Author |
Topic  |
|
erixon
Member

375 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 21:17:55
|
Jag har en fråga när det gäller den trådlösa musen till min dator. När datorn är igång så låter anläggningen inte bra, ljudbilden minskar, vissa skivor låter skränigt etc. Har provat nätfilter, byta faser utan resultat. Fick en såndär knäpp ide och installerade en vanlig mus till datorn (sladdansluten) och vad det verkar så är problemet borta.
Är det någon annan som har nån ide/erfarenhet. Det är trots allt en sändare och mottagare till en trådlös mus så helt befängt är det ju inte att den skulle kunna påverka anläggningen.
En ide någon /erixon |
"life is to short for boring hifi" |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:00:39
|
Vad var det för typ av trådlös mus? |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:24:54
|
Jag har Logitech stora trådlösa mus, ingen aning om den påverkar anläggningen. Drar batterier som fan gör den däremot, man skulle kunna tro att det är en annan sorts trådlös mus .
Nåt som påverkar däremot är datorn, som SKA stängas av när man lyssnar. Då snackar vi bättre ljud! Så då kvittar det vilken mus du har. Speciellt nya datorer låter som ett jetplan, även om man maxar stereon så hörs det igenom. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:35:51
|
quote: Originally posted by yalpa
Speciellt nya datorer låter som ett jetplan, även om man maxar stereon så hörs det igenom.
När jag maxar stereon så hör jag inte ens att jag själv sjunger (och det är betydligt högre än datorns tre fläktar...)      |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:41:44
|
Den trådlösa musen kan inte påverka anläggningen !!!
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:51:02
|
"Speciellt nya datorer låter som ett jetplan"
Det beror på det, min Dell är väldigt tyst och bra, liksom min Mac. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:52:56
|
Nagref, akta hörseln! 
Hur högt spelar du egentligen? Endera spelar du jävligt högt eller också har du svag röst.  |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:56:12
|
Hmmm... jag har en tokklockad dator som låter som en damsugare....
Den kan du självklart höra, men inte en trådlös mus =))
//jonas |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:02:02
|
kom på en sak till...
Man skall aldrig använda trådlösa möss !!!!!
//jonas |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:24:15
|
quote: Originally posted by n00b
kom på en sak till...
//jonas
Exakt... vi måste ju gägna "tråd" industrin.. heheh..
Tänkte byta ut min kabel till min mus där hemma.... kanske en fet silver kabel med plasma skärm?
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 07:32:15
|
quote: Originally posted by Neodynium
quote: Originally posted by n00b
kom på en sak till...
//jonas
Exakt... vi måste ju gägna "tråd" industrin.. heheh..
Tänkte byta ut min kabel till min mus där hemma.... kanske en fet silver kabel med plasma skärm?
Om du vill ha en mus med silvrig skärm och genomskinlig plast runtom så köp en MAC =)))
Kanske kan vi fråga Jorma om han kan föra kablar till musen, det hade varit coolt

//jonas |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 16:44:54
|
varför skulle inte signalerna på en trådlös mus kunna störa stereon? |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 17:25:55
|
quote:
varför skulle inte signalerna på en trådlös mus kunna störa stereon?
Det undrar jag med.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
erixon
Member

375 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 18:25:15
|
Musen jag använder är en Logitech som funkar med nån sorts radioöverföring till en liten "låda" som är ansluten till datorn.
Datorn och anläggningen går på skilda faser. Har även försökt med nätfilter utan resultat. När jag ersatte den trådlösa med en vanlig mus minskade/försvann den negativa effekten på ljudet.
Har man barn i huset håller det inte att stänga av datorn när man ska lyssna. Chat, Lunastorm, Kazaa etc.
/erixon |
"life is to short for boring hifi" |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 19:04:00
|
Jahopp..... då ger jag mig då
//jonas |
 |
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 12:02:52
|
det förhåller sig kanske så att musen inte stör via elnätet, utan genom att den sänder ut en frekvens, antagligen LPD, dvs på 400MHz-bandet, har du en tillräcklig högimpendiv ingång i din förstärkare eller förförstärkare som inte är stenhårt beskuren med filter till 20-20 000Hz eller så, så kan ingångssteget förvandlas till en radiomottagare (prova att hålla musen vid signalkablarna) vilket då medför att försteget jobbar på som vanligt med audiosignalern men samtidigt får jobba med mycket högre frekvenser än så, alltså tappar man dynamik, steget kanske till och med klipper för att det får för stark RF-signal in.. labba vidare vettja!
(själv hade jag problem med en förförstärkare som jag inte hade filtrerat tillräckligt väl, ljudet lät skräp, allt berodde på en oscillator i en kortvågsmottagare som jag hade 1-2 meter ifrån försteget, gissa om det tog ett tag innan jag kom fram till vad som var problemet.)
|
Livet är för kort för mono |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 19:31:11
|
Hej! Jag har väldigt svårt och tro på det. Då borde datorn vara i samma rum för att påverka din stereo. Det kan vara annat som påverkar, ibland så tycker jag att det låter sämre från nån av mina skivor som jag har tyckt låtit våldigt bra nästa gång så låter den helt okej. Har troligtvis mycket med elnätet och göra tror jag eller vad det är. Kan kanske vara vi själva som inbillar oss saker "fan vet".
mvh/PO
quote: Originally posted by erixon
Jag har en fråga när det gäller den trådlösa musen till min dator. När datorn är igång så låter anläggningen inte bra, ljudbilden minskar, vissa skivor låter skränigt etc. Har provat nätfilter, byta faser utan resultat. Fick en såndär knäpp ide och installerade en vanlig mus till datorn (sladdansluten) och vad det verkar så är problemet borta.
Är det någon annan som har nån ide/erfarenhet. Det är trots allt en sändare och mottagare till en trådlös mus så helt befängt är det ju inte att den skulle kunna påverka anläggningen.
En ide någon /erixon
|
 |
|
|
Topic  |
|