så mycket man har lära, veckan var dock lärorik.
Det är kul med högtalare, men stundom lite knepigt     
|
|
 |
|
|
Topic  |
|