HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva 0618: Amanda Marshall
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/05/02 :  22:37:49  Show Profile Send Fisherking a Private Message


Utgiven: 16 april 1996
Bolag: Sony
Katalognr.: 4837915



Som musikälskare har ni säkert precis som jag en hel drös med plattor ni inte gärna erkänner att ni gillar. Dom där skivorna man fick göra en ”dubbelmacka” av när man köpte. Man lägger en Miles Davis överst, en Mike Oldfield under och Patrik Isaksson (eller vad det nu kan vara) i mitten. Det här är en sådan platta.

Amanda Marshall fick ljuga om sin ålder för att få tillfälle att sjunga på barerna i Ontario, Kanada. Hon hade helt enkelt inte åldern inne för att få komma in annars. Jeff Healey upptäckte henne en dag och såg till att hon till slut fick spela in en skiva. Låten ”Let it rain” känner nog de flesta igen när de hör den. Låten var en hyfsad hit runt om i världen 1996 och spelas fortfarande på radion ibland.

Skivan innehåller dock fler riktigt bra spår förutom ”Let it rain”. ”Birmingham”, ”Dark Horse”, ”Beautiful goodbye” och ”Last exit to eden” är alla riktigt bra.



Vad är det då som fängslar på denna skiva som faktiskt har en ganska slätstruken produktion. Jo rösten! Amanda Marshall är en av de oerhört få som begåvats med en röst som skär igenom de tjockaste väggar. Jag får bokstavligt talat gåshud varje gång jag lyssnar till crescendot i ”Beautiful goodbye”. När Amanda tar ifrån tårna rasar alla mina skyddsvallar och jag kan inte annat än älska en sådan sångerska. Jag vet dessutom att hon klarar allt hon gör på skiva och lite till live då jag en gång betalade 600 kronor för att se henne som förband till Whitney Houston. 25 minuters hänförelse var värt varenda öre. Att som 24-åring bli jämförd med Janis Joplin röstmässigt måste väl vara en av de största komplimangerna man kan få.

Varför hör vi inget om denna dam idag?
Hennes skivkontrakt gick ut under 2003 och eftersom den sista skivan och den samlingsplatta som kom efter inte sålde något vidare förnyades inte hennes kontrakt. I december 2005 dök hon upp i någon kanadensisk TV-show men det var första gången på 2 år som någon egentligen sett till henne. Några kanadensiska fans gjorde några försök att spåra henne men det enda de lyckades med var att ta kort på något som kunde vara Amandas cykel.



Blir man sugen på mer efter att ha hört den första skivan kan jag varmt rekommendera den andra skivan ”Tuesday´s Child” om inte annat bara för den helt fantastiska balladen ”If I didn´t have you”.

Till slut: Om det är någon skivbolagsdirektör som läser detta, Vad väntar ni på? Visst är alla idolvinnare i världen söta och duktiga men ingen…… Ingen har en röst som Amanda Marshall.

As the rain falls down upon the interstate
Any doubts she had are all but washed away
One long look back
At Birmingham

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/05/02 :  22:41:31  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Om någon undrar varför veckans skiva är en dag sen så hade jag faktiskt missat att det var min tur.

Jag vet, upp med tröjan och skjut en pingisboll på ryggen bara. Jag kan ta den smärtan.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/03 :  10:51:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Tack för en trevlig recension. Skivorna finns billigt på cd on och en beställning är gjord til mig.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/05/03 :  11:21:18  Show Profile Send drkim a Private Message
Gammal favorit..
Låter lite ljust och vasst på vissa anläggningar - här hemma låter det underbart

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/03 :  12:25:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hon har en site, som inte är så uppdaterad. Kanske det är skivbolaget som driver den.
Fanns lite att lyssna på där.

http://www.amandamarshall.com/

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/05/03 :  12:26:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Varför har jag inte köpt någon skiva med henne för?

Hade för mig att jag hört något och mycket riktigt visade det sig efter en sökning i cd-mapparna på datorn att två låtar med henne återfanns på Radio City Love Songs 5 & 6 (På tal om dubbelmacka, gamla synder... ). "Let It Rain" och "Dark Horse".

Verkar ju riktigt trevligt .

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/05/03 :  14:03:30  Show Profile Send edison a Private Message
Alla tre albumen (alltså inte samlingsplattan) kan provlyssnas på www.amazon.com


Länk

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/05/03 14:04:17
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:43:25  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Skitbra skiva och ännu bättre artist, kan bara hålla med Fisherking, Amanda är GRYMT underskattad.....och som sagt, vad gör hon nu egentligen?

Amanda.....Come back.....

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:43:40  Show Profile Send stargazer a Private Message
Första skivan tycker jag är bäst, men även de andra är bitvis väldigt bra.

Ett exempel: På Skivan "Everybody's got a story" finns den tok-grymma acapellalåten "Inside the tornado" och där flexar hon stämbanden ordentligt *ryser av vällust*. Hon är grym, den kvinnan.

Amanada, skit i alla idiotiska skivbolagsdirektörer - starta eget skivbolag, samla kraft och visa världen din potential!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/05/04 :  10:59:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Oj, oj, oj, denna måste jag kolla in.
Tack för att du delar med dig av dina guldkorn Fiskarkungen!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/05/11 :  22:13:07  Show Profile Send new order a Private Message
Va skoj att ni uppmärksammar Amanda Marshall.Håller med helt och fullt i berömmet.På den första skivan fick hon väl hjälp med låtskrivandet av Eric Bazilian,The Hooters (gruppen,inget annat!)fantastiska gittarist och låtskrivare.

edit stavfel

Edited by - new order on 2006/05/11 22:14:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000