Finns det någon smart lösning på kablage till en separat strömförsörjning till ett rörsteg?
1 Kan det medföra brum om man lägger rörglöd och anodspänning i samma kabel? Alt. använda två anslutningar med glöd i ena och anodspänningar i andra. Vad händer med jorden då? 2 Var delar man smartast upp de olika spänningarna? I PSU:n eller i steget? Tänker närmast på anodspänningarna.Till glöden använder jag två lindningar för att få strömmen att räcka.
Till min OTL körde jag glöden (230VAC + 12VAC) i en separat kabelstrumpa. Övriga likspänningar + jord, ca 10 kablar i en egen strumpa med multikontaktdon. Anodspänningen delar jag sedan upp till drivsteget och slutsteget på plats.
Så det är genomförbart. Var sitter de olika jordpunkterna? Vilka kontakter använde du?
Tänkte förtydliga problemställningen: Om man använder två kablar får man nog tänka sig för med jorden med tanke på brumslingor och att chassiet alltid är jordat med spänning på. Någon bra lösning?
Jag brukar låta det separata agget flyta. Normalt brukar jag låta glöden ligga på en positiv DC-potential och det fixar jag i förstärkaren. Glödens jordreferens tar jag normalt vid kontakten för övriga spänningar. Anodspänning och bias brukar dela jordtråd från agget om bias kommer från en tapp på anodlindningen, annars delar jag på det och kopplar ihop vid kontakten i förstärkaren. Från denna kontakt brukar jag sedan dra en jordbuss genom förstärkaren till ingången där jag ansluter den till chassi.
XLR-kontakter funkar bra till denna tillämpning. Finns upp till 5-poliga.
Hur göra för att inte blanda i hop kontakterna. 3-polig XLR kan tas för en ingång. Well. Använda 4-polig är en lösning. Vilket gör att man måste ha en 5-polig till matning nr:2. Lite onödigt många poler.Men det får man väl ta. Kan ju få för mig att hitta på andra hyss som behöver fler matningar.
Hej igen, angående jordpunkterna så har jag två stjärnjordningar; en uppe i förstärkaren och en i nätdelen. 4-polig xlr fungerar perfa för glödmatning iallafall. Har man flera kan man ju köra hane-hona hona-hane (om du förstår vad jag menar). Då kan man ju inte koppla fel, däremot känns det kanske lite lurigt att en hane som bär farliga spänningar i sina piggar...