Author |
Topic  |
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:44:31
|
Någon som vet vad som händer teoretiskt med ljudet när man lutar högtalaren bakåt lite ... |
mvh Patrik...
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 21:15:12
|
Ljudbilden blir högre!?
   |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 21:21:41
|
Hejsan!
Detta är svårt att svara generellt på!
Vad har du för högtalare? MTM, MT eller nått helt tredje (dvs D'appolito eller icke?). Hur högt sitter du? Hur hört upp är elementen placerade?
När man lutar en högtalare så förkjuter man elementen tidsmässigt, eller rättare sagt tidsmässig förskjutning till när ljudet når dina öron. Vettiga högtalare (vågar jag väl skriva) är "i ordning" vad gäller tids-aspekten. Om man börjar ändra här, kan det bli fel. Å andra sidan, kan det i vissa situationer bli mer rätt, om man sitter på en ovanlig höjd (hög stol eller låg soffa e.dyl.).
Snurrigt va? ;-)
// Pär E |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 21:42:39
|
Lyssna stående eller lyssna lågt. Det blir inte exakt samma sak eftersom reflexmönstret inte stämmer med din fråga men lite hum borde du få hur det låter. Dock har nog dom flesta högtalare konstruerats för en viss höjd.
Som kuriosa kan jag berätta att INO pi60 har den egenheten att den projicerade ljudbilden ligger kvar där den "borde" om man reser på sig. Det vill säga att om ett piano spelar en bit bakom högtalarna i höjd med högtalarna så bör det låta från en punkt bakom högtalarna men fortfarande på samma höjd från golvet. När man pekar på pianot när man står upp pekar man inte alls mot linjen mellan högtalarna utan på en punkt långt högre upp ovanför denna linje. Jag är inte säker på att detta fungerar för alla människor. Det kanske beror på hur ytteröronen är skapta men det är jag inte säker på. För mig fungerar det bra. Den här featuren är inte vanlig. Jag vet ingen annat märke som har denna smarta lösning. Dom flesta konstruktioner har nog mest konstruerats utifrån "sweet-spot" med närliggande omnejd gällande höjdplanet.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 04:07:16
|
Att prova sig fram ar naturligtvis basta radet. Som namns ovan ar det sakert ocksa markesberoende. Jag har sjalv fatt radet att luta hogtalare bakat fran en "proffs-installator". Har aven last samma rekommendation i en del recensioner... Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 10:43:19
|
Lut på högtalaren är aldrig bra, fräter sönder elementen.
Så här skriver ScanSpeak på sin hemsida: "Di dejlig at hvar man kund köbe lut, men di skä användes sparsamt på all di elementen vi fabicer. Lite lut, lite lyd & mycke lut inge lyd."
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 11:26:54
|
Vissa högtalare är ju precis som fisk, färdiglutade när man köper dom. Mårten Design exempelvis. Då slipper man fundera på det. |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
|
Topic  |
|