Ok. Samlar info för det kommande vinterprojektet; ett Hypex-steg, UcD400, antagligen. Kommer använda trafo på 800-1000VA. Då behövs en softstart. Men till frågan:
Är det bättre att köpa en färdig variant? Lc-Audios, eller Hypex egna, eller en 'bygg-nästan-själv'-variant som denna:http://ampslab.com/inrush.htm? Eller kan man bygga en enklare variant helt själv?
Tyristorer funkar, Hypex har det men jag har valt att inte ha det. Mitt mål var att ha så okritiska komponenter som möjligt. Tyristorer (triacar) har väldigt olika triggström och det är mycket svårare att välja rätt typ för en novis.(= mer support)
Satt för ett tag sedan i samma funderingar...och hade en tråd igång om det också. fick allehanda förslag men hamnade med Per-Anders grejer till slut.
Följande är mina erfarenheter....( varför det blev dessa) On/Off funktion ( Iofs slutade mitt bygge med en relästyring av brytarfunktionen, men det går ju att använda en brytare direkt.) Seriös design ( bryter bl.a. bägge faserna ) Fint kort...( ville inte hålla på med experimentkort eller etsa själv när det handlar om 230VAC) Bra pris/prestanda således.
Dessutom var det inga problem att bygga dem.
mvh
Magnus
edit: Nu fick du lite reklam P-A
- Det finns inget problem som är större än lösningen..