Många inspelningar av Vivaldis "De fyra årstiderna" har jag lyssnat till. Den jag nu har ånjutit, tycker jag personligen hör till de absolut bästa. Den är inspelad på BIS med Drottningholm Baroque Ensemble. En sådan närhet till instrumenten som på det här sättet har jag hittills aldrig upplevt. Det finns så mycket detaljrikedom i ljudbilden, att detta blir lika intressant som musiken i sig. På något sätt har inspelningsteknikern lyckats få samtliga instrument separat tydliggjorda. I stycket "Vinter", avsnitt 4, infinner sig även en djup och torr basinformation från basfiolerna. När dom spelar på detta varsamma och samtidligt markerande sätt, infinner sig den där "WOW-känslan" som man får när ljudet och musiken tillsammans, på ett sammanflätat sätt får allt att kännas så där extra starkt.
Ni som redan har denna inspelning förstår vad jag försöker beskriva, ni andra som inte har den: Ni måste skaffa den!
En av mina referens plattor. Någon gång på 80-talet gjorde en tysk musik tidning ett riktigt årstiderna race alla inspelningar dom hittade på cd var med. Och vinnare vart denna tolkning.
Har säkerligen gett bort 10 ex av denna. Ett ex hamnade i Holland hos en jag köpte en DAC av. Han vart eld o lågor och spred den till sina audiofil kompisar.