HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det någom som har erfarenhet av Goldmund?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/10 :  02:09:46  Show Profile Send Nagra a Private Message
Dom är bra på att göra klockor, men hur är det med deras audio??

ACCUrate PHASE

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/11/10 :  02:11:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den var VÄLDIGT bra för 10 år sen. Idag så vet jag inte.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:40:20  Show Profile Send Bland a Private Message
Helt fantastiskt bra. För tio år sedan fick jag höra ett komplett Goldmund system hos glotta. Deras ref. skivspelare (vilken spelare) mimesis nio tror jag det var och någon högtalar modell typ golvstående ( ca 1,3m höga). Otroligt bra. Vilket ljud. De gör alla gånger fortfarande bra saker. Det är dyrt men vilken kvalité. Om jag ägde en sådan anläggning skulle jag aldrig byta den. Spela roll om den är 10-20-30 år gammal, den låter alltid bra och är vacker att titta på. Vad mer kan man begära?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/10 :  13:50:50  Show Profile Send nin a Private Message
Bland, VA!?? Fick du höra på denna underbara spelare:

??

Såg en beg till salu i England för ett tag sedan...Mums, tror den låg mellan 150-200 kakor. Nypriset var väl runt 400 kakor. Men jag vågar inte köpa den eftersom dom inte har spelare kvar i sortimentet så om något händer.

Edited by - nin on 2002/11/10 14:49:33
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/10 :  14:36:58  Show Profile Send Bland a Private Message
ja nin. Jag fick höra den. Helt underbar. Vilken skapelse. Nej, jag skulle nog inte köpa den beg. De första ex. är nog snart 20 gamla. Egentligen ingen ålder på denna spelare då kvalitén är enorm. Om något går sönder så är det väldigt dyrt att laga, om det överhuvudtaget går. Vad jag vet så är goldmund armar oerhört svåra att montera. Men, samtidigt är det ett mästerverk. En produkt som man kan leva med hur länge man vill. Om man är mekanisk och elektronisk kunnig då kan man säkert lära sig hur skapelsen fungerar och då har man en spelare som är hur bra som helst (jag är inte kunnig). Efter ha sett den och hört hadde jag svårt att tänka på något annat. Jag tom drömde om den vilket jag ibland fortfarande kan göra.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/10 :  14:52:15  Show Profile Send nin a Private Message
Bland, Ja, jag skulle verkligen överväga att köpa den om jag visste att Goldmund gav säkerhet att dom kan fixa den om det händer något framöver. Det är väl det som är största hindret, annars så skulle den vara med min shopping lista på ny skivspelare med SME 30/2 och VPI TNT HR-X.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/10 :  15:03:22  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag tror nog att goldmund ställer upp men det blir dyrt. På deras hemsida har de lagt upp en lista för vanliga fel på de mindre modellerna och de skriver att ibland kan rep. kostanden bli högre än beg.inköpspriset. Vissa fel går inte att laga då de saknar reservdelar och faktiskt kunskap. Sme 30 och vpi duger gott som ersättare :-). Mycket bra spelare. Har aldrig hört vpi eller 30 (bara 20). Båda är mycket bra spelare. Personligen kanske jag skulle luta åt 30 då jag tror att den är mindre tweakig och har nog högre kvalité, men det är bara en gissning. Men en vpi med en graham 2,2 är en säkert en strålande spelare och kanske något vackrare att titta på. Vilket inte man ska försumma.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/11/10 :  15:30:54  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Hej Nin
Annars har du en svensk skivspelare som inte heller går av för hackor Simply Black 330 men den kanske är för billig,S.B med en SME 5:a och en trevlig pickup låter förmodligen också mumma,jag äger en 330 dock med en SME 309 arm men den är lite tweakad och en clearaudio pickup det tycker jag låter riktigt bra utan att man kommer upp i den riktigt hysteriska prisklassen.
Lycka till
Mvh
Neon Park
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/10 :  15:41:55  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Har hört en Goldmund vinyl med.. master kanske den hetter.. aja, minns inte alls, var så länge sen.. men den har luftlagrad tangentialarm mm bla bla bla.. de är fina att titta på iaf=)

*vill ha*
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/10 :  16:05:27  Show Profile Send Nagra a Private Message
Har fått höra att den kostade typ 100000 när den kom ut för ca 10 år sen...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/10 :  16:48:07  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Nagra

Dom är bra på att göra klockor, men hur är det med deras audio??

Hej Nagra!

Har en simpel modell av Goldmundsskivspelarna, den heter Studietto.
Har aldrig behövt reservdelar till denna, den slår ut det mesta som finns idag trots en del år på nacken.
Goldmunds förstärkar serier är också mycket bra, några av mina kamrater har sådana. Goldmund, Audioresearts och kanske även Krell och M.Levinsson tillhör det yppersta man kan äga!
Klockorna är inte lika bra dock.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/10 :  16:48:54  Show Profile Send nin a Private Message
Bland, Ja det är det jag är rädd för, att det kan dyrt eller ännu värre inte går att laga. Ja, jag lutar åt SME själv, tror nog det är mindre tweakning med den. Med kanske en Graham 2.2 arm, jag hoppas jag kan få lyssna på en innan, eller iaf en SME 20/2 innan, fast VPI'n ser snyggast ut (fast ljudet är det viktigaste). Hur låten den tycker du?? Vad var det för pick-up på den?

Neon Park, Ja, den hade varit intressant om det var i SME 20/2 nivån jag skulle köpa, men har bestämmt mig för att satsa rejält.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/10 :  16:55:00  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
nin, varför inte en yorke? För lång väntetid?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/10 :  18:36:48  Show Profile Send nin a Private Message
Hatoil, Nja, är väl mest inne på spelare med flytande upphängning. Att även ha en agent i Sverige är en fördel. Och ännu bättre är att Veteran Hifi kommer HEM till en och installerar spelaren åt dig, så att blir rätt.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/10 :  18:42:28  Show Profile Send Nagra a Private Message
Majjen: Jag menar naturligtvis att Schweiz är bra på att tillverka klockor....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/10 :  18:44:33  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Hörde en Goldmund Studio för några veckor sedan, det lät mycket bra. Vinylkringutrustning för sisådär 40.000kr gjorde väl sitt till. Det finns en firma i England som reparerar Goldmundspelare, jag återkommer när jag hittat adressen.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/10 :  18:54:32  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vad får ni alla pengar ifrån?
Om kvalitet får bestämma och priset inte betyder något så varför inte denna skivspelare: Sigma 5000.Av Takeshi Teragaki

Edited by - jatttelite on 2002/11/10 18:59:02
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/10 :  19:01:18  Show Profile Send Bland a Private Message

Hej Nin

Det är några år sedan jag lyssnade på sme 20 men som jag minns var den som man kan begära av en spelare av den kvalitén. Bra bas, mellan diskant osv. Ljudet har en bra balans mellan registerna och sticker inte ut någonstans. Den har inga svagheter och det skall den inte ha. Apparater i detta pris skall låta bra och det gör den. Det enda, jag inte tyckte om, var att den lät lite kall, steril. Jag saknade glöden. Jag tror att det berodde på nålen, någon modell av clearaudio. Jag tycker att clearaudio kan låta lite hårt, men allt handlar om anpassning. Hur mycket du vinner på 30 vet jag inte då jag inte har hört den. Om den ger mer av samma sak så låter den oerhört bra. Däremot tror jag att lyftet är bra mycket större mellan en lp12 och 20 än mellan en 20 och 30. Jag kan ha fel men....jag tror det. Vilket fall som helst är det spelare som håller en livstid om sköter om dem med värme. Vilket man skall.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/10 :  20:16:08  Show Profile Send nin a Private Message
Hur mycket du vinner på 30 vet jag inte då jag inte har hört den. Om den ger mer av samma sak så låter den oerhört bra.

Ja, av dom jag pratat med så är SME 30/2 klart bättre och ger mer av ALLT!! Tror också att em 20 är bättre än LP12, men det är utan att testa dom, bara vad jag tror.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000