Hej på er. Jag är en av många, tror jag, som läser på forumet men inte är så aktiv i diskutionen. Vänder mig nu till eran stora erfarenhet för att få hjälp.
I en annan tråd är det ett gruppköp på gång av en dac som jag tycker verkar intressant. Frågan är om den kan ge min anläggning ett lyft?
Jag spelar på följande: SONY CDP 50 ES som känns lite slö. Sentec SCA-1 lätt moddat av svalander QUAD 405 HD-moddat DIY 2-vägare baserad på perless hds 6,5" o Vifa D27-45-06 diskant. Diskanten tänkte jag byta till något bättre.
Vad tror ni är dacen bra nog att ge mig ett lyft?
uffe
uffe
- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet -
Som jämförelse använde jag min DAC till en Pioneer PD06. Det gav ett klart lyft. Mer o större stereo-perspektiv. I den satt redan LC-Audios utgångskort och klocka.
I min CD lägger man plattorna upp och ner. Pioneer kallar den för "Stable platter meckanism"
Kör man med extern DAC styr klockan bara driven. På DAC:en omklockas signalen så jag vet inte hur stor nytta en superklocka gör. Mer intressant vore om man kunde styra både driven o dacen med samma klocka.
För att få ytterligare lite mer välljud kan man pilla dit lite extra kondingar på spänningsmatningen. Det finns plats på kortet för små fina Wimakondingar. ( Gäller för Monica 1545 DAC. Forumets gruppköp. ) En modd som ger hörbar skillnad är att byta utgångskondingen.
Jag lägger skivorna som vanligt. Jag vill inte lägga för mycke tid på detta projekt så jag passar troligen ev. ytterligare moddar i så fall. Behöver hellre prioritera högtalarna ...
Tror jag hänger på. Ingen mer som har råd?
uffe
- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet -