Author |
Topic  |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 17:04:08
|
Jag hade tänkt mig en simpel variant av en dämppanel att sätta upp på vägg bakom högtalarna samt sidovägg. Det finns varken tid eller snickerikunskap för att kunna få ihop något tillräckligt snyggt som dämpar bredbandigt (som t ex Pekkas). Men om man gör en c:a dm bred ram av något snyggt träslag, fäster en masonitskiva bakom, fyller utrymmet med gullfiber och sätter en grann matta framför, skulle det funka hyggligt för iallafall diskant/mellanregister? Tänkt storlek är väl ungefär 70-100 cm breda x 100-120 cm höga.
Måste mattan vara väl genomsläpplig isåfall eller funkar en vanlig ullmatta t ex? Jag är mindre sugen på aku-skiva eftersom de är så fantastiskt fula! Jag är lite tveksam till att bara fästa något tyg framför också, det blir nog inte tillräckligt estetiskt tilltalande för en kräsen sambo... Mattor är dock OK.
Är gullfiber det lämpligaste dämpmaterialet i ramen? 95 mm bör väl räcka isåfall?
Bör panelerna fästas dikt an vägg eller ska man lämna en liten luftspalt bakom?
Några synpunkter??? |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 17:24:25
|
Har vi inte rdan klarat ut det här.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4983
En fuskwilton på en bas absorbent borde fungera. Kom bara ihåg att kompensera för vikten hos mattan. Ett membran av 3mm plywood som du fäster mattan på skall fungera bra både i basen och övre register. |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 17:34:52
|
quote: Originally posted by Dahlberg
Har vi inte rdan klarat ut det här.
Nja, den tråden handlade om en smalbandig dämppanel för det lägre registret. Nu menade jag en panel med masonitskiva bakom gullfibern (för att få en lite mer mobil enhet) där alltså bara gullfibern och mattan framför fungerar som dämpare. Detta är alltså mer tänkt som komplement till basabsorbenterna. |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 17:38:07
|
Eller menar du att en basabsorbent med 3 mm plywood och gullfiber bakom skulle dämpa högt upp i frekvens också? |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 18:09:43
|
Det har skrivits ganska mycket om dämppaneler tidigare på forumet. Sök och läs.
Här är en länk att begrunda också.
http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1995_07.html
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 18:20:56
|
quote: Originally posted by danielbas
Eller menar du att en basabsorbent med 3 mm plywood och gullfiber bakom skulle dämpa högt upp i frekvens också?
Ja, om du monterar ett ganska tjock matta på plywooden. |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 18:30:26
|
quote: Originally posted by Thomas A
Det har skrivits ganska mycket om dämppaneler tidigare på forumet. Sök och läs.
Thomas
Har läst allt jag kunnat hitta på forumet (av framför allt dig och Pekka) men jag är inte riktigt kapabel eller beredd att satsa så mycket som ni på det hela. Därför undrade jag om det kan funka hyfsat med en matta framför gullfiber enbart. Meningen är alltså att dämpa upp de tidiga reflexerna från bak/sidovägg någorlunda (alltså lite bättre än att bara slänga upp en matta på väggen) men inte att komma åt de lägsta registret. Som jag fattat det dämpar en membranabsorbent inom ganska snäva frekvenser. Vill man få det bredbandigt krävs t ex aku-skivor framför (vilket jag vill undvika pga deras utseende).
Eller är det bättre att göra som Dahlberg skriver att ändå fästa mattan på ett tunnare membran? Fungerar inte gullfiber bra som dämpare även om man inte har t ex plywoodmembran eller hålad masonit framför? |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 18:37:49
|
Sorry Dahlberg, såg inte svaret förrän nu... |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 19:01:04
|
Gullfibern enbart blir ej bredbandsdämpande, utan dämpar mest i mellanregistret och uppåt. Jag tror det också funkar bättre med tunt tyg framför gullfibern.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 19:16:53
|
OK. Då lutar det alltså åt en panel med gullfiber mot vägg (med t ex masonitskiva mellan för mobiliteten), luftspalt, plywoodskiva och på den en tjock matta. Återstår då bara att mäta upp de mest kritiska frekvenserna som ska dämpas för att bestämma tjocklek på plywood och luftspalt. Ja, först ska det flyttas till ny lägenhet förstås... Snart, förhoppningsvis!
Tackar igen för expertis!
En grej till förresten: bör man vinkla panelerna en aning för att minska stående vågor litegrann? |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 19:44:59
|
Lycka till. Rapportera gärna in resultaten. |
 |
|
celef
sirap i datorn