Author |
Topic  |
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:12:35
|
quote: Originally posted by Timbre
Smaken är som baken men det går att leva med. 4,25 meter till bakvägg.

aaah.. där kom de igen, sonusarna
PORR!       |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:43:12
|
Jag som trodde att han menade väggen bakom högtalaren?MvhKristofer |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 18:17:03
|
haha fräckt basen rinner ner i trapphuset =) den har jag aldrig hört förut... |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 19:09:06
|
Nu så kan jag berätta....
1. Det funkade bra med röstmusik utan bas
2. Det går inte att köra utan bakvägg med ett par stativare (även om det är 1.3se)
3. Jag möblerade om igen (sket i bilden utan bakvägg)
Så nu när sambon har kommit hem igen så får man kompromissa =(((
Lägger upp bilder där bilderna skall vara på nya uppställningen (rätt tråd)
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 20:56:16
|
Ja, med stativhögtalare kan det bli i slankaste laget. Det märkliga är hur hjärnan anpassar sig. Har även provat stativare "utan bakvägg" och efter att ha lyssnat några veckor känns det konstigt att spela på vanligt sätt. Luftighet och precision blir onekligen påverkade av närstående väggar om dessa inte är rejält dämpade. |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 21:00:39
|
Jag får la ta frågan igen. Timbre,har du mycket bas i trappan? |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 21:21:06
|
Jag med. Timbre hur långt har du till högtalarna och vad är avståndet mellan dessa vackra pjäser?
Du har rätt Timbre. Hjärnan är mycket anpassningsbar. Man kan märka detta genom att testa med ett par tonkontroller. Man börjar på neutralat och konstaterar att det låter normalt. Sedan vrider man bort all diskant och lyssnar en kvart. När man sedan ställer in neutralt igen låter det ljust. Sedan kan man dra upp till full diskant och lyssna en kvart. Sedan ner till neutral igen och då låter det dovt. Samma inställning kan alltså uppfattas så totalt olika beroende på hur hjärnan har fått vänja sig.
Jag försöker få till en neutral återgivning och sedan får hjärnan "anpassa" sig efter den så att säga. Inte alltid så lätt men försöka duger som man säger. 
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 22:03:52
|
Oj, jag har varit på "formatövningar" i eftermiddag och har missat frågan. Det har blivit mycket hifi dom senaste dagarna... Det är betydligt större basvolym bakom högtalarna än framför. Undantaget motstående vägg, där är det mycket. Måste bero på våglängden/rummets längd. I trappan är det inte speciellt bastungt efter vad jag kan uppfatta. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 22:15:15
|
Hmm...avstånd... : Mellan diskantelementen runt 2,60m (hade gett mycket för en meter till). Till högtalarna från 3m och uppåt beroende på hur man väljer att flytta stolen. Inga idealmått men det bästa som går att pressa fram. |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 22:30:35
|
3 meter är nog inte alls så pjåkigt med 2,60 mellan diskanterna. Jag vet ju inget om spridningsegenskaperna men med tanke på att dom ser stora ut kanske dom är tänkta för en stor triangel?
Jag fick för mig att det var mycket längre till högtalarna via fotot men du har ju en stol förstår jag och tycker mig se också. Det är jädrans stiligt hemma hos dig ska du veta! 
Hur högt sitter diskanterna ungefär?
John |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 22:43:56
|
Tack, kul att du tycker det. Helst skall det ju låta någorlunda också... Diskanterna sitter 110cm över golvet och på inrådan av Björn bytte jag till högre stolar. Billigaste tweaket för dom fanns alldeles intill... |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 01:14:44
|
quote: Mellan diskantelementen runt 2,60m (hade gett mycket för en meter till).
Det är ju bara att bygga ut lite..... 
Tycker också att det är väldigt fint hemma hos timbre (av bilderna att dömma).
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 01:26:02
|
Att flytta runt lite på sig själv och högtalare är väldigt billigt oftast. Uppåt kan kosta lite mer än sidledes men det är ofta försumbart. 
2,60 och 3 låter som en vettig uppställning när det inte går att bredda mer. Med tre meter menar jag då till mittpunkten mellan högtalarna. 3,3 meter till högtalarna är samma sak. Har du testat detta enbart på empirisk väg eller har du haft något teoretiskt med i grunden?
John |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 06:27:21
|
Inspirerad av en artikel om "den gyllene ovalen" började jag flytta omkring högtalare. På den vägen är det och resten är kompromisser. Det är lite kul att se hur folk flyttar på stolen. Några drar sig instinktivt fram mot högtalarna, andra (liksom jag själv) glider gärna bakåt och ökar avståndet... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 08:03:42
|
quote:
Vad som vanligen händer är att basförstärkningen varierar beroende på plats och avstånd från väggar. När du tar ditt exempel, kanske du hör basen i ett visst spektrum förstärks, skulle du lyssna på andra frekvenser kanske dessa försvagas.
Tack Markih |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 10:33:22
|
n00b!
Rummet ser på tok för kalt ut. Du och din sambo bör ta en tur på stan och inskaffa mysiga inredningssaker som höjer livskvaliteten och skymmer sikten för bovar som vill titta in genom fönstret och ta dina ägodelar.
Med andra ord: Gardiner (dubbla, om detta går att förhandla fram) och en rejäl matta för att värma fötterna under vinterhalvåret. Möblera och dekorera tills rummets akustik känns behagligt, inte överdämpat som i en koja byggd av madrasser eller kallt och ekande som i ert trapphus (gissar jag).
Efter det kan du skyffla runt högtalarna utan ände...
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 13:32:05
|
quote: Originally posted by JM
Ett rum kan inte bli för stort ! Det enda problemet är väl att basnivån kan bli lite svag. (mycket luft att sätta i rörelse)
Jag skulle jättegärna ha ett rum som är 20x15 meter och 4 meter i takhöjd ! ;) Åsså ett biljarbord, åsså ett jätteakvarium, åsså en Porche på parkeringen..... He !
Mvh/Janne
Jaså jag skulle föredra en Ferrari för den goda sakens skull.Ofta så upptäcker jag att jag vill flytta längre och längre bak i lyssningspositionen men ytterväggen sätter gränsen. Får leta reda på ett slott,eller nåt? MvhKristofer |
 |
|
Topic  |
|