Author |
Topic  |
|
Reine
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 00:56:01
|
Tja!
Min första post här faktist ;)
Jag funderar på att bygga en egen digitalsignalkabel mellan DVD-Förstärkare.
Så vitt jag förstått så ska det helst vara en silverledare? Har bara hittat en kabel som verkar fin men vet inte om den är så bra? http://www.maplin.co.uk/products/details.php?CartID=0210042302241449044&moduleno=6227&modulecode= Tyvärr så är den slutsåld allt som oftast..
Har ni några tips på några andra kablar som är bra? Gärna länkar till affärer som säljer dom också.
Vilka kontaktdon ska man använda, jag vill ha Bra grejjer som är snygga! Länkar tack!
/MVH Reine |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 11:27:04
|
Hej Reine och välkommen till DIY-forum! Jag själv använder en 75-Ohmskabel som heter RG59 som digitalkabel. Den finns på ELFA för en mycket rimlig summa (10-15 kr/m) och fås dessutom i fem glada färger! Jag valde den röda. ELFA har en kontakt som passar perfekt. Samma kontakt finns också betydligt billigare på Biltema, där den betingar 29,90 kr per par. Kontakten är bra och ser snygg ut. Mittledaren löds till mittstiftet och skärmen kläms fast. Slutreslutatet blir en kabel som fungerar perfekt, som kostar några tior och som ser ut som vilken tusenkronorsdito som helst (om man nu bryr sig om sådant). Jag byggde tre i olika längder - men kör helst optiskt, förstås... :-) Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
erik b.
Member

74 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 12:02:41
|
"men kör helst optiskt, förstås... :-)" Är det inte allmän uppfattning att en "elektrisk" kabel är att föredra före en optisk?!
|
/Erik. (Numera bosatt i norge) |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 13:01:43
|
quote: Originally posted by erik b.
"men kör helst optiskt, förstås... :-)" Är det inte allmän uppfattning att en "elektrisk" kabel är att föredra före en optisk?!
Jo så är det men behöver det betyda något ur en objektiv synvinkel. Att de flesta i Sverige stödjer en Socialdemokratisk regering betyder väl inte så mycket...
Det finns fördelar med optisk överföring och ser vi bara till kabeln så är bandbredden i en sådan vida överlägsen en koax. En optisk länk overför ju information med frekvensen 0.45PHz (15 nollor) medan en koax bara klarar av några GHz (9 nollor). Att sändare och mottagare är av sämre kvalisort är dock en annan sak... Immuniteten mot elektriska störningar är total hos den optiska vilket den knappast är hos den elektriska. Bara för att nämna något som talar till den stackars nedvärderade optiska kabeln. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Reine
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:04:49
|
Men vad tror ni om kabel jag har länkat till?
Är det inte att föredra med silverledare till digitalkoaxkabel? Spelar impedansen någon roll? Måste den vara 75ohm?
|
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:16:11
|
R, Impedansen på pekkas kabel gäller inte i en "hifi konfiguration". Dock är lösningen både billig och bra så varför inte... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:16:31
|
Impedansen är nog det viktigaste när det gäller en digitalkabel. Om du har en annan impedans i kabeln jämför i mottagarkretsen så kommer det att bli reflexer vid övergången där som kan orsak stående vågor i kabeln med jitter och skit till följd. 75 Ohm för oballad digitalkabel och 110 Ohm för ballad. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Reine
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:29:44
|
Jag hittade denna kabel hos Elfa "Flexiform 50Ohm" men den funkar asså inte?!
Art# 55-929-02
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:54:02
|
Nope! 75 Ohm ska det vara för digitalkablar och Tv-kablar... |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:57:15
|
Så sant, missade att det var en digitalkabel det handlade om... Och då är, precis som Nagref säger, ohmen viktig. |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
erik b.
Member

74 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 20:01:18
|
quote: Jo så är det men behöver det betyda något ur en objektiv synvinkel. Att de flesta i Sverige stödjer en Socialdemokratisk regering betyder väl inte så mycket...
Det finns fördelar med optisk överföring och ser vi bara till kabeln så är bandbredden i en sådan vida överlägsen en koax. En optisk länk overför ju information med frekvensen 0.45PHz (15 nollor) medan en koax bara klarar av några GHz (9 nollor). Att sändare och mottagare är av sämre kvalisort är dock en annan sak... Immuniteten mot elektriska störningar är total hos den optiska vilket den knappast är hos den elektriska. Bara för att nämna något som talar till den stackars nedvärderade optiska kabeln.
Självklart finns det fördelar med optisk överföring, tyckte bara att det lät lite konstigt med det där "förstås" då de flesta (inkl. mej själv) föredrar elektrisk i de flesta fall... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 20:07:45
|
Visst Pekkas ordval 'förstås' kan ju disskuteras!  |
 |
|
erik b.
Member

74 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 20:29:00
|
Roligt med ordmärkning |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 20:34:28
|
Det är ett nöje bland många!  |
 |
|
|
Topic  |
|