HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bra väggdimmrar sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/08/26 :  19:05:28  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har just flyttat in i en ny lägenhet där jag kommer att behöva väggdimmrar för att kunna få en trivsam belysning.

Eftersom dimmrar kan ställa till med en hel del störningar i elnät som kan påverka min HiFi-anläggning så blir jag lite nervös inför montering.

Jag behöver få tips på bra väggdimmmrar som inte läcker ut/orsakar störningar. Vad finns det för typer och vart kan man köpa dom?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/26 :  19:23:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Aj, aj, aj. Se hellre till att ha en dubbel-knapp där du har mysbelysning på en (andra lampor med lägre W). Och en knapp där du har fullbelysning(högre W), för städning osv. Dimmrar är mycket sällan en höjdare.

/M
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/08/26 :  19:36:01  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag vill helst inte dra in flera ledningar i min hyreslägenhet.

När jag tittat runt lite så verkar det som att det är sk. transistordimmer som jag behöver. Är det rätt? Vad finns det för bra och prisvärda modeller/märken?

Edited by - Gebex on 2006/08/26 21:28:20
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/08/26 :  23:09:33  Show Profile Send weedo a Private Message
Kolla in Kjell & Company och sök på "Nexa". Där finns det kanske något som passar?
http://www.kjell.com/

Själv använder jag deras trådlösa strömbrytare. Det funkar utmärkt och jag har inte haft några prblem med störningar i stereon.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/08/27 :  00:27:11  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tack för tipset.

Det är dimmrar för takbelysning som jag söker. Jag skall ersätta de normala väggkontakterna med dimmrar.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/08/28 :  08:37:08  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag var idag i kontakt med ELFA:s tekniker. Efter att ha kopplats runt lite så kom jag till den som var bäst på dimmrar.

Han hävdar att ingen av ELFAs dimmrar släpper ut något på nätet för om de gjorde det så skulle de inte bli godkända att använda. Stämmer det?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/08/28 :  16:00:33  Show Profile Send Stormen a Private Message
Intressant, själv gillar jag B&O dimmrar som du köra med IR-fjärr, fungerar riktigt bra trotts det annars dåliga räckvidden för IR. det är även touch funktion på dom. Men dom kostar tyvärr mer än skjortan. Tyvärr vet jag inget om dom skickar tillbaka störningar på nätet. Men de flesta apparater gör väl det. Kolla in osc. när du kör med en dammsugare
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/08/28 :  16:13:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det hackar sönder strömmen och skickar ut störningar på nätet som stereoanläggningen inte gillar. Ajajaj. Absolut förbjudet i mitt hem. Stearinljus är bra för att skapa myspys.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:58:47  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Han hävdar att ingen av ELFAs dimmrar släpper ut något på nätet för om de gjorde det så skulle de inte bli godkända att använda. Stämmer det?

Prylarna måste uppfylla CE-märkningskraven, bl a att inte släppa ut "skräp" på nätet och i luften). Kraven är rätt tuffa så Elfa killen har i alla fall nästan rätt - absolut noll störning blir det bara med likström och en vridpot som dinner.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:54:50  Show Profile Send Gebex a Private Message
Innebär det att det inte är så stora problem med godkända dimmrar?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/08/29 :  00:41:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
De finns inga "bra" dimmrar, alla jag prövat ställer till problem med nätsrömmen. Ta den på en separat matarledning slipper du problem !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:03:22  Show Profile Send Hjelm a Private Message
En vridtrafo borde ju vara 100% tyst, men stor.


Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000