Är nyfiken på detta med drossel i stället för resistor i anodkretsen på ett enkelt triodsteg. Plötsligt slog det mig att det borde vara ett enkelt sätt att höja spänningssvinget från drivsteget i min lilla 6L6 SET. Jag har idag en halv 6SN7 i vardera kanalen som drivsteg och skulle vilja styra ut slutrören lite hårdare. Hur mycket mer sving kan jag få av att bara byta anodresistorn mot en lagon stor drossel?
(jag förutsätter att jag måste minska katodresistorn också för att hålla bias på rätt nivå) EDIT av snavfel: naturligtvis ska Rk ÖKAS när Ra minskar för DC.
Som jag uppfattat saken beräknas drosselns induktans ur lägsta tonfrekvens och förstegets ra || slutrörets sammanlagda ingångsimpedans. -Rätt tänkt?
Har en onödigt stor induktans någon negativ inverkan annat än att lindningens kapacitans lär dämpa högre frekvenser? Kan man utan att räkna noga dra till med någon ungefärlig induktans som borde funka inte allt för dåligt? Sedan är det ju 6-8mA DC över drosseln också så luftgap antar jag är ett måste. Kan man redan med mina bristfälliga uppgifter gissa en ungefärligt fysisk storlek på järnkärnan?
För en given matningsspänning kan man räkna grovt med ungefär det dubbla spänningssvinget om man kör med drossel istället för resistor. Katodmotståndet måste förstås trimmas som du säger, men jag vill få det till att värdet ska höjas, inte sänkas.
En enkel introduktion till drossellast är att köpa några Hammond 156C (150H 8mA) från Edgaraudio. Två sådana i serie blir en riktigt skaplig anoslast åt rör som har uppåt 10kohm inre motstånd, har man lite häftigare rör så klarar man sig med en drossel även om två i serie förbättrar HF-egenskaperna. Har för mig att dessa drosslar kostar under 150:- styck, ett givet köp eftersom drosselkoppling (enligt mig då) är mycket bättre än resistorkoppling.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Har läst något om det. Är det då man lägger några dioder mellan anod och g2 så man får ett fast spänningsfall? Gissar att det bara är att hålla koll på högsta genomsnittliga Ig2. Så länge man inte går över max Ig2 i databladet borde vilken pentod som helst kunna köras som triod med skärmgallret som ensam anod (med usel verkningsgrad som följd så klart).