Om man titar på Elfa o deras MKP kondingar (tex 65-482-42) så tål den 630V DC o 400V AC så papprskoningarna borde ju tåla runt 500V DC om man nu kan göra en sådan jämförelse....
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Det är ganska lugnt att multiplicera AC med 1.4 för att få DC-spänningen som då skulle bli 420V DC. De brukar tåla ytterligare lite mer men det där är ganska säkert.
quote: Det är ganska lugnt att multiplicera AC med 1.4 för att få DC-spänningen som då skulle bli 420V DC. De brukar tåla ytterligare lite mer men det där är ganska säkert.
Om man multiplicerar AC (RMS) med sqrt(2) dvs ca 1,414 så får man toppspänningen i AC-vågen. Så det måste antagligen vara ett absolut säkert värde (om dom med ac inte, av någon underlig anledning, skulle mena ACpp , peak to peak, toppvärde)
Jag kan tillägga att om man däremot tänker använda en kondensator till AC så klarar den angiven ACspänning (eller framräknad (DCV/1.41 ) endast om: 1. spänningen är sinusvågformad 2. frekvensen inte ger upphov till för hög uppvärmning i kondensatorn.
Lite att tänka på framförallt om en kondensator endast har angiven DCspänning.